VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trucker Vršecký překonal druhý světový rekord

Panenský Týnec - Nový rychlostní rekord na kilometr s pevným startem je na světě.

3.12.2008 1
SDÍLEJ:

David Vršecký překonal rychlostí 171,878 km/h světový rychlstní rekord kamionů na pevný kilometr. Jel na letišti v Panenském Týnci u Loun.Foto: DENÍK/Zdeněk Koza

Sezona snů pro roudnickou truckovou stáj Buggyra a jejich jezdce Davida Vršeckého pokračuje. Po zisku titulu mistra Evropy v závodech tahačů na okruzích, ve středu v poledne Vršecký překonal světový rekord na jeden kilometr s pevným startem.

„Zavoláme Boijemu,“ smál se úřadující šampión tahačů po dojezdu do cíle. Na mysli měl dosavadního držitele rekordu vousatého Švéda Boije Ovebrinka s Volvem, jehož čas překonal o více jak 13 km/hod.! Nový rekord, který se uskutečnil na letišti v Panenském Týnci na Lounsku, má od včerejška hodnotu 171,878 km/hod.

Rekordu přálo počasí. Bylo sucho a teploty kolem nuly. „Nám jiný termín než pozdní podzim ani nezbývá. V sezoně není na to čas a aspoň se nám v teplu nezahřívá motor,“ uvedl manažer týmu Jan Kalivoda. Počasí bylo základem k úspěchu.

„Rozdíl mezi závodním autem a speciálem na rekord je téměř ve všem. Markantní jsou pneumatiky, místo klasického tupláku (dvojpneumatiky) je vzadu jen jedna speciálně vyrobená guma. Hlavní důraz je dán na maximální přenos pohonu na vozovku,“ upřesnil inženýr Robin Dolejš. Když poté řekl, že pět a půltunové monstrum dokáže zrychlit z nuly na sto kilometrů za hodinu během 4,1 vteřiny, všem padesáti novinářům vyrazil dech.

Po půl dvanácté se Vršecký se speciální Buggyrou vydal na plochu letiště. Nejdříve si vyzkoušel pár rychlých startů. Jeho speciál při tom dost řval a čoudil. Ale sálala z něj obrovská síla, téměř dva tisíce koní je znát!

Ve 12:02 byl připraven k prvnímu pokusu. A hned nastavil laťku hodně vysoko – 166,527 km/h. Rekord Ovebrinka byl překonán o 8 km/h. Druhý pokus stejným směrem byl ještě lepší – 170,616. „Šlo to velmi hladce, ani jsem to nečekal,“ smál se Vršecký, když si dával dvacetiminutovou pauzu, v které mechanici doplnili vodu a vzduch. Mohlo se jít na jízdu opačným směrem. Vše klapalo jako na drátku – 173,093! Světový rekord byl tedy na světě a jeho průměrná hodnota zní: 171,878 km/hod.

„Tím opačným směrem jsem měl co dělat, abych auto z té rychlosti do konce dráhy vůbec ubrzdil. Bylo to na chlup,“ usmíval se Vršecký.
Pak přišel překvapivý nápad: „Pokusíme se ještě o rekord na pět set metrů,“ oznámil Kalivoda.

Vršecký se postavil na start a když projížděl cílem, praskla mu levá zadní pneumatika. Její kusy roztrhaly blatník a poničily zezadu kabinu jezdce. „Slyšel jsem, že na mě zezadu někdo klepe,“ žertoval Vršecký. V té chvíli bylo po rekordu. „Aspoň máme co překonávat,“ doplnil.

Jaké další výzvy jsou před Vršeckým? „Určitě bych chtěl pokořit třístovku,“ řekl bez rozmyšlení třiatřicetiletý pilot. Má na mysli světový rekord na jeden kilometr s letmým startem, kterého je stále držitelem. Vytvořil ho v Dubaji v roce 2004 a má hodnotu 281,723 km/hod. „Určitě se o to v příštím roce pokusíme,“ dodal Kalivoda. Jinak na překonání je rekordů ještě dost (500 m, 1 km a 1 míle – vše s pevným i letmým startem, pak vytrvalostní rekordy na 10, 20, 50 a 100 km).

Do Panenského Týnce dorazil i Tomáš Enge. „Přijel jsem fandit, bohužel jsem si nestihl vyrobit vlaječku,“ žertoval liberecký pilot. „Je to neuvěřitelné, co David dokázal. Jet s takovým monstrem rychlostí přes dvě stě kilometrů v hodině a ještě sedět u toho tak vysoko, je pro mne nepřestavitelné,“ ocenil Vršeckého výkon jediný český jezdec, který okusil závody v prestižní formuli 1.

Jak se dělá světový rekord?
Podle pravidel FIA je nutno z rychlosti 0 km/hod zajet 1 km v co nejkratším čase, a to v průběhu jedné hodiny v obou směrech. Z dosažených rychlostí se pak určí výsledný rychlostní průměr.
Na realizaci rekordu se podílelo kolem 60 lidí. Přes mechaniky, časoměřiče, záchranáře, hasiče, ostrahu dráhy až po kuchaře a komisaře FIA. Na místě bylo přes 50 novinářů.
Organizační stránka rekordu přišla na cca 200 tisíc korun. Samotný vývoj vozu a motoru jde do několika milionů.
Motor rychlostního speciálu Buggyra má obsah 12 000 ccm a výkon 1900 koní (závodní Buggyra v rámci mistrovství Evropy má „pouze“ 1100 koní).



Autor: Vladimír Mayer

3.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Házení vajec po prezidentovi na Albertově.
AKTUALIZOVÁNO
7 14

Soud osvobodil muže obžalovaného z házení vajec na Zemana

Recesistické setkání na oslavu skvělých činů ministra financí Andrej Babiše proběhlo 3. dubna před budovou Generálního finančního ředitelství v Praze. Na snímku Bára Štěpánová.
5 9

Řešte rychle dluhopisy, říká Jurečka finanční správě a Babišovi

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda kamionů uzavřela dálnici D1 u Brna. Zemřel řidič dodávky

/FOTOGALERIE/ Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna musí z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dálnice je v tomto směru několik hodin neprůjezdná. Částečně se má uvolnit po čtvrté hodině odpoledne.

Generál Andor Šándor: Bezpečné metro? Nedělejme si iluze

/ROZHOVOR/ Terorismus. Stále častěji skloňované slovo. Bohužel právem. Jako jeden z mnoha příkladů v posledních týdnech může sloužit útok v petrohradském metru, kde si výbuch vyžádal 14 obětí a desítky zraněných. Jak je to se situací v metru u nás? Známý bezpečnostní expert Andor Šándor je v této otázce skeptický.

Dvě tváře břečťanu

Plevel, nebo požehnání, vítaná výživa, nebo alergizující rostlina. Všechno je v jednom. Něco jiného ovšem platí pro včely a ptactvo nebeské a něco jiného pro lidi.

Na Facebooku vysílal vraždu své dcerky. Pak spáchal sebevraždu

Podle thajské policie se mladý muž natáčel při vraždě své dcery a celou událost přenášel živě na sociální síť Facebook. Nakonec si vzal život.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies