Poslední soutěž letošního seriálu mistrovství světa v automobilových soutěžích Britská rallye má za sebou úvodní etapu. Do jejího harmonogramu i výsledků výrazně promluvilo nepříznivé počasí.

Sníh a led ještě před samotným startem zapříčinily zkrácení čtyř z osmi vypsaných rychlostních zkoušek, a dva testy byly zrušeny kompletně.

Závodit se tak začalo až na druhé vložce. Tu překvapivě ovládl Francouz Sébastien Ogier, který premiérově usedl do Citroënu C4 WRC. Vítěz letošního juniorského šampionátu se v čele držel až do šestého testu. Následné problémy s převodovkou ho ale srazily na deváté místo.

Výborně začal také Nor Mads Östberg se starší evolucí Imprezy WRC týmu Adapta. Čtyřikrát se dokázal vklínit do TOP 5 a průběžně mu patří čtvrtá příčka.

Favorité se rozjížděli pomalu. Velkou roli v tom ale sehrálo startovní pořadí. Loeb, Latvala či Hirvonen měli na těžkém terénu oproti později jedoucím posádkám značnou nevýhodu.

Už jistý mistr světa se v druhých průjezdech z osmého místa postupně prokousal až na druhé, a Latvala šel dokonce do vedení.

To jeho kolega a krajan Mikko Hirvonen takové štěstí neměl. Na pátém testu se jeho Focus svezl po ledové plotně mimo trať a převrátil se na střechu. Fin ztratil čtyři minuty, propadl se hluboko do pole a zkomplikoval tak svému týmu boj o titul v Poháru konstruktérů.

"Podmínky jsou velice obtížné. Často se mění přilnavost, a tak je docela boj udržet auto na trati. Jednou jsme málem šli do hodin, ale zvládli jsme to," popsal Loeb obtížnost rallye v rozhovoru pro oficiální World Rallye Radio.

"Normálně mi tyhle podmínky sedí, ale ne na letních pneumatikách. Párkrát jsme měli velké štěstí," doplnil ho Latvala.

To se obloukem vyhlo Chrisu Atkinsonovi. Australan se svým Subaru těžce havaroval na divácké superspeciálce ve Walters Areně a musel být převezen do nemocnice.

Prokop měl technické problémy, Tarabus sbírá zkušenosti

Do Velké Británie se vydaly také dvě české posádky. Martin Prokop s Janem Tománkem přijeli s cílem bojovat o celkový bronz ve třídě produkčních vozů. Jejich snahu ale zmařil přehřívající se motor, kvůli kterému musel jihlavský pilot z etapy odstoupit.

Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem při své premiérové účasti v MS okupují se speciálem Fiat Grande Punto S2000 solidní jedenáctou příčku v PCWRC a 31. absolutně.

Jen osm pozic před nimi se ve výsledkové listině drží italský motocyklový jezdec Valentino Rossi. "Je to nesmírně těžké, ale jízdu si užívám," svěřil se pětinásobný šampion MotoGP.

V sobotu Britská rallye pokračuje dalšími osmi rychlostními zkouškami.

Pořadí po 1. etapě (6 RZ):
1. Latvala, Anttila (Fin./Ford Focus WRC) 31:23,7, 2. Loeb, Elena (Fr., Mon./Citroën C4 WRC) -9,7, 3. P.G. Andersson, J. Andersson (Švéd./Suzuki SX4 WRC) -19,3, 4. Östberg, Unnerud (Nor./Subaru Impreza WRC) -20,8, 5. P. Solberg, Mills (Nor., Wal./Subaru Impreza WRC) -24,2, 6. Sordó, Martí (Šp./Citroën C4 WRC) -32,2, 7. Duval, Giraudet (Belg., Fr.) -48,8, 8. H. Solberg, Menkerud (Nor.) -51,5, … 24. Rossi, Cassina (It.) -3:24,8, 29. Hirvonen, Lehtinen (Fin./vš. Ford Focus WRC) -4:57,0, 31. Tarabus, Trunkát (ČR/Fiat Grande Punto S2000) -5:17,6.

Pořadí PCWRC:
1. Wilks, Pugh (Brit./Mitsubishi Lancer Evo IX) 33:26,9, 2. Flodin, Bergsten (Švéd./Subaru Impreza Sti) -29,4, 3. Aigner, Wicha (Rak., Něm./Mitsubishi Lancer Evo IX) -40,8, … 11. Tarabus, Trunkát -3:14,4.