Španěl Fernando Alonso s ferrari vyhrál Velkou cenu Singapuru formule 1 a po druhém vítězství za sebou se posunul na druhé místo průběžného pořadí mistrovství světa. Vede stále Australan Mark Webber, který dnešní noční závod dokončil jako třetí za německým týmovým kolegou ze stáje Red Bull Sebastianem Vettelem a před dalším adeptem na titul Jensonem Buttonem z McLarenu.

Z pětice uchazečů o formulový trůn pohořel pouze dosud druhý Lewis Hamilton z McLarenu, jenž podruhé za sebou nebodoval. Britský exmistr světa minule v Itálii skončil krátce po startu, tentokrát měl pod umělým osvětlením na městském okruhu kolizi po polovině závodu.

Po druhém dnešním výjezdu zpomalovacího vozu na trať poškodil vůz při pokusu o předjetí třetího Webbera v levotočivé zatáčce. Hamilton nedojel do cíle potřetí z posledních čtyř závodů, v tomto období "pouze" vyhrál v Belgii.

"Pořádně nevím, co se stalo. Měl jsem ho (Webbera) ve slepém úhlu, takže jsem netušil, že tam pořád ještě je," řekl Hamilton, který v momentě kontaktu se soupeřem byl minimálně o půl vozu vpředu. "Nikoho jsem prostě vedle sebe neviděl a pak už jen vím, že mi praskla pneumatika," dodal Hamilton. Komisaři závodu situaci řešili, ale k žádným postihům se neuchýlili.

Alonso se vyhoupl na druhé místo pořadí MS

Alonso si zopakoval víkendový double, když stejně jako v Monze proměnil kvalifikační triumf v prvenství v závodu, navíc zajel i nejrychlejší kolo závodu. V cestě za čtvrtým vítězstvím v sezoně měl nejvíce práce v úvodních metrech a také v těch posledních. Po startu jen s vypětím sil a za pomoci křížení stopy uhájil vedení před Vettelem, v posledním kole pak musel odolat Němcovu náporu v době, kdy mu navíc situaci komplikovali před ním jedoucí piloti závodící o kolo zpět.

"Snažil jsem se na něj tlačit, jak jen to šlo, abych ho přinutil k chybě," prozradil Vettel, který v posledních dvou kolech snížil Alonsův náskok z několika sekund na pouhé dvě desetiny. Sám prý na předjížděcí manévr nemyslel. "Tady se těžko předjíždí, bylo by to příliš riskantní," dodal.

"Byl to tvrdý závod a to vítězství je hrozně důležité. V šampionátu je to pořád hodně těsné. Všichni mají stejné šance a Mark (Webber) má pořád trochu výhodu," řekl Alonso, který má čtyři závody před koncem o jedenáct bodů méně než Webber. Hamilton ztrácí dalších devět a má jen bod k dobru oproti Vettelovi a pět vůči Buttonovi. Jezdce na prvním a pátém místě tak od sebe dělí 25 bodů, což je přesně počet, který se od letošní sezony uděluje za první místo.

Penalizaci dodatečně dostal Sutil a Hülkenberg

Po závodě se dvakrát po protestech měnilo pořadí jezdců na osmém až desátém místě. Nejprve dostal dvacetisekundovou penalizaci původně osmý Němec Adrian Sutil za to, že v prvním kole projel rovně šikanou a získal tak výhodu. Nato Sutilův tým Force India upozornil traťové komisaře, že stejného provinění se dopustil i jiný Němec Nico Hülkenberg z Williamsu, jenž skutečně dostal trestné sekundy také.

Z toho nakonec profitoval Brazilec Felipe Massa na ferrari a posunul se několik hodin po skončení závodu z původně desátého místa na osmé. Sutil byl devátý, Hülkenberg desátý.

Příští závod se pojede za dva týdny v japonské Suzuce.

Kovalainen se v závěru GP v Singapuru proměnil v hasiče

Dojezd Velké ceny Singapuru formule 1 byl dnes jedním z nejtěsnějších vůbec, přesto minimálně stejnou pozornost poutal v době vrcholícího závodu pilot, který o prvenství vůbec nebojoval. Heikkiho Kovalainena totiž ve stejnou dobu přinutily poměrně mohutné plameny opustit kokpit jeho lotusu, načež se sám pustil do krocení živlu s pomocí hasicího přístroje, který mu zpoza zdi oddělující trať od boxů v cílové rovince prostrčili skrz ochranné pletivo mechanici Williamsu.

Kovalainen si přitom počínal, jako kdyby jen několik decimetrů za jeho zády vůbec nehořelo. Ještě než se rozhodl zastavit, ujel několik desítek metrů a ani se samotným vystupováním viditelně příliš nespěchal. Bez známek paniky si pak poblíž hořící formule řekl o hasicí přístroj a pustil se do likvidace požáru.

Jak pak uvedl, jízdou v hořícím voze hledal vhodné místo k jeho odstavení. "Tyhle situace vždycky vypadají dramaticky. Ohně jsem si všiml krátce před vjezdem do boxů a pomyslel si, že s tímhle do té uličky nemůžu jet. To kdyby bouchlo, to by pár lidí odneslo," řekl Kovalainen.

Potom prý marně pátral po komisařích s hasicími přístroji. "Žádné jsem nemohl najít, tak jsem zastavil u Williamsu a řekl jim: 'Hoši, prosím, dejte mi nějaký hasicí přístroj, protože tu je takový problém'. Naštěstí jsem to uhasil poměrně rychle," dodal a žertem si řekl o zvýšení platu. "Když už jsem teď navíc i hasič…" řekl Fin.

Velká cena Singapuru formule 1:
1. Alonso (Šp./Ferrari) 1:57:53,579 h (prům. rychlost: 157,422 km/h), 2. Vettel (Něm./Red Bull) -0,293, 3. Webber (Austr./Red Bull) -29,141, 4. Button (Brit./McLaren) -30,384, 5. Rosberg (Něm./Mercedes) -49,394, 6. Barrichello (Braz./Williams) -56,101, 7. Kubica (Pol./Renault) -1:26,559, 8. Massa (Braz./Ferrari) -1:53,297, 9. Sutil (Něm./Force India) -2:12,416, 10. Hülkenberg (Něm./Williams) -2:12,791.

Průběžné pořadí MS (po 15 z 19 závodů): 1. Webber 202 b., 2. Alonso 191, 3. Hamilton (Brit./McLaren) 182, 4. Vettel 181, 5. Button 177, 6. Massa 128, 7. Rosberg 122, 8. Kubica 114, 9. Sutil 47, 10. Schumacher (Něm./Mercedes) 46.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 383, 2. McLaren 359, 3. Ferrari 319, 4. Mercedes 168, 5. Renault 133, 6. Force India 60, 7. Williams 56, 8. Sauber 27, 9. Toro Rosso 10.