VYBERTE SI REGION

Vettel se v Maďarsku vítězství opět nedočkal, dojel třetí, slavil Hamilton

Mogyoród - Brit Lewis Hamilton počtvrté v kariéře vyhrál Velkou cenu Maďarska formule 1. V desátém závodu sezony se mistr světa z roku 2008 dočkal prvního triumfu od přestupu k Mercedesu, předchozí tři vítězství na Hungaroringu slavil v barvách McLarenu.

28.7.2013 AKTUALIZOVÁNO 28.7.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
8 fotografií
Lewis Hamilton (vpředu) ovládl Velkou cenu Maďarska.

Lewis Hamilton (vpředu) ovládl Velkou cenu Maďarska.Foto: ČTK/PA/James Moy

Druhý v neděli skončil Fin Kimi Räikkönen v lotusu před úřadujícím mistrem světa a vedoucím mužem šampionátu Němcem Sebastianem Vettelem z Red Bullu.

Hamilton obhájil loňské vítězství, vyhrál tu i v letech 2007 a 2009. V počtu prvenství v maďarské Grand Prix se odpoutal od slavného Brazilce Ayrtona Senny a vyrovnal rekord německé legendy Michaela Schumachera. V pořadí MS zůstal čtvrtý, vedení s bezpečným náskokem patří stále Vettelovi, ale Räikkönen se posunul na druhé místo o bod před španělskou hvězdu Ferrari Fernanda Alonsa, který skončil pátý.

"Je to pravděpodobně nejdůležitější vítězství v mé kariéře," řekl Hamilton BBC. "V noci jsme studovali spoustu dat a doufali jsme, že gumy vydrží. Ale nenapadlo nás, že to dopadne takhle dobře," přidal.

Hamilton se vyvaroval potížím s pneumatikami

Hamilton počtvrté v sezoně startoval z pole position jako nejrychlejší muž kvalifikace, dosud ale i kvůli opakovaným potížím s pneumatikami dokázal nejvýhodnější výchozí pozici využít maximálně ke třetímu místu v Číně. To byl také spolu s dalšími bronzy z Malajsie a Kanady jeho nejlepší výsledek v ročníku, z vítězství se naposledy radoval v listopadu ve Velké ceně USA.

V Maďarsku ale Hamilton prožil po všech stránkách bezproblémový závod. Vyhrál prakticky způsobem start - cíl, když vedení opustil vždy pouze dočasně při zastávkách v boxech. Soupeřům se výrazněji vzdálil už v průběhu prvních pit stopů, protože při nich jeho hlavní rival Vettel zůstal vězet za mclarenem Jensona Buttona. Dvojnásobného vítěze maďarské Grand Prix nedokázal dlouho předjet a navíc se musel soustředit i na útoky dotírajícího Francouze Romaina Grosjeana s lotusem.

Räikkönen se Vettelovi smál

Hamiltonův náskok zhruba v třetině závodu vypsaného na 70 kol přesáhl deset sekund, a protože jel bezchybně a při strategii tří zastávek v boxech jej tentokrát nezradily ani pneumatiky, suverénně zvítězil. Za ním v závěru došlo na souboj mezi Vettelem a Räikkönenem, který po startu ze šestého místa již téměř tradičně absolvoval o pit stop méně. Fin i s více opotřebovanými koly všechny Vettelovy útoky odrazil a popáté v sezoně obsadil druhé místo.

"Bylo to těsné, ale nepochyboval jsem o tom, že Seba udržím za sebou. Pneumatiky držely a měl jsem i dobrou rychlost. Jen je škoda, že to v sobotu vždycky zpackám a pak na to v neděli doplácíme," řekl Räikkönen. "Nebyl to dobrý závod, chtěli jsme trochu víc," uvedl Vettel, jenž v Maďarsku ani na osmý pokus nevyhrál. K závěrečnému souboji s Räikkönenem dodal: "Říkal jsem mu, že se mi jeho jízda nelíbila, ale on se jen smál. Takové jsou prostě závody."

Mistrovství světa se závodem v Maďarsku přehouplo do druhé poloviny a bude pokračovat až 25. srpna v Belgii.

Alonso a Grosjean dostali tresty

Pilot Ferrari Fernando Alonso unikl vážnějšímu trestu za porušení pravidel při Velké ceně Maďarska formule 1. Španělský exmistr světa v nedělním závodě opakovaně použil předčasně systém DRS, sportovní komisaři ale po delším jednání nezměnili nic na jeho pátém místě, stáji Ferrari pouze uložili pokutu 15.000 eur (389.000 korun).

Systém DRS snižuje aerodynamický odpor vozů pomocí pohyblivého prvku v zadním přítlačném křídle a pilot jej může aktivovat jen v určitých zónách na trati a pouze v případě, že se přiblíží k soupeři, kterého se chystá předjet, na rozdíl menší než jedna sekunda. Alonso se na Hungaroringu dokonce třikrát do tohoto limitu nevešel. Komisaři usoudili, že chyba byla na straně týmu, který jezdci chybně avizoval možnost zapnutí systému.

Na koberečku byl i pilot Lotusu Romain Grosjean, který nakonec dostal dvacetisekundovou penalizaci za zavinění kontaktu s Jensonem Buttonem z McLarenu. Ani v tomto případě se pořadí nezměnilo a Grosjean zůstal šestý právě před Buttonem. Už v závodě byl Grosjean potrestán povinným průjezdem uličkou v boxech za opuštění trati při jiném předjížděcím manévru.

Velká cena Maďarska, závod mistrovství světa vozů formule 1:

1. Hamilton (Brit./Mercedes) 1:42:29,445, 2. Räikkönen (Fin./Lotus) -10,938, 3. Vettel (Něm./Red Bull) -12,459, 4. Webber (Austr./Red Bull) -18,044, 5. Alonso (Šp./Ferrari) -31,411, 6. Grosjean (Fr./Lotus) -52,295, 7. Button (Brit./McLaren) -53,819, 8. Massa (Braz./Ferrari) -56,447, 9. Pérez (Mex./McLaren), 10. Maldonado (Ven./Williams) oba -1 kolo.

Průběžné pořadí (po 10 z 19 závodů): 1. Vettel 172 b., 2. Räikkönen 134, 3. Alonso 133, 4. Hamilton 124, 5. Webber 105, 6. Rosberg (Něm./Mercedes) 84, 7. Massa 61, 8. Grosjean 49, 9. Button 39, 10. Di Resta (Brit./Force India) 36.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 277, 2. Mercedes 208, 3. Ferrari 194, 4. Lotus 183, 5. Force India 59, 6. McLaren 57, 7. Toro Rosso 24, 8. Sauber 7, 9. Williams 1.

Autor: ČTK

28.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies