"Dnes jsem byl sesazený. Jsem prostě pryč. Je to oficiální. Už firmu nevedu," citoval odborný magazín Ecclestonea. "Moji pozici převzal Chase Carey," dodal s tím, že nový vlastník seriálu mu nabídl post čestného předsedy. "Mám tenhle titul, aniž bych věděl, co znamená," řekl Ecclestone.

Revoluční změny ve vedení mistrovství světa souvisejí s převzetím formule 1 americkým mediálním koncernem Liberty Media, jenž se stane většinovým vlastníkem. O konci Ecclestoneovy éry se začalo spekulovat od loňského září, kdy zástupci Liberty Media koupili první část podílu od společnosti CVC Capital Partners. Převzetí F1 minulý týden schválila i Mezinárodní automobilová federace.

"Jsem hrdý na to, co jsem za posledních 40 let vybudoval a čeho jsem s formulí 1 dosáhl. Jsem si jistý, že si Chase povede tak, aby z toho sport měl co největší prospěch," uvedl Ecclestone v prohlášení nového vlastníka.

Čtěte také: Massa odkládá konec v F1. Důvod? Umožní Bottasovi jít do Mercedesu

Nový majitel přebírá i dluhy

Dvaašedesátiletého Američana Careyho, bývalého prezidenta mediálního konglomerátu 21st Century Fox magnáta Ruperta Murdocha, určila Liberty Media novým šéfem formule 1 už loni. Starost o komerční stránku seriálu včetně marketingových a mediálních práv by měl převzít další Američan Sean Bratches, jenž působil ve vedoucí funkci v televizní společnosti ESPN. Sportovní a technické záležitosti by měl řídit bývalý šéf týmu Mercedes a technický ředitel Ferrari Ross Brawn.

Celkově by měla Liberty Media zaplatit za většinu ve formuli 4,4 miliardy dolarů (111 miliard korun) a k tomu převzít dluhy ve výši 4,1 miliardy dolarů (103 miliard korun). Podíl Liberty Media by měl stoupnout na 35,3 procenta, čímž Američané získají většinu. Zbývajících necelých 65 procent dál dohromady vlastní například americká firma Waddell & Reed (údajně 20,9 procenta), Ecclestone (5,3) a firma jeho rodiny Bambino Trust (8,5) či FIA (1,0).

Ecclestone získal vliv ve formuli 1 na začátku 70. let minulého století. Prosadil profesionalizaci série a vytvořil z ní celosvětově známou značku. Jeho nesmlouvavý obchodní styl, kvůli němuž se o něm mluvilo jako o diktátorovi, na druhou stranu vedl k tomu, že malé týmy bankrotovaly a z kalendáře mistrovství světa mizely tradiční okruhy.