VYBERTE SI REGION

Přirovnávají mě k Alonsovi, říká naděje pro F1 Král

Praha /ROZHOVOR/ - Talentovaný český pilot Josef Král jezdí seriál GP2 a směřuje do kokpitu F1.

5.5.2010
SDÍLEJ:

Josef Král, jezdec formulové série GP2.Foto: DENÍK/David Taneček

Může být druhým Čechem, co jednou usedne v kokpitu na start Velké ceny formule 1. Vypráví sebevědomě, ale pokorně. Chytře, ale srozumitelně. Jen na dálku stíhá soukromou vysokou školu ekonomickou. Je mu devatenáct. A v pátek zahájí (v přímém přenosu vždy na Nova sport) v Barceloně seriál formulové přípravky GP2.

Jak daleko máte odtud ještě do F1?

Tohle by mohl být poslední krok. Auto samotný už je kusek. I sám Schumacher se připravoval na návrat tady u nás. Jeho vůz obstarávali lidi ze Supernovy. Dokonce v GP2 se jezdí lepší časy než u nových týmů F1. A uřídit monopost GP2 je prý ještě těžší.

Také většina úspěšných absolventů „kursů“ GP2 se rychle adaptovala ve F1, jako Hamilton, Rosberg, Piquet nebo Kovalainen.


To je pravda. Ale sám to ještě neřeknu, protože jsem v F1 neseděl.

GP2 je zase zajímavější než F1, že?


Z pohledu diváka je určitě atraktivnější. Z pohledu jezdce nevím, řídíte přece nejlepší auto na světě. V F1 se dřív závodilo, teď moc ne, kam je to dohnaný pravidly. V GP2 se dá se skvěle závodit, vzduchový pytel není velký za autem, dá se předjíždět. Je tam toho mnohokrát víc k vidění.

Máte úzké vztahy s některým z týmů F1, působíte pro něj jako jakási juniorka?


Blízko máme právě k Mercedesu. Teď mě čeká důležitá sezona, abych předvedl, co ve mně je. Nikdo nechce kluka jen ze školní formule.

Využijete zase něco vy od Schumachera?


Hodně věcí na specifikaci gum, máme stejného inženýra.

Co potřebujete víc, abyste zaujal? Jezdecké umění, nebo zázemí financí v zádech?


Do F1 přišlo hodně nových týmů, potřebují finance i zkušené jezdce, co jim dál vyvinou auto. Ale výhledově potřebují mladýho rychlýho kluka, co díky schopnostem posune rozvoj ještě dál.

Ani Kubica z méně atraktivního Polska za sebou neměl tolik peněz, že?


Měl schopnosti a dokázal to. Nejde jen o výsledky, musíte zaujmout, vystupováním, zajímavým kouskem.

Prý dřete fyzičku tři hodiny denně a ještě musíte hubnout?


Každý zatočení volantem je jako když rvete zarezlej plynovod, strašná síla. A z třídenních testů plno kluků odpadlo, že už na to prstě neměli. Zapracoval jsem na fyzičce a zhubnul dvě kila. Mám 180 cm, jsem velkej a ještě nabírám svaly. Inženýři mě prosili, abych shodil, abychom mohli líp vyvážit auto. Každý půlkilo dělá hodně, posouvá těžiště. Kubica loni shodil osm kilo.

GP2 bývá hodně sledovaná experty okolo F1, protože se jezdí hodně na stejných okruzích a o stejném víkendu. Brouzdají tam skauti, nebo s vámi hovoří přímo šéfové?


Vysocí manažeři jdou po mladých, které podporují hodně odmlada. To je však velké riziko, stojí je hodně peněz. Anebo čekají do posledího patra, tedy GP2. Tam mají skoro stoprocentní jistotu, že jim úspěšný závodník pojede dobře i F1.

Váš tým nepatří mezi úplně špičkové. Kam až si věříte?


Zůstanu radši na zemi. Na GP2 Asia jsem byl třetí a pátý a pak se tolik nedařilo. Budu rád stabilně do desítky.

Jak vycházíte s týmovým parťákem Švédem Erikssonem, bývalým velkým rivalem?


Byli jsme tvrdí soupeři ve formuli BMW, ke konci až dost vyhrocený, řekl bych. V týmu jsme na stejné úrovni, já doufám, že jsem lepší jezdec a ukážu to. Tým se snaží mít vyrovnanou neutrální podporu, mechaniků i inženýrů. Pak už záleží na výsledcích.

Komu fandíte v F1?


Kimi (Raikönen) odešel, ale vždycky to byl on. Teď Alonsovi. Uvidíme, jestli ferrari zlepší auto. Ale on je nejlepší z F1, o krok napřed před ostatními.

Čím vás inspiroval bývalý mistr světa Raikönen, v jehož týmu jste jezdil britskou formuli BMW?


Byl mi vzorem pořád. Jeho přístup je sice slabší, ale má extrémní časy. Zajede s čímkoliv, a to mě fascinovalo. Dostane maximum opravdu ze všeho. Alonso a Schumacher to jsou jeho opaky. Kimi má ležérní přístup, na chodu týmu se podílel jen minimálně, ani jsme se nepotkali.

Ke komu byste se přirovnal vy sám?


Přirovnávají mě k Alonsovi, stylem i jízdou. Těžko to jde říct sám za sebe. Ale když mě tak vidí… On někdy jezdí až moc na hranici rizika, mně se tam jít tolik nechce.

Proč?


Musel jsem být hodnější teď v Asii, jezdí se na tři roky starých typech vozů. Teď v Evropě se dá jezdit extrémně agresivně, auta mají o čtyřicet procent větší přítlak. Umím pošetřit zadní gumy a klidně o deset kol při závodě vydržím víc oproti Erikssonovi. A s volantem jsem agresivnější. Je to čistší jízda, lepší auta.

V rychlých autech se prý nesmí moc přemýšlet, není vám přirozená inteligence na škodu?


Kubica jen závodil, nikdy nechodil do školy. Maminka chtěla, abych to zvládnul všechno. Každý to má trošku jinak.

Manažer Petr Najman: Může to být přidaná hodnota, pro práci s inženýry, v boxech. Pepa zapadnul i líp do týmu než chladnější Eriksson, rozumí si s lidmi. Odchází z boxů vždycky poslední.

Stíháte ještě vysokou školu?


Na individuální plán. Od základky už jezdím po závodech, ale tam to ještě šlo. Na střední obchodní akademii už to bylo těžší, ale měli jsme dobrou ředitelku. Dalo se to zpožděně dohnat. Teď se snažím, jak to jde. Když jsem doma, nasype se obvykle další akce. K tomu musím cvičit kondici. Někdy mám snahu a cestou na závody něco stihnu. Tam už ne, to se nedá. A cestou domů spím.

Radíte se i s Tomášem Engem, prvním Čechem ve formuli 1?


Hodně se to změnilo, v technice i přístupu lidí. Formule bývala otevřenější a přístupnější. S Tomášem se bavíme o zážitcích z aut, ne o konkrétních věcech, kde se má přidat. Jsme už o generaci jinde.

Na dálku trochu soupeříte s Janem Charouzem, který jezdí v sérii Renault, která také hledá jezdce pro formuli 1 a stojí v žebříčku prestiže jen těsně za GP2.


Známe se dlouho, jezdili jsme motokáry. Bavíme se, ale já se snažím soustředit na sebe na sto deset procent, ne se nechat ovlivňovat.

Tlaky okolí zvládáte slušně?


Nemám problém, snažím se to utlumit v sobě. Umím se koncentrovat.

A v autě? Volant, řazení, k tomu desítky čudlíků… Už jste se někdy přehmátl?


Ne. Ale při druhým závodě asijské GP2 v Abú Zabí jsme jeli za safety carem a kluk přede mnou si vypnul motor. To se nedalo dohnat, ztratil jsem pět míst.

Jak už znáte tratě, kde se bude jezdit a kde se jednou můžete ukázat i v monopostu F1?


Snažím se dost na simulátoru na hydraulických nohách, na který musím létat do Anglie (začínal v Milton Keynes u Redbullu jako Vettel, teď jezdí k Virginu, pozn. red.). Tam si hrajeme i s nastavením. Teď jsme jezdili Monako, to byl mazec. Pár kol se bourá… tam nemusíš mít zábrany. Na počítači jsem ho už jezdil. A na simulátoru první kolo musel jet stejně hodně pomalu. V reálu to bude ještě zase jinak. Těším se naživo na Monzu a Spa, ty mají duši, něco jezdci řeknou. Nemám rád testovací okruh Paul Ricard, ten je sterilní.

Na monitoru by na vás kluk jen od počítače neměl šanci?


Na play-stationu by asi nikdo neměl šanci. Umím si pohrát s autem. Přeházím polovinu věcí v nastavení a udělá to tři vteřiny na kolo.

A jaký jste normální řidíč?


Strašně pomalej, jezdím co nejopatrnějc. Mám necelé dva roky řidičák a už zažil dost krizových situací, aniž bych něco mohl dělat. Auto mě taky nutí. Jezdím v trojkovém BMW 3, polepeném reklamami… Pokuty dostávám jen za parkování.

Kolik jste sešlápl největší rychlost?


V GP2 asi 308 km/hod. teď v Barceloně. Někteří dali až 315 km/h., my takové nastavení nezkoušeli. A na Monze se může jet 320 i víc.

Autor: Tomáš Nohejl

5.5.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Při požáru na večírku v Kalifornii zemřelo nejméně devět lidí

San Francisco - Nejméně devět mrtvých si vyžádal požár v noci na dnešek na taneční party v kalifornském Oaklandu. Úřady podle místní televize KTVU pohřešují dalších 25 lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies