VYBERTE SI REGION

VIDEO: Pět důvodů, proč milovat trať v Monaku

Monte Carlo - Ovíkendu se jede Velká cena vMonte Carlu. Klenot mezi závody formule 1chyběl všampionátu jen třikrát.

21.5.2009 3
SDÍLEJ:

Nejslavnějším místem monacké trati je přístaviště se spoustou drahých jachet.Foto: Toyota F1

Lewis Hamiton vyrazí do nedělní Grand Prix Monaka s helmou osázenou diamanty poskládanými do tvaru číslice 1.

Větší symbol snad ani být nemůže.

Monte Carlo je v motoristickém světě jedničkou a jeho Velká cena diamantem v šampionátu formule 1.

„Jet s monopostem v Monaku je fantastická výzva. Nastoupím tu už k 17. Grand Prix, ale pořád je to těžký závod a patří mezi mé nejoblíbenější,“ vyznává se z lásky k uličkám přímořského městského státu Rubens Barrichello, pilot stáje Brawn GP.

Jak to, že úzká trať, kde se prakticky nedá předjíždět a kde na závodníky číhají kilometry svodidel stojících proklatě blízko, je v 59leté historii světového šampionátu formule 1 v kalendáři už po šestapadesáté? Deník se pokusí najít pádné důvody.

1. LESK PENĚZ

Monako je legendární samo o sobě. Státeček mající méně obyvatel než Příbram se chlubí v přepočtu na jednoho člověka dvojnásobným výkonem ekonomiky než Česko.

Druhá nejmenší země světa se těší přízně bohatých celého světa díky statutu daňového ráje.

Z Monaka je tak místo s největší hustotou milionářů na metr čtvereční na světě.

A kde jinde se jít podívat na závody a jít se bavit s podobně situovanými přáteli, než doma?

2. JEZDECKÉ UMĚNÍ

Městská trať je pro závodníky vždycky něčím navíc.

„Důležitá je volba stopy. Jen jedna je čistá. Jakmile z ní vyjdete, dostanete se ven a hrozí náraz do svodidel. Další výzvou jsou velmi proměnlivé podmínky,“ říká český pilot Filip Salaquarda, který se v Monaku představí v doprovodném závodu formulové World Series by Renault.

Není možné ani na vteřinu ztratit koncentraci. Takhle tu v roce 1970 v posledním kole přišel o jasné vítězství Jack Brabham.

Australan probrzdil úplně poslední zatáčku a ťuknul si do svodidel. Pak už jen smutně sledoval, jak se kolem něj prohnal vítězný Jochen Rindt v Lotusu.

3. KREV A ŠROUBKY

Monte Carlo je krásné, ale zároveň také nebezpečné. Přes démonickou pověst je počet jeho obětí na počet absolvovaných závodů relativně malý.

Roku 1952 zde zahynul Ital Luigi Fagioli a o 15 let později jeho krajan Lorenzo Bandini.

Nejspektakulárnější byl let Alberta Ascariho do vln přístavu v květnu 1955. Dvojnásobný mistr světa doplul nezraněn k zpátky ke břehům, aby se o čtyři dny později zabil v testech na Monze…

„Monako není tak nebezpečné, jak se zdá. Piloti tu nedosahují takových rychlostí jako na jiných okruzích, kde jsou široké únikové zóny,“ říká Salaquarda.

4. TECHNICKÁ VÝZVA

Kromě klasická hry s přítlakem vozu vstupuje do hry i obyčejný asfalt, na kterém po zbytek roku jezdí osobní i nákladní vozy. Zabrat dostávají i brzy.

„Nejtvrdší brzdná zóna je v šikaně za výjezdem z tunelu. Z jízdy na plný plyn tu musíte v několika metrech zbrzdit na sedmdesátku. Je to nejlepší místo k předjíždění, při brzdění vám musí auto držet na trati,“ vysvětluje Nelson Piquet, jezdec stáje Renault.

5. TRADICE

Když se řekne Monako, zní ozvěnou formule 1. Pro šéfy seriálu je tento závod velkou příležitostí svůj „artikl“ dobře prodat a dát o něm vědět celému světu. Vždyť přímý přenos jde do více než 80 zemí všech kontinentů.

„Je to jedna z nepřitažlivějších události. Pro formuli 1 je to velmi důležitý závod, i když nemohu tvrdit, že by bez něj nemohla existovat,“ domnívá se Salaquarda, který v Monte Carlu už několik let žije.

I přes výtky řady závodníku to vypadá, že Monako je nesmrtelné. Z kalendáře seriálu by ho chtěl vyškrtnou asi jen blázen.

Projeďte se Monte Carlem s Felipem Massou ve Ferrari:

Autor: Radek Vičík

21.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Starosta Příbrami: Krampuslauf? Žádná akce nevyvolala tolik diskuzí

Příbram - Žádná společenská akce v historii Příbrami nevyvolala tolik diskuzí, a to před jejím konáním, i po jejím skončení. Ať už si lidé o ní myslí cokoli, byla bezesporu vyvrcholením letošních oslav 800. výročí založení města. Jaké je ohlédnutí starosty Příbrami Jindřicha Vařeky po Krampuslaufu?

Brusel schválil Česku miliardy na velké infrastrukturní projekty

Brusel - Tři velké projekty obnovy české silniční a železniční sítě v celkové hodnotě 161 milionů eur (asi 4,35 miliardy Kč) z evropských fondů schválila Evropská komise, která to dnes uvedla v tiskové zprávě.

Polská medvědice rozbila skrytou kameru, která ji natáčela

Varšava - Se zjevným potěšením se medvědice válela v čerstvě napadlém sněhu v pohoří Bieszczady na jihovýchodě Polska - než si všimla, že ji při dovádění natáčí skrytá kamera. Fotopast vzápětí rozbila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies