Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dakar odstartoval. Loprais je pátý, Tomeček šestý

Buenos Aires - Start slavného závodu doprovázel obrovský zájem fanoušků. Češi nezklamali.

3.1.2009
SDÍLEJ:

Ruská posádka Leonid Novickij, Oleg Ťupenkin dovezla své BMW na dvanáctém místě.Foto: REUTERS/Enrique Marcarian

Slavný pouštní maraton Rallye Dakar je v plném proudu. Dvouletá pauza od posledního odjetého ročníku a přesun závodu z Afriky do Jižní Ameriky ještě zvýšily zájem o neobvyklé automobilové a motocyklové klání.

Slavnostní start a šestikilometrovou "nultou etapu" v argentinském Buenos Aires zhlédlo podle odhadů organizátorů na vlastní oči víc než půl milionu motoristických příznivců. Další stamiliony ji pak sledovaly prostřednictvím internetového a televizního vysílání.

První ostré závodní kilometry začalo pět stovek účastníků (217 motocyklů, 25 quadů, 177 automobilů a 81 kamionů) ukrajovat až za dalších zhruba deset hodin. Etapa do Santa Rosy měřila 733 km, z čehož 371 km bylo měřených.

Mezi motocykly jí suverénně ovládl dvaatřicetiletý Španěl Marc Coma, který zbytek pole doslova deklasoval. S odstupem víc než 22 minut dojel překvapivě druhý Polák Jacek Czachor, těsně za ním pak Slovinec Miran Stanovnik. Prvních pět jezdců sedlalo stroj KTM.

Jeden z favoritů na celkové prvenství Cyril Desperes z Francie ztratil kvůli defektu téměř tři čtvtě hodiny. Před ním skončil i nejlepší z Čechů, sedmnáctý Martin Macek na Yamaze.

Hned v první etapě se ukázala i vzájemná solidarita závodníků. Nezištnou pomoc nabídl Davidu Casteauovi jeho rumunský soupeř Emanuel Gyenes, který svému sokovi poskytl náhradní zadní kolo.

Výborný vstup do soutěže má za sebou quadista Josef Macháček. Za Francouzem Declerckem dorazil do cíle jako druhý a s odstupem třinácti minut mu stejná pozice patří i průběžně.

Smečku Volkswagenů předstihl Katařan

Ostře sledované kategorii automobilů dominoval katarský jezdec Nasser Al-Attiyah na voze BMW X3 CC. Za ním se seřadila trojice továrních Volkswagenů v pořadí Sainz, De Villiers, Miller.

Nejrychlejší Mitsubishi pilotoval až pátý Francouz Alphand, který se potýkal s menším výkonem dieselového agregátu. S minimálním odstupem dorazil jeho krajan a devítínásobný vítěz Dakaru Stéphane Peterhansel.

Dlouho vedoucí Guerlain Chicherit s druhým BMW musel s technickými problémy na měřeném úseku zastavit. Ze stejného důvodu nabrali výraznou časovou ztrátu i Japonec Hiroši Masuoka a někdejší pilot F1 Eliseo Salazar.

Miroslav Zapletal s Tomášem Ouředníčkem figurují na 29. místě, Jiří Janeček s Viktorem Chytkou uzavírají první stovku.

Tři Tatry jsou v první desítce, vedou Nizozemci

Mezi kamiony se premiérového vítězství dočkal Marcel Van Vliet z Nizozemska, který o pouhé dvě sekundy předstihl svého krajana De Rooye.

Následují dva ruské Kamazy a české Tatry Aleše Lopraise a Tomáše Tomečka. Osmý je Tomečkův týmový kolega Brazilec De Azevedo.

Čtvrthodinové manko nabraly LIAZy Marka Spáčila a Martina Macíka. Zbylé dva české kamiony už ztrácí výrazněji.

Druhá etapa ze Santa Rosy do Puerto Madrynu měří 837 km a je nejdelším úsekem letošního Dakaru. Speciálku ale tvoří jen 237 km, zbylých 600 km připadá na náročný přejezd.

Motocykly: 1. Coma (Šp.) 2:46:17, 2. Czachor (Pol.) -22:05, 3. Stanovnik (Slovin.) -24:42, 4. Verhoeven (Niz.) -26:14, 5. Street (USA/vš. KTM) -26:22, 6. Fretigne (Fr./Yamaha) -28:14, … 17. Macek (Yamaha) -38:10, 25. Froněk -45:52, 142. Randýsek (oba KTM) -1:36:22, 198. Kaštan (Honda) -2:45:17, 200. Pabiška (KTM) -2:55:33.

Quady: 1. Declerck (Fr.) 4:00:16, 2. Macháček (ČR/oba Yamaha) -12:56, 3. Henderson (Urug./Suzuki) -15:50, 4. Sonik (Pol.) -21:14, 5. González (oba Yamaha) -21:36, 6. Avendano (oba Šp./Suzuki) -22:55, … 11. Bražina (ČR/Yamaha) -46:49.

Automobily: 1. Al Attiyah (Katar/BMW) 2:36:15, 2. Sainz (Šp.) -2:17, 3. De Villiers (JAR) -2:40, 4. Miller (USA/vš. Volkswagen) -4:21, 5. Alphand -4:44, 6. Peterhansel (oba Fr./Mitsubishi) -4:54, … 29. Zapletal (ČR/Mitsubishi) -26:49, 100. Janeček (ČR/Toyota) -1:10:21.

Kamiony: 1. Van Vliet 3:15:07, 2. De Rooy (oba Niz./Ginaf) -0:02, 3. Mardějev -0:22, 4. Kabirov (oba Rus./Kamaz) -2:00, 5. Loprais -2:45, 6. Tomeček (oba ČR/Tatra) -2:47, … 8. De Azevedo (Braz./Tatra) -3:43, 13. Spáčil -15:31, 15. Macík -15:50, 40. Fajtl (vš. LIAZ) -56:27, 65. Randýsek (MAN) -1:57:20.

Autor: Radek Weber

3.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ulice německých měst zaplavila velká voda. Padající strom v Dortmundu zabil ženu.

Voda vyplavila německá města. Silné bouřky mají jednu oběť

Ve Varšavě se dnes sešly demonstranti apelující mimo jiné i na prezidenta Andrzeje Dudu, aby nový zákon o nejvyšším soudu svým podposem nestvrzoval.
AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO
6

Polsko schválilo kritizovaný zákon o nejvyšším soudu. Tusk se chce sejít s Dudou

Piráti chtějí větší kontrolu nad ČEZ. Prý je z něj financována špinavá politika

/ANKETA/ Pirátská strana chce navrhnout změnu zákona o svobodném přístupu k informacím kvůli úternímu verdiktu Ústavního soudu (ÚS), podle kterého na energetický gigant ČEZ nedopadá povinnost reagovat podle tohoto předpisu na žádosti o informace.

Aero již zahájilo výrobu nové generace legendárního letounu L-39

V Aeru Vodochody se naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou generaci legendárního Albatrosu. Největší česká letecká továrna plánuje vyrobit celkem čtyři stroje – tři prototypy a jeden předsériový kus. První celá L-39NG s novou certifikací by měla být hotova na konci roku 2019.

Rusko shromažďuje čím dál tím více zlata. Český poklad se naopak tenčí

V trezorech ruské státní banky se nachází 1706 tun zlata a zásoby stále rostou. Oproti tomu český zlatý poklad se spíše zmenšuje. Vychází to ze zprávy organizace nejvýznamnějších těžařů zlata World Gold Council, která zkoumá devizové rezervy jednotlivých států.

V parkovacím domě Klatovské nemocnice závodila a driftovala auta

Pískání pneumatik, hlasitý řev motorů – to se v noci ozývalo z parkovacího domu v Klatovské nemocnici. Probíhaly tu divoké závody.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení