VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Soumrak nad formulí 1? Ecclestone vydělává, Evropa má smůlu

Praha - Michael Schumacher a jeho bájná epopej, korunovaná rekordními sedmi tituly mistra světa. Sebastian Vettel a jeho (zatím) čtyři tituly. Mercedes, na jehož vozy v posledních dvou letech nikdo nemá. Davy fanatických fanoušků, spousta výborných jezdců. To všechno (a mnoho dalšího) se dá shrnout pod jednoduché heslo - německý odkaz formuli 1.

17.7.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: ČTK/ZUMA

Bez Německa si historii nejprestižnější motoristické disciplíny lze jen stěží představit. Stejně neodmyslitelně patří do kalendáře závodů tradiční Velká cena Německa, která se jezdila na okruzích Nürburgring a Hockenheimring (naši západní sousedé často hostili dokonce dva závody za rok, kromě toho „domácího" se konala také Velká cena Evropy).

Německo letos v kalendáři chybí

Letos se na Nürburgringu motory nerozburácejí. Tento víkend se měla konat Velká cena Německa, ale nekoná se. Poprvé od roku 1960. „Je ostuda, že nemáme šanci předvést naše vozy před domácími fanoušky," hořce konstatoval Toto Wolff, šéf stáje Mercedes. Důvod absence Německa? Peníze, jak jinak. Loňský závod na Hockenheimu prodělal a pro letošek se šéfovi formule 1 Berniemu Ecclestonovi nepodařilo uzavřít smlouvu ani s jedním okruhem. V případě Nürburgringu situaci navíc komplikovaly zmatky kvůli změnám majitele.

Je to smutný důkaz toho, jak formule 1 u evropských fanoušků pomalu ztrácí punc „královské" disciplíny.

Za rok se prý formule do Německa vrátí (konkrétně do Hockenheimu). Závod figuruje v předběžném kalendáři na rok 2016. „Na sto procent se pojede. Podařilo se zajistit rozpočet," uvedl Wolff. Ovšem pozor, loni na německý závod zavítalo jen 52 tisíc diváků. To je na formule 1 hodně bídné. „Němci jsou přesycení sportovními úspěchy. Michael Schumacher vyhrál pětkrát v řadě, pak Sebastian Vettel čtyřikrát v řadě, fotbalisté vyhráli mistrovství světa… Na fanoušky už toho bylo moc," vysvětluje Wolff nezájem publika.

Jistě, přesycenost sportovními atrakcemi je jedno možné vysvětlení. Ale lze najít i další důvody. Formule 1 totiž nejen v Německu, ale i globálně prochází érou odlivu zájmu. Klesá televizní sledovanost, čím dál víc týmů má problémy ufinancovat náročný provoz, image disciplíny také trpí neustálými změnami pravidel a neatraktivností řady závodů (vážně není moc zábavné hádat, zda vyhraje Mercedes, nebo Mercedes).

Loučení s matkou Evropou

První rána přišla se zákazem sponzoringu od velkých tabákových koncernů, další trable nastaly s hospodářskou krizí. Formule 1 čím dál víc působí jako přestárlý dinosaurus z éry, na kterou je sice spousta krásných vzpomínek, ale která se už nevrátí.

Znát je to hlavně v Evropě, kolébce formule. Fanouškům už se nechce platit za drahé lístky, případně za televizní přenosy. A organizátoři závodů stále obtížněji dosahují alespoň nějakého zisku. „Rok od roku je těžší udržet finance v rozumných mezích. Snažíme se ze závodního víkendu vyždímat, co se dá," řekl pro Financial Times Derek Warwick, prezident Britského klubu závodních jezdců, který pořádá Velkou cenu v Silverstone.

Ecclestone stupňuje finanční požadavky na pořadatele závodů, a těm dochází dech. Už v roce 2008 tak z kalendáře zmizela Velká cena Francie. O problémech v Německu byla řeč, nejistá je také budoucnost Velké ceny Itálie v Monze. Obavy nedávno panovaly i ohledně závodu v Británii (odstranila je požadovaná rekonstrukce okruhu), jeden čas se nejezdilo v Belgii. Jedná se přitom o samé tradiční Velké ceny na slavných okruzích. Sentiment ale není namístě.

Reakce na ústup slávy (a zisku) v Evropě je logická formule 1 se stěhuje do rozvojových a problematických zemí. Abu Zabí, Soči, Šanghaj, Singapur, Bahrajn. Pár let se jezdilo i v Indii a v Koreji. Příští rok si formule odbude premiéru v Ázerbájdžánu.

Lidská práva jdou stranou

Je jasné, že autoritářským režimům se taková reklama zamlouvá, zároveň jim nedělá problém utratit Ecclestonem požadované miliony. Pořádat závod formule 1 je totiž poměrně drahý špás - smlouva se uzavírá obvykle na deset let a každoroční poplatek se postupně zvyšuje ze 17 milionů liber až na 40 milionů (celkem to je 272 milionů liber, tedy bezmála 11 miliard korun). Postavit nový závodní okruh vyjde minimálně na 100 milionů liber, a to není zdaleka vše.

Že přitom musí z cesty ohledy na lidská práva či životní prostředí? To je byznys, řekl by Ecclestone. I kvůli tomu čelí formule 1 v Evropě čím dál větší kritice. „Přišel čas, aby se formule 1, FIFA, Mezinárodní olympijský výbor a jejich velcí sponzoři rozhodli, zda chtějí, aby byl globální sport spojován s porušováním lidských práv místo s porozuměním, respektem a fair play," napsal v listu Guardian publicista Phil Bloomer, který se problematice třetího světa dlouhodobě věnuje.

Formule 1 tak stojí na rozcestí. Kudy se vydá?

Autor: Vojtěch Žižka

17.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
EET ilustrační foto
5

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.
6

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

DOTYK.CZ

Evropa, daňový ráj to na pohled

Španělsko a další země EU by podle MMF hospodařily s přebytkem. Kdyby část jejich daní nemizela za hranicemi.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Školy zakazují žákům mobily, hrozí i dvojka z chování

O tom, zda vůbec mobilní telefony patří dětem do ruky a od kolika let, se zabýval průzkum Deníku v minulém roce. Z něj vyšlo najevo, že rodiče většinou pořizují dítěti mobilní telefon v momentě, kdy začne chodit do školy bez jejich doprovodu. Naskýtá se však otázka, zda mobil patří do školy a jakým způsobem omezit jeho používání při vyučovacích hodinách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies