Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trucker Vršecký překonal druhý světový rekord

Panenský Týnec - Nový rychlostní rekord na kilometr s pevným startem je na světě.

3.12.2008 1
SDÍLEJ:

David Vršecký překonal rychlostí 171,878 km/h světový rychlstní rekord kamionů na pevný kilometr. Jel na letišti v Panenském Týnci u Loun.Foto: DENÍK/Zdeněk Koza

Sezona snů pro roudnickou truckovou stáj Buggyra a jejich jezdce Davida Vršeckého pokračuje. Po zisku titulu mistra Evropy v závodech tahačů na okruzích, ve středu v poledne Vršecký překonal světový rekord na jeden kilometr s pevným startem.

„Zavoláme Boijemu,“ smál se úřadující šampión tahačů po dojezdu do cíle. Na mysli měl dosavadního držitele rekordu vousatého Švéda Boije Ovebrinka s Volvem, jehož čas překonal o více jak 13 km/hod.! Nový rekord, který se uskutečnil na letišti v Panenském Týnci na Lounsku, má od včerejška hodnotu 171,878 km/hod.

Rekordu přálo počasí. Bylo sucho a teploty kolem nuly. „Nám jiný termín než pozdní podzim ani nezbývá. V sezoně není na to čas a aspoň se nám v teplu nezahřívá motor,“ uvedl manažer týmu Jan Kalivoda. Počasí bylo základem k úspěchu.

„Rozdíl mezi závodním autem a speciálem na rekord je téměř ve všem. Markantní jsou pneumatiky, místo klasického tupláku (dvojpneumatiky) je vzadu jen jedna speciálně vyrobená guma. Hlavní důraz je dán na maximální přenos pohonu na vozovku,“ upřesnil inženýr Robin Dolejš. Když poté řekl, že pět a půltunové monstrum dokáže zrychlit z nuly na sto kilometrů za hodinu během 4,1 vteřiny, všem padesáti novinářům vyrazil dech.

Po půl dvanácté se Vršecký se speciální Buggyrou vydal na plochu letiště. Nejdříve si vyzkoušel pár rychlých startů. Jeho speciál při tom dost řval a čoudil. Ale sálala z něj obrovská síla, téměř dva tisíce koní je znát!

Ve 12:02 byl připraven k prvnímu pokusu. A hned nastavil laťku hodně vysoko – 166,527 km/h. Rekord Ovebrinka byl překonán o 8 km/h. Druhý pokus stejným směrem byl ještě lepší – 170,616. „Šlo to velmi hladce, ani jsem to nečekal,“ smál se Vršecký, když si dával dvacetiminutovou pauzu, v které mechanici doplnili vodu a vzduch. Mohlo se jít na jízdu opačným směrem. Vše klapalo jako na drátku – 173,093! Světový rekord byl tedy na světě a jeho průměrná hodnota zní: 171,878 km/hod.

„Tím opačným směrem jsem měl co dělat, abych auto z té rychlosti do konce dráhy vůbec ubrzdil. Bylo to na chlup,“ usmíval se Vršecký.
Pak přišel překvapivý nápad: „Pokusíme se ještě o rekord na pět set metrů,“ oznámil Kalivoda.

Vršecký se postavil na start a když projížděl cílem, praskla mu levá zadní pneumatika. Její kusy roztrhaly blatník a poničily zezadu kabinu jezdce. „Slyšel jsem, že na mě zezadu někdo klepe,“ žertoval Vršecký. V té chvíli bylo po rekordu. „Aspoň máme co překonávat,“ doplnil.

Jaké další výzvy jsou před Vršeckým? „Určitě bych chtěl pokořit třístovku,“ řekl bez rozmyšlení třiatřicetiletý pilot. Má na mysli světový rekord na jeden kilometr s letmým startem, kterého je stále držitelem. Vytvořil ho v Dubaji v roce 2004 a má hodnotu 281,723 km/hod. „Určitě se o to v příštím roce pokusíme,“ dodal Kalivoda. Jinak na překonání je rekordů ještě dost (500 m, 1 km a 1 míle – vše s pevným i letmým startem, pak vytrvalostní rekordy na 10, 20, 50 a 100 km).

Do Panenského Týnce dorazil i Tomáš Enge. „Přijel jsem fandit, bohužel jsem si nestihl vyrobit vlaječku,“ žertoval liberecký pilot. „Je to neuvěřitelné, co David dokázal. Jet s takovým monstrem rychlostí přes dvě stě kilometrů v hodině a ještě sedět u toho tak vysoko, je pro mne nepřestavitelné,“ ocenil Vršeckého výkon jediný český jezdec, který okusil závody v prestižní formuli 1.

Jak se dělá světový rekord?
Podle pravidel FIA je nutno z rychlosti 0 km/hod zajet 1 km v co nejkratším čase, a to v průběhu jedné hodiny v obou směrech. Z dosažených rychlostí se pak určí výsledný rychlostní průměr.
Na realizaci rekordu se podílelo kolem 60 lidí. Přes mechaniky, časoměřiče, záchranáře, hasiče, ostrahu dráhy až po kuchaře a komisaře FIA. Na místě bylo přes 50 novinářů.
Organizační stránka rekordu přišla na cca 200 tisíc korun. Samotný vývoj vozu a motoru jde do několika milionů.
Motor rychlostního speciálu Buggyra má obsah 12 000 ccm a výkon 1900 koní (závodní Buggyra v rámci mistrovství Evropy má „pouze“ 1100 koní).



Autor: Vladimír Mayer

3.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mimořádná událost

Útok ve Švýcarsku. Pachatel zranil motorovou pilou nejméně pět lidí

Francouzská vlády chce během tří let zdražit krabičku cigaret ze sedmi na deset eur.
1 10

Francouzi se bouří. Cigarety mají stát minimálně 10 eur

Němečtí novináři v uprchlické krizi selhali, říká studie

Vlivný německý Institut Otto Brennera prostudoval stovky novinových článků informujících o uprchlické vlně v letech 2015 a 2016. Závěr? Němečtí novináři selhali, papouškovali vládní politiky a dehonestovali kritiky.

Odklad části EET o devět měsíců? Vláda návrh KDU-ČSL a STAN zamítla

Návrh KDU-ČSL a Starostů na devítiměsíční odklad zavedení posledních dvou fází elektronické evidence tržeb (EET) vláda dnes odmítla. Vyplývá to z průběžných výsledků jednání kabinetu, který ČTK poskytl tiskový odbor Úřadu vlády. Pod návrhem je kromě jiných podepsaný lidovecký ministr zemědělství Marian Jurečka.

Nejen slunce, oči ohrožuje v létě i voda a nebezpečný prvok

Léto je spojeno s lákavou představou dovolené, lékaři ale upozorňují, že pro naše oči je to ale naopak období plné nástrah v podobě slunce, klimatizace i špinavé vody.

Česko pomůže s migrační krizí, libyjskou pobřežní stráž podpoří 24 miliony

Česká republika poskytne 24 milionů korun na fungování libyjské pobřežní a námořní stráže. Příspěvek dnes schválila vláda, informoval na twitteru premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Česko se tím podle něj stane největším přispěvatelem z Evropské unie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení