Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Motorkový kolotoč začíná v Kataru s třemi Čechy

Losail - První Grand Prix MS silničních motocyklů se jede pod umělým světlem /GRAFIKA/.

9.4.2009
SDÍLEJ:

Lukáš Pešek má před sebou těžký rok. Musí potvrdit pozici české jedničky a zároveň se po zkušební sezoně prodrat mezi špičku třídy do 250 ccm.Foto: GetPhoto/Robin Drahoňovský

Po milovnících formule 1 se dočkali i příznivci nejsilnějších silničních motocyklů. Světový šampionát začíná tento víkend na okruhu Losail v Kataru.

DOLE GRAFIKA
S KALENDÁŘEM MS 2009

Letos to bude za účasti hned tří českých stálých účastníků. K "osvědčené" dvojici Lukáš Pešek a Karel Abraham ve třídě do 250 ccm se letos přidal v nejslabší kubatuře do 125 ccm i Lukáš Šembera.

Pešek má ve své druhé sezony ve "čtvrtlitrech" jasné ambice - bojovat vpředu. "Jezdecké pole je neuvěřitelně vyrovnané, chci se držet s těmi nejlepšími Být do první desítky by bylo super," uvedl vítěz dvou závodů světového šampionátu.

Ale před sezonou to neměl jednoduché. " Testy určitě nebyly úplně podle představ, první den jsme se potýkali s elektronikou a tak jsem moc rychlých kol nenajezdil. Druhý den pak byly docela složité podmínky, byl silný vítr a trochu mi to dělalo problémy," sdělil Pešek z dějiště prvního závodu.

Lepším motocyklem se ale letos může pyšnit jeho velký rival, Karel Abraham. Brněnský mladík totiž získal polotovární Aprilii.

V losailských testech však spadl. "Vletěl jsem do zatáčky moc rychle, chtěl jsem ji projet vnější stopou, ale písek způsobil pád," vysvětli svůj pád půl hodiny před skončením tréninku.

Lukáš Šembera se mezi světovou elitu dostal na poslední chvíli. "Když nás postupně všichni odmítali, nedoufal jsem, že to opravdu vyjde. Nakonec jsem jednali s týmem Matteoni Racing, vůbec jsem tomu nevěřil. A ono to naštěstí vyšlo. Byl jsem z toho strašně šťastný," svěřil se 16letý brněnský závodník, který také usedne na stroj značky Aprilia.

Úvod zase obstarají světla

Sezona začíná hned něčím výjimečným. Už druhý rok po sobě odstartuje sezonu závod v katarském Losailu za umělého osvětlení.

"Katar je jedna z nejdivnějších tratí , ale před prvním závodem se máme pořád co zlepšovat. S umělým osvětlením nemám problémy, je tam vidět jak ve dne," řekl osminásobný šampion Valentino Rossi.

Loňský šampion třídy MotoGP bude jedním ze dvou borců, kteří budou titul obhajovat ve "své" kategorii. Tím druhým je Marco Simoncelli z Itálie ve dvěstěpadesátkách. Do stejné třídy přešel šampion nejslabší kubatury Mike di Meglio z Francie.

Také svět silných motocyklů zasáhla ekonomická krize. Kawasaki zrušila tovární tým v MotoGP, s částečnou podporou firmy podjede jediný stroj. KTM zase úplně prchá z kubatury do 250 ccm, která bude v roce 2011 nahrazenou novou kategorii Moto2.

Změn se dočkala také pravidla. Byly omezeny páteční tréninky a zrušena první část kvalifikace tříd do 250 ccm a 125 ccm. O postavení na startu všech tříd se tak rozhodne vždy až v sobotu.

Pneumatikářský monopol

Omezeny byly také technické vymoženosti: zakázáno je elektronické odpružení, kontrola prokluzu a karbonové brzdy. Od srpnové Velké ceny Česka v Brně smějí jezdci v následujících 8 závodech použít jen pět motorů. Díly se smí měnit jen v případě každodenní údržby.

Poslední velkou změnou v MotoGP je jeden dodavatel pneumatik, kterým je firma Bridgestone. Ta tak má nevídaný monopol v obou nejsledovanějších seriálech. Podobnou roli totiž už několik let plní i ve formuli 1.

V nižších kubaturách světového šampionátu silničních motocyklů všichni obouvají značku Dunlop.

Autor: Radek Vičík

9.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
6

Polovina klientů letos potřebuje novou hypotéku. Zaplatí více

Donald Trump s Vladimirem Putinem
5 4

Americký Senát schválil nové sankce vůči Rusku. Vetuje je Trump?

Výkyvy počasí zdraží med. Na část včelařů dopadne i EET

/INFOGRAFIKA/ Včelaři prodávají med za 160 korun. Kvůli slabší úrodě cena o pár desetikorun stoupne.

DOTYK.CZ

Před 41 let se Zlaté piesky zalily krví. Došlo k nejhorší letecké havárii u nás

/VIDEO/ Pavol Hammel měl krušnou noc, slavilo se, pilo. Teď je kolem osmé ráno a on vláčně klimbá v odbavovací hale pražské Ruzyně. Pár kolemjdoucích ho poznává, je to frontman bigbítové kapely Prúdy, v roce 1976 dost populární. V 8:27 se zvedá dopravní letoun Iljušin Il 18-B z ruzyňské rampy, bez rockera na palubě. Alkoholové koma mu právě zachránilo život.

Slavný fotbalový útočník Baroš se vrátil do Baníku: Cizinci české lize pomůžou

Nejen hvězdní cizinci v dresech Sparty a Slavie budou zdobit nový ročník fotbalové ligy. Zpátky mezi elitou je Baník Ostrava, jehož soupisku zdobí jméno jednoho z nejslavnějších odchovanců slezského klubu. Milan Baroš se do Baníku vrátil už potřetí. Tentokrát (prý) naposledy.

Obrněnce pro českou armádu vyrobí Tatra

/FOTOGALERIE/ Vláda České republiky schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel Titus na podvozku Tatra pro potřeby ozbrojených sil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení