VYBERTE SI REGION

Loprais o nečekané změně kamionu: Dakar raději v manu než vůbec

Nový Jičín /ROZHOVOR/ - Pouhé tři měsíce před startem nejtěžšího závodu světa, slavné Rally Dakar, se frenštátský jezdec Aleš Loprais a jeho posádka dozvěděli, že jejich účast je vážně ohrožena. 

5.11.2014
SDÍLEJ:

Závodník Aleš LopraisFoto: Deník/Jana Hromočuková

Důvodem byla rozhodnutí jednoho z komisařů, že Královnu, tedy automobil, za jehož volant měl synovec slavného Karla Lopraise začátkem ledna příštího roku usednout, na start nepustí.

Co se stalo, zda se změnilo auto či podmínky soutěže, a jak nepříjemnou situaci frenštátský závodník a jeho tým vyřešili, v rozhovoru pro Novojičínský deník prozradil Aleš Loprais.

Pane Lopraisi, pár měsíců před začátkem nejtěžšího světového závodu, Rally Dakar, přišla nečekaná zpráva, že vaše Královna bude na startu chybět. Je to pravda? Co se stalo?
Pravda to bohužel je. Náš současný stav je takový, že za minutu dvanáct, nebo chcete-li těsně před startem, musíme vyměnit „kobylku". Konkrétně přesedáme ze značky Tatra na značku MAN. Důvod je ten, že náš současný kamion nepustil na následující Dakar jeden francouzský komisař. Není nám jasné, co přesně se stalo, protože Královna, jak přezdíváme naší současné tatře, již na Dakaru byla.

Znáte konkrétní důvody, proč start Královny komisař nepovolil?
Mně osobně to není dost dobře jasné. Dnes se začíná poukazovat na kabinu, ale co konkrétního za tím je… Osobně nemám problém s tím, že má někdo problém s naším kamionem, ale vadí mi to načasování. Každý problém se přece musí řešit včas a zákaz startu tři měsíce před Dakarem, kdy už máme natestováno, odzkoušeno a řešíme pouze logistiku nalodění a – jak se lidově říká – letenky, to se podle mě nedělá. Z tohoto pohledu to vidím jako ránu pod pás.

Zase na druhé straně jste dostal nečekanou šanci vyzkoušet jiný vůz…
Přesně tak, na druhé straně v odtavení Královny vidím jakousi novou příležitost, protože se nám podařilo domluvit se s holandským týmem, který používá techniku MAN. Ti pro nás našli stroj, v podstatě jediný možný, který byl v dakarské top desítce. To auto jako by někde 
v garáži čekalo jen na nás. Mám z toho velkou radost, protože další možností bylo nejet vůbec a zůstat doma, což jsem v žádném případě nechtěl.

Loni Královna Dakar jela. Co se tedy mohlo tak zásadního stát, že letos startovat nemůže? Změnily se třeba nějak podmínky soutěže?
To je otázka pro komisaře. Já bych to každopádně také rád věděl, protože homologace, kterou jsme měli, je platná do roku 2018. Takže papírově jsme jakoby v pořádku. Navíc si stojím za tím, že pokud jsme porušili nějaké pravidlo, někdo nám musí ukázat, kde a proč jsme jej porušili, podle konkrétních pravidel. My tvrdíme, že jsme neporušili nic, protože to bychom těžko do auta investovali tři roky práce a také mnoho peněz. Takoví hazardéři nejsme a navíc stále zůstáváme soukromým rodinným týmem. Z tohoto pohledu pro mě zůstává mnoho otazníků. Každopádně teď už se soustředím plně jen na Dakar a nechci se touto záležitostí zaobírat a ubírat si síly.

Co bude dál? Jste jediným týmem, kterému nepovolili start vozidla?
Uvidíme, jak se situace ještě vyvine, pak budeme moci my i ona druhá strana zaujmout nějaké stanovisko. Je to stroj, který vznikl podle nějakých „not" a podle nich hrál a jel celý loňský Dakar. Budeme proto určitě chtít vědět, co konkrétního se stalo, když se nezměnila pravidla. V tuto chvíli, co vím já, jsme jediní. Nicméně až samotné technické přejímky ukážou, koho pustili a koho ne.

Královna tedy zůstává doma, prozraďte ale, jak se vám tak rychle podařilo zajistit náhradní stroj?
Napříč týmy fungují dlouhodobé přátelské vztahy, my tam máme spoustu kamarádů a nemůžu opomenout ani historickou spolupráci. Už jednou jsem na manu jel Silk Way Rally, takže s ním nějakou malou zkušenost mám. A i když se říká, že dvakrát do téže řeky nevstoupíš, u nás to očividně neplatí. Něco nás vzdáleně pojí a já jsem za to nesmírně rád, protože zůstat doma, to bych asi nevydržel.

Co to znamená z praktického hlediska? Bude jízda hodně jiná než v tatře?
Bude. Man je kompletně jiné auto. Jen pro představu, man je na rozdíl od tatry na pevných nápravách. Tatra má polonápravy a snese těžší terén, ale zase má neduhy ve vyšších rychlostech a zatáčkách. V těch je man lepší. U obou aut je spousta pro a proti, každopádně to bude úplně jiný styl řízení.

Co posádka, změnila se kvůli výměně auta?
Pouze španělský navigátor zůstane stejný. Mechanika jsme museli vyměnit, ten bude jejich, protože zná svůj stroj, a než by se někdo od nás přeškolil v rámci holandštiny a němčiny na jejich techniku, trvalo by to dlouho. Navíc tým, který nám auto půjčil, měl požadavek, aby s námi jel jejich člověk. Vítám to, protože jsme raději, když s námi pojede někdo, kdo autu rozumí, než abychom volali satelitním telefonem do servisu, co s ním při nějaké poruše dělat.

Autor: Jana Hromočuková

5.11.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Dijsselbloem: Hospodářské problémy Itálie po referendu nezmizely

Brusel - Hospodářská situace v Itálii se po nedělním referendu nezměnila, problémy zůstávají stejné, poznamenal dnes při příchodu na jednání ministrů financí zemí platících eurem šéf této takzvané euroskupiny Jeroen Dijsselbloem z Nizozemska. Podle něho bude muset nová vláda připravit dodatečná opatření v rámci státního rozpočtu na příští rok, aby země dodržela podmínky takzvaného paktu stability. V něm se členské státy eurozóny zavazují nemít natolik vysoké schodky státních rozpočtů nebo vysoké veřejné dluhy, které by ohrožovaly stabilitu eura a zvyšovaly inflaci v zemích platících eurem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies