VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Expanze? Nabízí se franšíza

Opakování úspěšného podnikatelského nápadu pod stejným názvem, ovšem v režii jiné firmy a za úplatu – tak lze zjednodušeně charakterizovat podstatu franšízového systému. Ten může být receptem i pro vás.

16.8.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Luboš Jeníček

Zatímco dříve převládal názor, že franšíza je vhodná zejména na prodej výrobků, v posledních letech se její chápaní ve světě rozšířilo. Formou franšízy funguje téměř cokoli – odbyt zboží, služeb i technologií – tedy všeho, co je spojeno s konkrétní značkou a co se dá jako metoda opakovaně přenášet bez rozdílu hranic.

Široká veřejnost v Česku zná pravděpodobně nejvíce různé koncepty franšízového restauračního stravování, ať už jde o provozovny rychlého občerstvení, kavárny nebo klasické restaurace. Značky jako MacDonald´s či Subway jsou toho nejlepším důkazem.

Z domácích to pak jsou například pekárny Pameria, či síť realitních kanceláří Chirš, obchody s kosmetikou Botanicus, prodejny nábytkářské firmy Indeco anebo dodavatel rodinných domů Town and Country, expandující z Německa.

Inspirace ze zahraničí

Inspirace přichází nejčastěji ze zahraničí. A je to také přirozené, protože ve světě v současnosti funguje asi 15 tisíc franšízových sítí. Zájemce o tento druh podnikání v tuzemsku sdružuje Česká asociace franšízingu. Ta na své internetové stránce (www.czech-franchise.cz) uvádí, že na českém teritoriu jich působí v současnosti asi 150 a tendence je jasně rostoucí.

Uvedeným způsobem je možné docílit zajímavých obchodních výsledků, jak to dokládá i příklad společnosti Slovaktual, která na český trh dodává plastová okna (viz rozhovor na této straně). Zakázky získává především od majitelů bytů a rodinných či panelových domů.

„Nechtěl jsem dodávat okna po stovkách velkým stavebním firmám. Od nich totiž dostanete peníze za prodané výrobky mnohem pomaleji – zpravidla je dohodnut splátkový kalendář – než od drobných odběratelů, kteří platí většinou ihned a hotově. I velcí odběratelé mohou snadno zkrachovat, ale vy jste už dříve přestali dodávat těm malým. A když velkého zákazníka ztratíte, nemáte komu prodávat. Sám pak stojíte na pokraji krachu,“ hovoří o vlastní podnikatelské strategii zakladatel společnosti Marián Krč.

Kolik stojí licence

V podnikání však nic není zadarmo – a něco stojí i nákup franšízové licence, která je vlastně návodem, jak podnikat osvědčenou cestou. Obvykle je její cena konstruována jako vstupní poplatek do systému a v tuzemských podmínkách se pohybuje od nuly až do několika milionů korun.

Jak tvrdí Jaroslav Tamchyna, ředitel Českého institutu pro franšízing, nejčastěji je to od 100 000 do 200 000 korun. Tato suma obsahuje služby franšízora, jakými jsou školení, přesný návod či plány a částečné kryje jeho výdaje, které na zavedení značky vynaložil v minulosti.

Náklady na vybavení konkrétní provozovny v tom pochopitelně nejsou zahrnuty, ty hradí většinou nabyvatel licence. Prodejce franšízy pak ještě zpravidla v dohodnutém intervalu inkasuje smluvně dojednané procento z tržeb.

Ani tato metoda expanze však není univerzálním receptem na podnikatelský úspěch. Stává se totiž, jedná-li se o zahraniční licenci, že prodejce franšízy špatně odhadne specifika země, do níž přichází, a jeho předpoklady se nenaplní. Je proto nutné pečlivě zkoumat vývoj situace v oboru, jehož se licence týká, stejně jako zákonitosti příslušného teritoria. Seriál článků o franšízingu bude pokračovat v září.

Co je franšízing

Způsob expanze úspěšné firmy s ověřenou koncepcí podnikání. Majitel úspěšné koncepce (franšízor) v jeho rámci nabízí zájemcům o podnikání (franšízantům) příležitost samostatně podnikat pod jeho obchodní značkou, v souladu s jeho koncepcí, případně návodem.
Obvykle tak činí za vstupní poplatek a podíl na budoucím zisku franšízanta.

Patrně nejznámější franšízovou sítí jsou restaurace McDonald´s, jinak se však tato metoda uplatňuje v celé řadě hospodářských odvětví – ve stavebnictví, cestovním ruchu, potravinářském průmyslu, obchodě a mnoha dalších.

Traduje se, že prvním poskytovatelem franšízy byl slavný výrobce šicích strojů Isaak Singer ve druhé polovině 19. století. Vytvořil síť prodejců, kteří prodávali jeho výrobky za poplatek.

JOZEF GÁFRIK

16.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útočník z Manchesteru Salman Abedí
8 16

Manchesterský bomber Salman Abedi. Tichý mladík, který zabil 22 lidí

Generální tajemník NATO Jens  Stoltenberg a Donald Trump
4

NATO přivítá Trumpa v sídle za miliardu eur. Řeč bude o výdajích

AKTUALIZUJEME

Dva kamiony na pětatřicítce sešrotovaly osobní auto, jedna oběť

Silnice I/35 si dnes vyžádala další život a je opět zablokovaná. Ve tři čtvrtě na devět tu zahraniční kamion sešrotoval osobní vůz. Následky jsou tragické: spolujezdkyně v osobním autě byla na místě mrtvá. Čtyřiapadesátiletý řidič utrpěl těžká zranění a podle zpráv policie bylo obtížné ho vyprostit.

AKTUALIZOVÁNO

Za únos a opakované znásilnění dívky dostali tři muži dohromady 30 let vězení

Unesli osmnáctiletou dívku z Jihlavska a opakovaně ji znásilnili v kempu na Hodonínsku. Za to si trojice mužů podle středečního rozhodnutí Krajského soudu v Brně odsedí celkem třicet let. Josef Dubský starší, který byl podle obžaloby hlavním organizátorem všech zločinů, má podle soudu strávit ve vězení dvanáct let.

"Šmejdi" opět útočí. Na internetu nabízejí neověřené přípravky

Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) varuje před nákupy přípravků, které jsou na internetu uváděny jako léčivé, ale nemají ověřenou účinnost, složení a není znám jejich výrobce. Na webu SÚKL zveřejní stránky, které takové přípravky nabízejí. Jde například o preparáty slibující rychle vyléčit cukrovku či detoxikovat organismus, řekl dnes novinářům ředitel SÚKL Zdeněk Blahuta.

Podle Kalouska odvolání Babiše nic nezmění, ministerstvo prý povede dál

Změna v čele ministerstva financí nezajistí podle exministra a předsedy TOP 09 Miroslava Kalouska objektivní prověření pochybností kolem podnikatelských aktivit odcházejícího šéfa resortu Andreje Babiše (ANO).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies