Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spáčil o nezdaru na Dakaru: Zkusili jsme úplně všechno

Antofagasta /ROZHOVOR/ - Marek Spáčil na Dakaru skončil, jeho Tatře se porouchal motor.

9.1.2010
SDÍLEJ:

Olomoucký závodník Marek SpáčilFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Měl to být dechberoucí pohled. Na konci 6. etapy se před účastníky slavné dakarské rallye měl otevřít pohled na severochilské město Iquique a bílé vlny Tichého oceánu omývající západní část jihoamerického pobřeží. Nejenom o tento zážitek přišel Marek Spáčil, šéf Czech Dakar Teamu a pilot zelené tatry se startovním číslem 510.

Fanoušci jeho vůz zvolili Miss Dakar. Ale Miss Dakar si na 182. kilometru postavila hlavu a odmítla dál pokračovat. Motor nenaskočil a po dlouhém boji s technikou to olomoucký pilot musel vzdát. Letošní Dakar pro něj skončil krutě a brzy, jako pro celou řadu dalších českých posádek. „Teď už budeme fandit a podporovat další naše závodníky,“ slibuje Spáčil.

Jak dlouho jste věřili, že se vám podaří motor zprovoznit?

Makali jsme na tom asi do čtyř hodin do rána. Vyzkoušeli jsme úplně všechno, řešili jsme elektroniku, řešili jsme ventily, nic ale nepomáhalo. Vždy, když se nám podařilo motor nahodit, řídící jednotka ho vypnula. Pak už jsme věděli, že bychom nestihli start další etapy, navíc jsme byli všichni už hrozně unavení, tak jsme se rozhodli to zabalit.

Dlouho tam s vámi stála i žlutá tatra Martina Kolomého. Vy sám jste ho nakonec poslal pokračovat v závodu, nebo už viděl, že není šance?

Vzali jsme si nějaké věci z asistenčního vozu, původně jsme si mysleli, že to bude jen nějaké čidlo a že to rychle opravíme a pojedem před Martinem dál. Nakonec to ale nešlo, takže jsme ho poslali pokračovat, aby měli i další členové našeho týmu v bivaku asistenci.

Letošní Dakar se proměnilo v pohřebiště českých posádek. Proč tomu tak bylo?

To prostě patří k Dakaru. Já si nemyslím, že to by se to nějak zvlášť týkalo Čechů. Vezměte si, že teď už nejede třetina aut. Bivak je poloprázdný. Českých posádek je tu hodně, a proto je to možná víc vidět.

Jaký bude váš další program? Budete pokračovat společně se startovním polem?

Po dokončení dnešní 7. etapy následuje den volna. Takže my se pokusíme v bivaku dát dohromady auto a uvidíme. Žlutá asistence pojede určitě dál a naše bude taky pochopitelně pokračovat až do konce, protože vezeme věci motorkářkům, Oldovi Bražinovi a dalším. Otázkou je, co s naším závoďákem, jestli pojede dál s námi nebo ho nějakým způsobem odstavíme. Kdyby se to ale podařilo spravit a mohl by jet, tak by to bylo nejlepší.

Na různých diskuzích se objevily i spekulace, jestli za poruchou motoru nebyla ona slivovice, co se vám nedopatřením dostala do chlazení. Pomysleli jste na to?

Ne, tak s tím to nemělo nic společného. Po 5. etapě jsme v bivaku vodu v chlazení samozřejmě vyměnili, takže do 6. jsme jeli s novou. Ale když se nám ta závada přihodila, mysleli jsme si, že by to mohlo mít něco společného s chlazením. Ale nemělo, protože motor jsme v podstatě ani nepřehřívali.

V čem je Dakar 2010 o tolik obtíženější než loňský závod?

Určitě těmi trasami. Ty poslední dvě etapy neměly se závoděním nic společného, to bylo normální rozbíjení aut. Nevím, proč organizátoři zvolili ten absolutně nejtěžší způsob – přes každou překážku. Přitom tam byly nádherné písty, kudy by se dalo jet jako v Africe. Ale takhle to prostě bylo nastaveno a s tím se každý musel porvat.

Po jednom z rozhovorů s členem vaší výpravy Standou Berkovcem se vaši fanoušci začali obávat, že příště už na Dakar nepojedete. Jak to ve skutečnosti bylo?

To bylo špatně pochopeno. Po dojezdu z La Rioji do Fiambaly jsem řekl, že už nikdy nechci jet do Fiambaly. Protože tam nás velké potíže potkaly v loňském Dakaru i letos. Proto bych se Fiambale příště rád vyhnul (směje se).

Takže Marek Spáčil pojede i na příštím Dakaru?

Já bych tomu velice rád věřil. Ale v dnešní době je to samozřejmě o partnerství o financích, což bude hodně těžké.

Autor: Martin Dostál

9.1.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Tomáš Procházka
9

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Ilustrační foto.
5

Dálnice se opravují podle plánu. Ale šnečím tempem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

DOTYK.CZ

Před 79 lety vláda vyhlásila mobilizaci. Lid absolutně pevný, chválil Beneš

Přesně ve 22.20 byla rozhlasem vyhlášena všeobecná mobilizace Československé republiky. Onoho 23. září 1938 bylo řádně horko nejen za hranicemi, kde chřestil zbraněmi Hitler, ale i uvnitř vlasti, v Sudetech. Dobrá polovina sudeťáků mobilizace neuposlechla. A do osudného Mnichovského diktátu zbýval pouhý týden.

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Soud se zastal „zakleknuté firmy“. Bude Česko platit milionové odškodné?

Daňoví poplatníci by se v blízké budoucnosti mohli „prohnout“ a nechtěně zaplatit stovky milionů korun jako odškodné soukromé firmě za přílišnou horlivost úředníků a celníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení