VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trucker Vršecký překonal druhý světový rekord

Panenský Týnec - Nový rychlostní rekord na kilometr s pevným startem je na světě.

3.12.2008 1
SDÍLEJ:

David Vršecký překonal rychlostí 171,878 km/h světový rychlstní rekord kamionů na pevný kilometr. Jel na letišti v Panenském Týnci u Loun.Foto: DENÍK/Zdeněk Koza

Sezona snů pro roudnickou truckovou stáj Buggyra a jejich jezdce Davida Vršeckého pokračuje. Po zisku titulu mistra Evropy v závodech tahačů na okruzích, ve středu v poledne Vršecký překonal světový rekord na jeden kilometr s pevným startem.

„Zavoláme Boijemu,“ smál se úřadující šampión tahačů po dojezdu do cíle. Na mysli měl dosavadního držitele rekordu vousatého Švéda Boije Ovebrinka s Volvem, jehož čas překonal o více jak 13 km/hod.! Nový rekord, který se uskutečnil na letišti v Panenském Týnci na Lounsku, má od včerejška hodnotu 171,878 km/hod.

Rekordu přálo počasí. Bylo sucho a teploty kolem nuly. „Nám jiný termín než pozdní podzim ani nezbývá. V sezoně není na to čas a aspoň se nám v teplu nezahřívá motor,“ uvedl manažer týmu Jan Kalivoda. Počasí bylo základem k úspěchu.

„Rozdíl mezi závodním autem a speciálem na rekord je téměř ve všem. Markantní jsou pneumatiky, místo klasického tupláku (dvojpneumatiky) je vzadu jen jedna speciálně vyrobená guma. Hlavní důraz je dán na maximální přenos pohonu na vozovku,“ upřesnil inženýr Robin Dolejš. Když poté řekl, že pět a půltunové monstrum dokáže zrychlit z nuly na sto kilometrů za hodinu během 4,1 vteřiny, všem padesáti novinářům vyrazil dech.

Po půl dvanácté se Vršecký se speciální Buggyrou vydal na plochu letiště. Nejdříve si vyzkoušel pár rychlých startů. Jeho speciál při tom dost řval a čoudil. Ale sálala z něj obrovská síla, téměř dva tisíce koní je znát!

Ve 12:02 byl připraven k prvnímu pokusu. A hned nastavil laťku hodně vysoko – 166,527 km/h. Rekord Ovebrinka byl překonán o 8 km/h. Druhý pokus stejným směrem byl ještě lepší – 170,616. „Šlo to velmi hladce, ani jsem to nečekal,“ smál se Vršecký, když si dával dvacetiminutovou pauzu, v které mechanici doplnili vodu a vzduch. Mohlo se jít na jízdu opačným směrem. Vše klapalo jako na drátku – 173,093! Světový rekord byl tedy na světě a jeho průměrná hodnota zní: 171,878 km/hod.

„Tím opačným směrem jsem měl co dělat, abych auto z té rychlosti do konce dráhy vůbec ubrzdil. Bylo to na chlup,“ usmíval se Vršecký.
Pak přišel překvapivý nápad: „Pokusíme se ještě o rekord na pět set metrů,“ oznámil Kalivoda.

Vršecký se postavil na start a když projížděl cílem, praskla mu levá zadní pneumatika. Její kusy roztrhaly blatník a poničily zezadu kabinu jezdce. „Slyšel jsem, že na mě zezadu někdo klepe,“ žertoval Vršecký. V té chvíli bylo po rekordu. „Aspoň máme co překonávat,“ doplnil.

Jaké další výzvy jsou před Vršeckým? „Určitě bych chtěl pokořit třístovku,“ řekl bez rozmyšlení třiatřicetiletý pilot. Má na mysli světový rekord na jeden kilometr s letmým startem, kterého je stále držitelem. Vytvořil ho v Dubaji v roce 2004 a má hodnotu 281,723 km/hod. „Určitě se o to v příštím roce pokusíme,“ dodal Kalivoda. Jinak na překonání je rekordů ještě dost (500 m, 1 km a 1 míle – vše s pevným i letmým startem, pak vytrvalostní rekordy na 10, 20, 50 a 100 km).

Do Panenského Týnce dorazil i Tomáš Enge. „Přijel jsem fandit, bohužel jsem si nestihl vyrobit vlaječku,“ žertoval liberecký pilot. „Je to neuvěřitelné, co David dokázal. Jet s takovým monstrem rychlostí přes dvě stě kilometrů v hodině a ještě sedět u toho tak vysoko, je pro mne nepřestavitelné,“ ocenil Vršeckého výkon jediný český jezdec, který okusil závody v prestižní formuli 1.

Jak se dělá světový rekord?
Podle pravidel FIA je nutno z rychlosti 0 km/hod zajet 1 km v co nejkratším čase, a to v průběhu jedné hodiny v obou směrech. Z dosažených rychlostí se pak určí výsledný rychlostní průměr.
Na realizaci rekordu se podílelo kolem 60 lidí. Přes mechaniky, časoměřiče, záchranáře, hasiče, ostrahu dráhy až po kuchaře a komisaře FIA. Na místě bylo přes 50 novinářů.
Organizační stránka rekordu přišla na cca 200 tisíc korun. Samotný vývoj vozu a motoru jde do několika milionů.
Motor rychlostního speciálu Buggyra má obsah 12 000 ccm a výkon 1900 koní (závodní Buggyra v rámci mistrovství Evropy má „pouze“ 1100 koní).



Autor: Vladimír Mayer

3.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
3 10

Sociální demokraty táhnou dolů vlastní kostlivci

Severní Korea odpálila další raketu.
27

Severní Korea odpálila další balistickou střelu, Japonsko protestuje

Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, tvrdí NKÚ

Ministerstvo školství rozdělovalo v letech 2013 až 2015 investice do zlepšení sportovišť netransparentně. Rozdělené dotace navíc resort málo kontroloval. V dnes zveřejněné zprávě to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle ministerstva jsou zjištěné problémy důsledkem špatně nastavených pravidel pro financování sportu u předchozích vedení úřadu.

Král drsných bonmotů na jižní Moravě. Zeman zamíří do armaturky i za zbraněmi

Nedemokratická cesta, jak se politika zbavit, je kalašnikov. Od tohoto výroku prezidenta Miloše Zemana při poslední oficiální cestě na jižní Moravu uplynulo 490 dnů. A právě v tento den Zeman v Brně zahájí čtvrtou návštěvu. Do regionu ale prezident přijel už v neděli. „Večer se v Brně setkal s ministryní školství Kateřinou Valachovou," potvrdil mluvčí hlavy státu Jiří Ovčáček.

Členové kapely ELÁN: Společná hrobka? To by nám ještě chybělo!

Legenda. Označení, kterým se možná až příliš často plýtvá, si bezesporu zaslouží slovenská kapela Elán. Přesto, že je kapela na hudebním vrcholu celých padesát let, rádia nechtějí hrát jejich nové hity. „Je to válka, která nikdy neskončí," říká Jožo Ráž. Právě s ním, Vašo Patejdlem a Jánem Balážem jsme se sešli ve vizovické likérce.

Pot a zápach: pražští cestující se v autobusech MHD budou i dále dusit

S prvními teplými dny se opět objevuje známý nešvar: zápach v pražských autobusech. Cestující se osvěžovačů vzduchu nedočkají. Pomůžou jen klimatizované vozy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies