VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Velká šance, Češi můžou vyhrát v Le Mans

Le Mans- Slavný vytrvalostní závod startuje v sobotu v patnáct hodin. Benzínový Aston Martin budou pilotovat také Tomáš Enge a Jan Charouz.

11.6.2009
SDÍLEJ:

Lola Aston Martin Tomáš Enge, Jan Charouz a Stefan Mücke při středečním tréninku v Le Mans.Foto: BPA/Petr Frýba

Čtyřiadvaceti hodinovka v Le Mans letos píše už svoji 77. kapitolu, ale málokdy tak nadějnou pro české barvy.

Jan Charouz s Tomášem Engem mají, spolu s německým parťákem Stefanem Mückem, reálnou šanci vyhrát.

„Že bychom byli favorité? To si nepřipouštím. Musela by to být velká shoda okolností,“ říká Enge, jediný český pilot historie formule 1.

Pravidla sice zvýhodňují vozy poháněné naftovými motory, ale už na začátku sezony posádka prototypu Lola Aston Martin ukázala své schopnosti. V úvodním podniku Le Mans Series v Barceloně zvítězila!

„Byl to vynikající vstup do sezony,“ pochvaluje se Mücke.

Teď je však konkurence mnohem silnější. I přes úpravu pravidel jsou naftové vozy stále ve výhodě.

Na prvním místě stojí nové Audi R15 TDI. Druhá generace stroje, který ve Francii vyhrál poslední tři ročníky, je mnohými považována za neporazitelnou.

„Je to auto o třídu dál,“ připouští Mücke. „Ale každý se dá porazit,“ dodává jeho kolega Enge.

Každopádně Aston Martin čeká těžká úloha. Na startu budou tři „er patnáctky“ a k tomu ještě dva soukromé starší vozy R10.

Peugeot nasadí dokonce kvarteto strojů. Pro vytoužený úspěch na domácí půdě dělá všechno. Vedle tří továrních prototypů 908 HDi FAP bude na startu stát i soukromník.

Harcovník závodů na okruhu Circuit de la Sarthe, trojnásobný vítěz Henri Pescarolo, dostal jeden vůz s částečnou podporou fabriky v Sochaux. „To je asi náš nejbližší soupeř, s nimi bychom se mohli poměřit,“ domnívá se Němec Mücke.

VÍCE O ZÁVODĚ V LE MANS ČTĚTE VE SVÉM PÁTEČNÍM DENÍKU

Na startu bude ještě jeden český zástupce.

Závod odstartuje v sobotu v 15:00 hodin prezident Ferrari Luca di Montezemolo. Velkou loterií zůstává počasí.

„Pět minut tu prší a pět minut svítí sluníčko. Na vodě bychom mohli mít v závodě větší šanci, na druhou stranu je závodění v takových podmínkách samozřejmě nebezpečnější,“ přemítá Jan Charouz, nejmladší člen posádky.

To, jestli se česko-německému triu povede v Le Mans uspět, bude známo přesně po dni závodění – v neděli v 15:00 hodin.

Nejlepší tuzemský výsledek se datuje z roku 1949. Tehdy se jezdci Krattner a Sutnar v malinké aerovce Minor II s objemem pouhých 745 ccm umístili druzí v celkové klasifikaci podle koeficientu výkonnosti.

Dokážou na ně Tomáš Enge a Jan Charouz navázat?

LE MANS V TELEVIZI
Sobota 13. června
14:30 – 15:30 Eurosport
15:30 – 19:00 Eurosport 2
17:10 – 17:15 Eurosport
17:55 – 18:00 Eurosport
19:00 – 20:30 Eurosport
20:30 – 22:30 Eurosport 2
21:55 – 22:00 Eurosport
22:30 – 24:00 Eurosport
Neděle 14. června
00:00 – 11:00 Eurosport
11:00 – 13:15 Eurosport 2
12:05 – 12:15 Eurosport
13:15 – 15:15 Eurosport
Pozn.: Eurosport bude vysílat česky, Eurosport 2 anglicky
NEJVĚTŠÍ FAVORITÉ
Lola Aston Martin
007 J. Charouz, Enge, Mücke (ČR, ČR, Něm.)
008 Davidson, Turner, Verstappen (Brit., Brit., Niz.)
009 Hall, Primat, Kox (Brit., Švýc., Niz.)
Audi R15
1 Capello, Kristensen, McNish (It., Dán., Brit.)
2 Luhr, Rockenfeller, Werner (všichni Něm.)
3 Bernhard, Dumas, Prémat (Něm, Fr., Fr.)
Peugeot 908
7 Minassian, Lamy, Klien (Brit., Port., Rak.)
8 Bourdais, Montagny, Sarrazin (všichni Fr.)
9 Brabham, M. Gené, Wurz (Austr., Šp., Rak.)
17 Boullion, Treluyer, Pagenaud (všichni Fr.)

Autor: Radek Vičík

11.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Dálnice D8, ministr dopravy Ťok, premiér Sobotka
20

Buďte trpěliví, prosí řidiče Ťok

Afričtí uprchlíci na ostrově Lampedusa. Prostředky na jejich život si pro sebe inkasovala italská mafie.
1

Libyjští pašeráci lidí cpou do lodí rekordní počty uprchlíků

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies