VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Smrt Simoncelliho v MotoGP? Bezpečí je na maximu

Sepang, Brno -Podle jihomoravských jezdců nelze zabránit nehodě, která o víkendu připravila o život motocyklového závodníka

25.10.2011
SDÍLEJ:

Valentino Rossi (vlevo) a Colin Edwards (uprostřed) naráží do Marca Simoncelliho, který havárii nepřežil.Foto: ČTK/AP/Ruben Yap

Několik osudných vteřin na dráze v malajském Sepangu úplně změnilo letošní sezonu mistrovství světa silničních motocyklů. Tragická smrt motocyklového jezdce MotoGP Marka Simoncelliho odsunula všechno ostatní do pozadí. Úmrtí čtyřiadvacetiletého Itala šokovalo všechny, kteří se kolem motoristického sportu pohybují.

Truchlí nejen Simoncelliho rodina, ale i motocykloví kolegové ve světě i na jižní Moravě. Známý vtipálek patřil k nejoblíbenějším jezdcům v seriálu.

Snad nejvíc tragédie dolehla na Valentina Rossiho. Devítinásobný světový šampion měl se Simoncellim velice blízký a kamarádský vztah, Rossi byl navíc přímým aktérem nehody. Po závodě nebyl schopen slova. „Byl jako můj mladší bratr. Pořád tomu nemůžu uvěřit, bude mi moc chybět,“ uvedl až později Rossi.

Podobně mluví i další závodníci. „Viděl jsem Marka upadnout. Když vyjížděl ze zatáčky. Podjela mu zadní část motorky a neudržel stabilitu. Cítím se hrozně,“ svěřil se Nicky Hayden.

Mysleli si, že je nesmrtelný

Podobně na tom byl i další kolega. „Myslel jsem, že je nesmrtelný, že se mu nemůže nic stát. Vždycky jel nadoraz, občas jsem se divil, jak moc. Ale vždy mu vše nakonec vyšlo,“ charakterizoval Simoncelliho jezdecký styl Andrea Dovizioso.

„Dostal jsem o tom zprávu esemeskou a nechtěl jsem jí ze začátku věřit. Je to katastrofa, která zasáhne každého. I když jsem Marca osobně neznal, v paddocku se všichni považujeme za jednu velkou rodinu,“ vysvětlil brněnský závodník Michal Šembera, který si na divokou kartu několikrát vyzkoušel atmosféru Velkých cen.

Simoncelli v jedné ze zatáček upadl přímo do cesty konkurentovi, který mladého Itala přejel. Okamžitě se vyrojily otázky, zda šlo Simoncelliho smrti předejít. Nejen jihomoravští motocykloví jezdci tvrdí, že s podobnými nehodami nelze nic dělat.

„Viděl jsem závod naživo. Jezdci, kteří ho přejeli, nemohli jinak zareagovat. Přejetí je největší nebezpečí, ale patří k motocyklovému sportu,“ doplnil kuřimský jezdec Ondřej Ježek, jenž má bohaté zkušenosti z klání supersportů nebo superstocků.

Na poslední chvíli pádu nezabránil

V prestižní kubatuře MotoGP zahynul jezdec naposledy v roce 2003. Tenkrát to byl Japonec Daidžiro Kató. Závodníci mají v elitní kategorii důkladné zabezpečení, všechna rizika ale eliminovat nelze.

„Bezpečnost je na maximu. Pád byl trochu neobvyklý. Snažil se udržet na trati, zvednout se s motorkou, ale nevyšlo to a spadl přímo pod kola. To je věc, které se nejvíce bojíme. Mimo trať už jsou na okruzích dlouhé únikové zóny, ale nejhorší je, když zůstanete ležet na dráze. Ostatní jezdci nemají v rychlosti šanci ani zareagovat,“ vysvětlil Šembera, kterému letos ukončila předčasně sezonu zlomená klíční kosti.

Simoncelli přišel při pádu i o přilbu. „Byla to v našem sportu velmi výjimečná situace. Nešťastný a hloupý incident,“ prohlásil šéf okruhu v Sepangu Mokhzani Mahathir.

V loňském roce umřel v mistrovství světa silničních motocyklů ještě Japonec Šoja Tomizawa, kterého v kategorii Moto2 také na trati přejeli soupeři.

„Určitě s tím nemohli nic dělat. V takové rychlosti nejde s motorkou nijak manipulovat, natož udělat myšku,“ vysvětloval tehdy Brňan Karel Abraham, který tak byl shodou okolností u obou posledních smrtelných nehod. „Sice se už dva roky po sobě někdo v mistrovství zabil, ale nejde o podcenění bezpečnosti, spíš smůlu. Jako jezdci s tím musíme počítat,“ hlesl Ježek. Simoncelliho nehodu už vyšetřuje odborná komise. Výsledky zkoumání ale nic nezmění na tom, že chtějí-li jezdci uspět, musí riskovat a pohybovat se na hraně. I když to někdy dopadne špatně. „Člověk na tyto věci nesmí myslet. Na startu musíte vždy stát s čistou hlavou,“ řekl Šembera, který zažil smrt na trati před třemi lety v Anglii. „V jednom ze závodů se zabil kolega z jiného seriálu. Rozhodně to nebyl hezký pocit,“ vzpomínal.

TOMÁŠ VALAŠKOVČÁK,VOJTĚCH ŽIŽKA

25.10.2011
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

Zrychlíme převody peněz, plánují banky

Místo pár sekund trvá platba na účet v jiném finančním ústavu až dny. Rýsuje se změna.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies