VYBERTE SI REGION

Sainz si na Dakaru užívá premiérový triumf

Buenos Aires - Slavná rallye má za sebou 32. ročník. Nejlepším českým pilotem byl Janeček.

16.1.2010
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií
Carlos Sainz si výhru užíval s parťákem Lucasem Cruzem.

Carlos Sainz si výhru užíval s parťákem Lucasem Cruzem.Foto: ČTK

Dvojnásobný mistr světa v automobilových soutěžích Carlos Sainz vyhrál poprvé v kariéře Rallye Dakar a podařilo se mu to nejtěsnějším rozdílem v historii závodu.

Rekordní bylo i šesté vítězství Vladimira Čagina v kategorii kamionů, který v historické statistice vyrovnal bilanci Karla Lopraise. Více prvenství ve slavné soutěži vybojoval jen devítinásobný vítěz Stéphane Peterhansel z Francie, který v devadesátých letech šestkrát triumfoval na motocyklu a v tomto tisíciletí třikrát v automobilu.

Motocyklovou kategorii ovládl potřetí v kariéře Cyril Després na KTM. Ve čtyřkolkách se nástupcem neúspěšného obhájce a pětinásobného vítěze Josefa Macháčka stal Argentinec Marcos Patronelli. O nejlepší český výsledek se v 32. ročníku postaral Martin Macík s kamionem Liaz, který obsadil čtvrté místo.

Sainz za volantem volkswagenu přestál v 206 kilometrů dlouhé závěrečné rychlostní zkoušce útok týmového kolegy Násira Attíji z Kataru, který poslední etapu rozhodl pro sebe, ale na celkový triumf mu to nestačilo.

Španělský rival před ním zvítězil po 14 etapách a zhruba 5000 kilometrech měřených úseků s náskokem pouhých 132 sekund.

Sainz se dočkal triumfu v obávané soutěži v 47 letech, dopomohl mu k němu navigátor Lucas Cruz. Šampion v klasické rallye z let 1990 a 1992 dotáhl do vítězného konce až svůj čtvrtý start v pouštním dobrodružství, loni musel odstoupit z prvního místa po havárii ve dvanácté etapě.

Letos se ujal vedení už po pěti dnech, ale jediné dílčí triumfy zaznamenal až v 10. a 12. etapě.

„Splnil jsem si dlouholetý sen, který jsem snil od chvíle, co jsem skončil v klasické rallye (v roce 2004). Zbavil jsem se obrovského tlaku, protože tahle rallye je extrémně tvrdá a stejně takový byl boj o vítězství. Jsem neskonale šťastný, že jsem u cíle,“ radoval se Sainz. „Všechno klapalo, spolujezdec odvedl skvělou práci, auto šlapalo jak hodinky. A ani já nedělal jezdecké chyby, jen bylo potřeba se soustředit až do konce,“ dodal.

Závod skončil absolutním triumfem automobilky Volkswagen, protože vůz této značky řídil i celkově třetí Mark Miller z USA. Německý výrobce se radoval i vloni zásluhou Jihoafričana Giniela de Villierse, který se letos musel spokojit se sedmým místem. Předtím Volkswagen vyhrál pouze v roce 1980.

Jediným českým autem, které dojelo do cíle, byla toyota pilotovaná Jiřím Janečkem. „Letošní Dakar byl mnohem těžší než loňský. Pořadatelé nám nic neodpustili, proto dojelo jen 56 aut. A vypadá to, že máme jako jediní z aut dvě placky za dojetí,“ řekl Janeček, jenž obsadil 41. místo.

Kamionův vládl opět car Čagin

Čagin a tým Kamaz dominovali závodu od první etapy. Čerstvý čtyřicátník s přezdívkou Car vyhrál devět etap, čtyři triumfy přenechal svému jedinému pronásledovateli Firdausi Kabirovovi a ve finále si dílčí úspěch připsal jejich kolega Ilgizar Mardějev.

Čagin za rozhodnutého stavu zvolnil a jeho skalp získal i Macík se spolujezdci Josefem Kalinou a Janem Bervicem. Český tým vyrovnal třetím místem své maximum v letošním ročníku, v konečném pořadí ale zůstal čtvrtý za Nizozemcem Marcelem van Vlietem v Ginafu.

Čagin vyhrál Dakar naposledy v roce 2006, předchozí triumfy si připsal v letech 2000, 2002, 2003 a 2004. Karel Loprais získal svůj šestý triumf v roce 2001. „Nesmírně ho respektuji. Je to skvělý jezdec i člověk, hodně jsem se od něj naučil. Vyrovnat jeho rekord je ambiciózní, ale i náročný cíl. Nakonec to ale není to, co mě nejvíc zajímá. Mě Dakar baví a to mi pomáhá vyhrávat,“ uvedl Čagin už před startem soutěže.

I motocykly mají zkušeného šampiona, Desprése

Després, který na konci příštího týdne oslaví 36. narozeniny, triumfoval i v letech 2005 a 2007. Při loňské premiéře v Jižní Americe skončil druhý za španělským soupeřem Markem Comou.

Ten jel letos od osmé etapy bez výraznější motivace s šestihodinovou penalizací, která jej stála možnost obhájit prvenství. Bez trestných minut by na Desprése ztratil zhruba jen deset minut.

Ve skutečnosti ale Després vyhrál s více než hodinovým náskokem před norským jezdcem Palem Andersem Ullevalseterem rovněž na KTM. Stroje této značky vévodí Dakaru nepřetržitě od roku 2001.

Després byl v čele pořadí od třetího soutěžního dne, kdy vybojoval první z celkových tří etapových prvenství. V závěrečné rychlostní zkoušce o délce 206 kilometrů skončil šestý, zatímco z letošního premiérového triumfu se radoval Portugalec Ruben Faria.

Nejlépe umístěným českým jezdcem byl David Pabiška s yamahou na celkově 26. pozici a se ztrátou přes dvanáct hodin. Na čtyřkolce Oldřich Bražina obsadil sedmé místo.

Rallye Dakar - závěrečná 14. etapa: San Rafael - Buenos Aires (707 km - z toho 206 km měřené úseky):

Automobily: 1. Attíja (Katar/Volkswagen) 1:19:42, 2. Sainz (Šp./Volkswagen) -36, 3. Chicherit (Fr./BMW) -43, 4. Peterhansel (Fr./BMW) -1:08, 5. Miller (USA/Volkswagen) -1:39, 6. De Villiers (JAR/Volkswagen) -1:41, …35. Janeček (ČR/Toyota) -35:40.

Konečné pořadí: 1. Sainz 47:10:00, 2. Attíja -2:12, 3. Miller -32:51, 4. Peterhansel -2:17:21, 5. Chicherit -4:02:49, 6. Sousa (Portug./Mitsubishi) -4:31:45, …41. Janeček -47:56:25.

Motocykly: 1. Faria (Portug./KTM) 1:26:48, 2. Ullevalseter (Nor./KTM) -3:45, 3. Rodrigues (Portug./Yamaha) -3:57, 4. Duclos (Fr./KTM) -4:34, 5. Fretigne (Fr./Yamaha) -4:55, 6. Després (Fr./KTM) -5:05, …38. Krejčí -21:26, 40. Pabiška -22:34, 60. Randýsek -32:41, 65. Veselý (všichni ČR/Yamaha) -37:02.

Konečné pořadí: 1. Després 51:10:37, 2. Ullevalseter -1:02:52, 3. Lopez Contardo (Chile/Aprilia) -1:09:48, 4. Rodrigues -1:19:33, 5. Fretigne -1:55:56, 6. Duclos -1:58:35, …26. Pabiška -12:20:03, 36. Krejčí -15:07:53, 54. Randýsek -23:22:26, 61. Veselý -27:47:09.

Čtyřkolky: 1. Sonik (Pol./Yamaha) 1:45:27, 2. Declerck (Fr./Polaris) -4:03, 3. Halpern (Arg./Yamaha) -7:46, …7. Bražina (ČR/Polaris) -27:26.

Konečné pořadí: 1. M. Patronelli 64:17:44, 2. A. Patronelli (oba Arg./Yamaha) -2:22:59, 3. Gonzalez Corominas (Šp./Yamaha) -5:07:31, …7. Bražina -16:33:41.

Kamiony: 1. Mardějev (Rus./Kamaz) 1:41:36, 2. Van Ginkel (Niz./Ginaf) -2:04, 3. Macík (ČR/Liaz) -2:20, 4. Čagin -2:42, 5. Kabirov (oba Rus./Kamaz) -3:57, 6. Van Vliet (Niz./Ginaf) -8:43.

Konečné pořadí: 1. Čagin 55:04:47, 2. Kabirov -1:13:08, 3. Van Vliet -10:43:20, 4. Macík -12:21:21, 5. Mardějev -14:59:29, 6. Van Ginkel -15:29:16.

Autor: ČTK

16.1.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Do chřtánu vulkánu: geologové kopnou do sopky i příští rok

Cheb – Vyhloubit několik metrů dlouhou štolu a nechat veřejnost nahlédnout do chřtánu vulkánu. To je projekt, na kterém už několik měsíců pracuje Geofyzikální ústav Akademie věd v Praze. Geologové už dokonce část bývalé štoly z 19. století ve vyhaslé sopce Komorní hůrka vyhloubili. Nyní už je jasné, že projekt bude zdárně pokračovat i v příštím roce, kdy na něj Akademická rada Akademie věd věnuje dalších 200 tisíc korun.

Protikuřácký zákon má Kalousek za další regulaci živnostníků

Praha - Předseda opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek má dnes schválený protikuřácký zákon za další regulaci podnikání. Novinářům ve Sněmovně řekl, že za normálních okolností by pro normu hlasoval, dnes ale postupoval opačně kvůli tomu, že jde o další z regulačních opatření namířených kabinetem ČSSD, ANO a KDU-ČSL proti živnostníkům. Sněmovní klub jeho strany neměl k hlasování stanoven jednotný postup.

Trump vybral za ministra práce šéfa fastfoodového řetězce

Washington - Budoucí americký prezident Donald Trump chce do čela ministerstva práce dosadit ředitele fastfoodového řetězce Andrewa Puzdera. Trumpův štáb to ve čtvrtek oznámil v tiskové zprávě. Puzder stojí v čele společnosti CKE Restaurants Holdings, na volební kampaň newyorského miliardáře přispěl v květnu částkou 150.000 dolarů (3,8 milionu Kč).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies