VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trucker Vršecký překonal druhý světový rekord

Panenský Týnec - Nový rychlostní rekord na kilometr s pevným startem je na světě.

3.12.2008 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
12 fotografií

David Vršecký překonal rychlostí 171,878 km/h světový rychlstní rekord kamionů na pevný kilometr. Jel na letišti v Panenském Týnci u Loun.Foto: DENÍK/Zdeněk Koza

Sezona snů pro roudnickou truckovou stáj Buggyra a jejich jezdce Davida Vršeckého pokračuje. Po zisku titulu mistra Evropy v závodech tahačů na okruzích, ve středu v poledne Vršecký překonal světový rekord na jeden kilometr s pevným startem.

„Zavoláme Boijemu,“ smál se úřadující šampión tahačů po dojezdu do cíle. Na mysli měl dosavadního držitele rekordu vousatého Švéda Boije Ovebrinka s Volvem, jehož čas překonal o více jak 13 km/hod.! Nový rekord, který se uskutečnil na letišti v Panenském Týnci na Lounsku, má od včerejška hodnotu 171,878 km/hod.

Rekordu přálo počasí. Bylo sucho a teploty kolem nuly. „Nám jiný termín než pozdní podzim ani nezbývá. V sezoně není na to čas a aspoň se nám v teplu nezahřívá motor,“ uvedl manažer týmu Jan Kalivoda. Počasí bylo základem k úspěchu.

„Rozdíl mezi závodním autem a speciálem na rekord je téměř ve všem. Markantní jsou pneumatiky, místo klasického tupláku (dvojpneumatiky) je vzadu jen jedna speciálně vyrobená guma. Hlavní důraz je dán na maximální přenos pohonu na vozovku,“ upřesnil inženýr Robin Dolejš. Když poté řekl, že pět a půltunové monstrum dokáže zrychlit z nuly na sto kilometrů za hodinu během 4,1 vteřiny, všem padesáti novinářům vyrazil dech.

Po půl dvanácté se Vršecký se speciální Buggyrou vydal na plochu letiště. Nejdříve si vyzkoušel pár rychlých startů. Jeho speciál při tom dost řval a čoudil. Ale sálala z něj obrovská síla, téměř dva tisíce koní je znát!

Ve 12:02 byl připraven k prvnímu pokusu. A hned nastavil laťku hodně vysoko – 166,527 km/h. Rekord Ovebrinka byl překonán o 8 km/h. Druhý pokus stejným směrem byl ještě lepší – 170,616. „Šlo to velmi hladce, ani jsem to nečekal,“ smál se Vršecký, když si dával dvacetiminutovou pauzu, v které mechanici doplnili vodu a vzduch. Mohlo se jít na jízdu opačným směrem. Vše klapalo jako na drátku – 173,093! Světový rekord byl tedy na světě a jeho průměrná hodnota zní: 171,878 km/hod.

„Tím opačným směrem jsem měl co dělat, abych auto z té rychlosti do konce dráhy vůbec ubrzdil. Bylo to na chlup,“ usmíval se Vršecký.
Pak přišel překvapivý nápad: „Pokusíme se ještě o rekord na pět set metrů,“ oznámil Kalivoda.

Vršecký se postavil na start a když projížděl cílem, praskla mu levá zadní pneumatika. Její kusy roztrhaly blatník a poničily zezadu kabinu jezdce. „Slyšel jsem, že na mě zezadu někdo klepe,“ žertoval Vršecký. V té chvíli bylo po rekordu. „Aspoň máme co překonávat,“ doplnil.

Jaké další výzvy jsou před Vršeckým? „Určitě bych chtěl pokořit třístovku,“ řekl bez rozmyšlení třiatřicetiletý pilot. Má na mysli světový rekord na jeden kilometr s letmým startem, kterého je stále držitelem. Vytvořil ho v Dubaji v roce 2004 a má hodnotu 281,723 km/hod. „Určitě se o to v příštím roce pokusíme,“ dodal Kalivoda. Jinak na překonání je rekordů ještě dost (500 m, 1 km a 1 míle – vše s pevným i letmým startem, pak vytrvalostní rekordy na 10, 20, 50 a 100 km).

Do Panenského Týnce dorazil i Tomáš Enge. „Přijel jsem fandit, bohužel jsem si nestihl vyrobit vlaječku,“ žertoval liberecký pilot. „Je to neuvěřitelné, co David dokázal. Jet s takovým monstrem rychlostí přes dvě stě kilometrů v hodině a ještě sedět u toho tak vysoko, je pro mne nepřestavitelné,“ ocenil Vršeckého výkon jediný český jezdec, který okusil závody v prestižní formuli 1.

Jak se dělá světový rekord?
Podle pravidel FIA je nutno z rychlosti 0 km/hod zajet 1 km v co nejkratším čase, a to v průběhu jedné hodiny v obou směrech. Z dosažených rychlostí se pak určí výsledný rychlostní průměr.
Na realizaci rekordu se podílelo kolem 60 lidí. Přes mechaniky, časoměřiče, záchranáře, hasiče, ostrahu dráhy až po kuchaře a komisaře FIA. Na místě bylo přes 50 novinářů.
Organizační stránka rekordu přišla na cca 200 tisíc korun. Samotný vývoj vozu a motoru jde do několika milionů.
Motor rychlostního speciálu Buggyra má obsah 12 000 ccm a výkon 1900 koní (závodní Buggyra v rámci mistrovství Evropy má „pouze“ 1100 koní).



Autor: Vladimír Mayer

3.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies