VYBERTE SI REGION

Soumrak nad formulí 1? Ecclestone vydělává, Evropa má smůlu

Praha - Michael Schumacher a jeho bájná epopej, korunovaná rekordními sedmi tituly mistra světa. Sebastian Vettel a jeho (zatím) čtyři tituly. Mercedes, na jehož vozy v posledních dvou letech nikdo nemá. Davy fanatických fanoušků, spousta výborných jezdců. To všechno (a mnoho dalšího) se dá shrnout pod jednoduché heslo - německý odkaz formuli 1.

17.7.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: ČTK/ZUMA

Bez Německa si historii nejprestižnější motoristické disciplíny lze jen stěží představit. Stejně neodmyslitelně patří do kalendáře závodů tradiční Velká cena Německa, která se jezdila na okruzích Nürburgring a Hockenheimring (naši západní sousedé často hostili dokonce dva závody za rok, kromě toho „domácího" se konala také Velká cena Evropy).

Německo letos v kalendáři chybí

Letos se na Nürburgringu motory nerozburácejí. Tento víkend se měla konat Velká cena Německa, ale nekoná se. Poprvé od roku 1960. „Je ostuda, že nemáme šanci předvést naše vozy před domácími fanoušky," hořce konstatoval Toto Wolff, šéf stáje Mercedes. Důvod absence Německa? Peníze, jak jinak. Loňský závod na Hockenheimu prodělal a pro letošek se šéfovi formule 1 Berniemu Ecclestonovi nepodařilo uzavřít smlouvu ani s jedním okruhem. V případě Nürburgringu situaci navíc komplikovaly zmatky kvůli změnám majitele.

Je to smutný důkaz toho, jak formule 1 u evropských fanoušků pomalu ztrácí punc „královské" disciplíny.

Za rok se prý formule do Německa vrátí (konkrétně do Hockenheimu). Závod figuruje v předběžném kalendáři na rok 2016. „Na sto procent se pojede. Podařilo se zajistit rozpočet," uvedl Wolff. Ovšem pozor, loni na německý závod zavítalo jen 52 tisíc diváků. To je na formule 1 hodně bídné. „Němci jsou přesycení sportovními úspěchy. Michael Schumacher vyhrál pětkrát v řadě, pak Sebastian Vettel čtyřikrát v řadě, fotbalisté vyhráli mistrovství světa… Na fanoušky už toho bylo moc," vysvětluje Wolff nezájem publika.

Jistě, přesycenost sportovními atrakcemi je jedno možné vysvětlení. Ale lze najít i další důvody. Formule 1 totiž nejen v Německu, ale i globálně prochází érou odlivu zájmu. Klesá televizní sledovanost, čím dál víc týmů má problémy ufinancovat náročný provoz, image disciplíny také trpí neustálými změnami pravidel a neatraktivností řady závodů (vážně není moc zábavné hádat, zda vyhraje Mercedes, nebo Mercedes).

Loučení s matkou Evropou

První rána přišla se zákazem sponzoringu od velkých tabákových koncernů, další trable nastaly s hospodářskou krizí. Formule 1 čím dál víc působí jako přestárlý dinosaurus z éry, na kterou je sice spousta krásných vzpomínek, ale která se už nevrátí.

Znát je to hlavně v Evropě, kolébce formule. Fanouškům už se nechce platit za drahé lístky, případně za televizní přenosy. A organizátoři závodů stále obtížněji dosahují alespoň nějakého zisku. „Rok od roku je těžší udržet finance v rozumných mezích. Snažíme se ze závodního víkendu vyždímat, co se dá," řekl pro Financial Times Derek Warwick, prezident Britského klubu závodních jezdců, který pořádá Velkou cenu v Silverstone.

Ecclestone stupňuje finanční požadavky na pořadatele závodů, a těm dochází dech. Už v roce 2008 tak z kalendáře zmizela Velká cena Francie. O problémech v Německu byla řeč, nejistá je také budoucnost Velké ceny Itálie v Monze. Obavy nedávno panovaly i ohledně závodu v Británii (odstranila je požadovaná rekonstrukce okruhu), jeden čas se nejezdilo v Belgii. Jedná se přitom o samé tradiční Velké ceny na slavných okruzích. Sentiment ale není namístě.

Reakce na ústup slávy (a zisku) v Evropě je logická formule 1 se stěhuje do rozvojových a problematických zemí. Abu Zabí, Soči, Šanghaj, Singapur, Bahrajn. Pár let se jezdilo i v Indii a v Koreji. Příští rok si formule odbude premiéru v Ázerbájdžánu.

Lidská práva jdou stranou

Je jasné, že autoritářským režimům se taková reklama zamlouvá, zároveň jim nedělá problém utratit Ecclestonem požadované miliony. Pořádat závod formule 1 je totiž poměrně drahý špás - smlouva se uzavírá obvykle na deset let a každoroční poplatek se postupně zvyšuje ze 17 milionů liber až na 40 milionů (celkem to je 272 milionů liber, tedy bezmála 11 miliard korun). Postavit nový závodní okruh vyjde minimálně na 100 milionů liber, a to není zdaleka vše.

Že přitom musí z cesty ohledy na lidská práva či životní prostředí? To je byznys, řekl by Ecclestone. I kvůli tomu čelí formule 1 v Evropě čím dál větší kritice. „Přišel čas, aby se formule 1, FIFA, Mezinárodní olympijský výbor a jejich velcí sponzoři rozhodli, zda chtějí, aby byl globální sport spojován s porušováním lidských práv místo s porozuměním, respektem a fair play," napsal v listu Guardian publicista Phil Bloomer, který se problematice třetího světa dlouhodobě věnuje.

Formule 1 tak stojí na rozcestí. Kudy se vydá?

Autor: Vojtěch Žižka

17.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies