VYBERTE SI REGION

Prokop chce uspět na dvou rallyových židlích

Praha/ Martin Prokop si vpátek ve Švédské rallye odkroutí první kilometry sezony, na kterou si ještě nikdy nikdo zjeho soupeřů netroufl.

7.2.2008
SDÍLEJ:

Martin Prokop startuje ve Švédsku s produkčním Mitsubishi Evo IX.Foto: Jipocar Racing

Vedle bojů všampionátu Junior WRC (JWRC) sCitroënem C2 S1600 absolvuje vrámci MS také kompletní seriál produkčních vozů (PWRC) za volantem Mitsubishi Lancer EvoIX.

Hlavním cílem posádky, vníž plní roli spolujezdce Jan Tománek, je útok na „juniorský“ titul. Dvojici týmu Jipocar Racing letos čeká plných dvanáct soutěží na nejvyšším světovémfóru.

Jaká byla přestávka mezi sezonami, měl jste vůbec čas odpočívat?

Dokázal jsem tam vměstnat dvoutýdenní volno, kdy jsem úplně vypnul. Bylo toho na mě už moc, sezona byla dlouhá. Začala vlednu a skončila až vprosinci. Volno mi pomohlo si odpočinout a zase jsem dostal chuť do závodění.

Jako odměnu pro nejlepšího „juniora“ Citroënu jste se mohl svést ve voze specifikace WRC. Jak jste si jízduužil?

Je to nejvyšší kategorie a podle toho jsem se vtom autě icítil. Lepší svezení neexistuje. Navíc to byl Citroën, což je nejúspěšnější značka současnosti. Splnil se mi tím dětský sen. Samozřejmě nebyla to ostrá rallye, ale imožnost být testovacím jezdcem je nádherná. Navíc mě to letos motivuje ktomu, abych toho letos zajel ještě víc a dokázal se do WRC dostat ivsoutěži.

Nebylo vám líto, že jste dostal do ruky xsaru, a ne nejnovější modelC4?

(smích) Na to se mě už ptalo hodně fanoušků. Nedostal jsem do ruky žádnou starou rachotinu. Sami lidé zCitroënu měli dlouho radši xsaru než C4, protože byla rychlejší a příjemnější na řízení. Vidíme jen obal, starou karoserii. Ale pod ní je krásný vůz. Byly by hezčí fotky sC4, ale pocit zřízení byl nádherný.

Před pár lety jste závodil se Škodou Octavia WRC, jak velký skok oproti ní znamenáxsara?

Vdobě, kdy byla oktávka továrním autem, nebyla od staré xsary tak daleko, jako kdybychom ji srovnali stou xsarou, kterou jsem testoval. Takové srovnání by bylo opravdu nefér a je to diametrální rozdíl. Nicméně srovnání fabie a xsary by tak dramatické určitě nebylo.

Do šampionátu JWRC vstupujete jako jeden znejvětších favoritů. Vyhovuje vám tato pozice?

Uvidíme při prvním závodě. Byl jsem spíš zvyklý se kněkomu přibližovat, než aby měli papírově ostatní nahánět mě. Pokud tomu tak opravdu bude, dostanu se do nové pozice a musím se stím vypořádat. Jedná se asi otu nejméně příjemnou role, jaká ve sportu existuje.

Orychlost se nebojím, ale důležitá bude koncentrace. Loni ve Finsku se mi právě tohle stalo osudným. Měl jsem poměrně slušný náskok včele, udělal chybu a oprvní místo přišel.

Co říkáte na odpadnutí jednoho zvašich velkých soupeřů mezi „juniory“, Slováka Jozefa Béreše?

Je to škoda. Ikdyž se Jožko vždycky musel potýkat sexistenčními problémy, dokázal zajet krásné výsledky. Stoupal nahoru ohromnou rychlostí a myslím, že právě našel ten směr, kterým se chtěl ubírat. Oto větší je to škoda. Mrzí mě to, sJožkou jsme byli velcí kamarádi a naše souboje měly vždycky velkýnáboj.

Letos jste se přihlásil ido produkčního šampionátu, jak těžké bude zvládnout dva logisticky náročné seriály vrámciMS?

To je velký oříšek především pro moji sestru Petru, která zajišťuje kompletní logistiku našeho týmu. Je to nápor hlavně na začátku sezony, protože máme Mexiko a Argetinu. VMexiku jedeme sjuniorem, vArgentině senkem (produkčním vozem– pozn. aut.) a obě rallye mají mezi sebou jen tři týdny. Naštěstí máme zásobu materiálu. Zatím to klape a uvidíme, jak to bude klapat na místě. Je to pro nás velká výzva a při řešení různých problémů po celém světě získá člověk hodně zkušeností.

Jak vůbec vznikla myšlenka absolvovat vjedné sezoně kompletní juniorský iprodukční světový šampionát?

Lákalo mě to už loni. Ale nakonec jsme nedokázali připravit produkční auto tak, abychom měli záruku, že pojedeme celý šampionát. Jsme zvyklí všechno dělat na sto procent, abychom mohli podat adekvátnívýkon.

Sprodukčním autem jsem loni už jel, ale pouze jako soukromník. Při tom jsme se učili, co to doopravdy obnáší. Proto už nemám problém do toho letos naskočit. Dokonce jsme měli nastoupit sdvěma produkčními vozy, ale účast Štěpána Vojtěcha nakonecpadla.

Čeština má úsloví osezení na dvou židlích. Co děláte proto, abyste ho svými letošními výkony popřel?

Loni jsem si to vyzkoušel, abych věděl, co se mnou produkční auta udělají. Sám jsem nevěděl, jestli mě zrychlí nebo zpomalí. Anabyl jsem pocitu, že enko má přínos pro juniora.

Nebojím se toho, musím si určit priority. Atou je samozřejmě JWRC. Tomu letos všechno podřídím. Ještě to přede mnou nikdo neudělal, ale věřím, že nebudu muset řešit problém se vzájemným vlivem obou seriálů.

Budete iletos pokračovat ve spolupráci sRomanem Krestou? Neomezí ji nějak fakt, že se rozhodl absolvovat zbytek domácího šampionátu?

Rád bych sRomanem dál spolupracoval, protože to funguje naprosto skvěle.

Včem je největší Krestův přínos pro vaši jízdu a vůbec celou organizaci rallye?

Nejvíce je to poznat při testech. Loni se nám podařilo Citroën neskutečně zrychlit díky jeho zkušenostem. Auto je vyváženější a má lepší trakci. Roman mi také pomáhá zlepšit jezdecký styl a nemůžu opomenout jeho roli rádce přímo při soutěžích. Umí sehnat ty správné informace otrati iopočasí, sleduje časy soupeřů, pomáhá mi staktikou isřízením práce vdepu.

Jak moc je těžké sehnat sponzory, kteří by uhradili celou vaši sezonu?

Je to náročné. Co se týče Citroënu, tam nám hodně pomáhá továrna svým projektem pro podporu mladých jezdců. Když se daří tak, jako třeba vloni, dokážeme provoz celé sezony pokrýt zbonusů, které od Citroënu máme za vyjeté body. Přispívá mi ičeský autoklub, protože jsem vreprezentaci. Mám velkou výhodu, že mým hlavním partnerem je logistická firma. Amám iněkolik menších sponzorů.

Bude letošní sezona dražší než rok 2007?

Loni jsme absolvovali 11soutěží, letos nás čeká 12.Aprotože jich bylo víc sCitroënem, který je na náklady dražší, tak to vyjde asi nastejno.

Prozradíte výši ročního rozpočtu vaší stáje?

Přesnou částku neřeknu (smích). Ale když to mám přiblížit, můžeme hovořit orozpočtu menšího hokejového klubu. Je to přes deset milionůkorun.

Znamená pro vás zavedení jednotných pneumatik Pirelli velkouzměnu?

To uvidím až ve Švédsku. Spirelkama nemám dobrou zkušenost, vjuniorech jsem na nich měl mnoho defektů. Jsem zvědavý, jakou změnu Pirelli udělalo. To je vlastně jediná věc, která je pro mě úplně nová. Finanční podmínky zůstaly stejné jako sBF-Goodrich nebo Michelinem. Bude záležet na kvalitě a výdrži gum, což jsem zatím skeptický.

Co říkáte na nové kalendáře MS pro roky 2009a 2010a chystanou rotaci soutěží?

Je to půl na půl. Na jednu stranu je určitě dobře, že kalendář se zredukuje a omezí se finanční náklady. Ale měla by se zároveň izlevnit auta a jejich provoz, aby mohlo jezdit víc továrních týmů a víc jezdců.

Rád se podívám do nových zemí, rád získám zkušenosti na jiných tratích, ale je obtížné dělat logistiku každý rok na úplně jiné závody. Toho se obávám a zároveň mě mrzí, že na rok vypadnou soutěže, jako jsou Monte Carlo, Švédsko nebo Korsika.

Jak se díváte na třídu S2000 jako potencionálního nástupce vozů specifikaceWRC?

Jak jsem byl ze začátku ktéto třídě skeptický, tak sjejím rozvojem se mi začíná líbit víc a víc. Nejsem ale vtakovém stádiu, že bych byl schopen nebo ochoten do toho naskočit. Pokud se udělají další technické změny, mohlo by se auto zrychlit a stát se divácky atraktivnějším oproti produkční třídě. Jenže bez přidání turbodmychadla nebo podobné radikální úpravy to na WRC nikdy mít nebude. Třída S2000 není řešením jako náhrada. Jako doplněk– třída pod WRC– by byla výborná.

Ským se bude pasovat otitul vJWRC?

Hodně jezdců změnilo auta a týmy. Jsem zvědavý, jak se zlepší jezdci, kteří vstoupili do továrního týmu Suzuki se špičkovým zázemím. Těch se bojím asi nejvíc. Trochu se obávám týmů, které nepřihlásily konkrétní jezdce. Nevím, jaké jméno tam ještě vyskočí. Tradičně silný bude francouzský reprezentační tým. Víc budu schopen říci až po první soutěži, která se pojede na přelomu února a března vMexiku.

Sloňským třetím místem vkonečném pořadí JWRC jste byl spokojený. Jak by se měla vyvíjet letošní sezona, abyste byl spokojený isní?

Když se vyvaruju vlastních jezdeckých chyb, budu spokojený. Pokud opravdu dojde na to, že mě budou ostatní nahánět, bude to spíš oméhlavě.

Jak se jako soutěžní jezdec cítíte na českých silnicích?

Musím říct, že je to stále horší a nebezpečnější. Dneska řídí kdekdo a je to vidět vpočtu řidičů ivpočtu nehod. Hodně pendluju mezi Prahou, kde žiju, a Jihlavou, kde má sídlo můj tým. Sdé jedničkou mám hodně zkušeností a dějí se tam různévěci.

Autor: Radek Vičík

7.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies