VYBERTE SI REGION

Expanze? Nabízí se franšíza

Opakování úspěšného podnikatelského nápadu pod stejným názvem, ovšem v režii jiné firmy a za úplatu – tak lze zjednodušeně charakterizovat podstatu franšízového systému. Ten může být receptem i pro vás.

16.8.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Luboš Jeníček

Zatímco dříve převládal názor, že franšíza je vhodná zejména na prodej výrobků, v posledních letech se její chápaní ve světě rozšířilo. Formou franšízy funguje téměř cokoli – odbyt zboží, služeb i technologií – tedy všeho, co je spojeno s konkrétní značkou a co se dá jako metoda opakovaně přenášet bez rozdílu hranic.

Široká veřejnost v Česku zná pravděpodobně nejvíce různé koncepty franšízového restauračního stravování, ať už jde o provozovny rychlého občerstvení, kavárny nebo klasické restaurace. Značky jako MacDonald´s či Subway jsou toho nejlepším důkazem.

Z domácích to pak jsou například pekárny Pameria, či síť realitních kanceláří Chirš, obchody s kosmetikou Botanicus, prodejny nábytkářské firmy Indeco anebo dodavatel rodinných domů Town and Country, expandující z Německa.

Inspirace ze zahraničí

Inspirace přichází nejčastěji ze zahraničí. A je to také přirozené, protože ve světě v současnosti funguje asi 15 tisíc franšízových sítí. Zájemce o tento druh podnikání v tuzemsku sdružuje Česká asociace franšízingu. Ta na své internetové stránce (www.czech-franchise.cz) uvádí, že na českém teritoriu jich působí v současnosti asi 150 a tendence je jasně rostoucí.

Uvedeným způsobem je možné docílit zajímavých obchodních výsledků, jak to dokládá i příklad společnosti Slovaktual, která na český trh dodává plastová okna (viz rozhovor na této straně). Zakázky získává především od majitelů bytů a rodinných či panelových domů.

„Nechtěl jsem dodávat okna po stovkách velkým stavebním firmám. Od nich totiž dostanete peníze za prodané výrobky mnohem pomaleji – zpravidla je dohodnut splátkový kalendář – než od drobných odběratelů, kteří platí většinou ihned a hotově. I velcí odběratelé mohou snadno zkrachovat, ale vy jste už dříve přestali dodávat těm malým. A když velkého zákazníka ztratíte, nemáte komu prodávat. Sám pak stojíte na pokraji krachu,“ hovoří o vlastní podnikatelské strategii zakladatel společnosti Marián Krč.

Kolik stojí licence

V podnikání však nic není zadarmo – a něco stojí i nákup franšízové licence, která je vlastně návodem, jak podnikat osvědčenou cestou. Obvykle je její cena konstruována jako vstupní poplatek do systému a v tuzemských podmínkách se pohybuje od nuly až do několika milionů korun.

Jak tvrdí Jaroslav Tamchyna, ředitel Českého institutu pro franšízing, nejčastěji je to od 100 000 do 200 000 korun. Tato suma obsahuje služby franšízora, jakými jsou školení, přesný návod či plány a částečné kryje jeho výdaje, které na zavedení značky vynaložil v minulosti.

Náklady na vybavení konkrétní provozovny v tom pochopitelně nejsou zahrnuty, ty hradí většinou nabyvatel licence. Prodejce franšízy pak ještě zpravidla v dohodnutém intervalu inkasuje smluvně dojednané procento z tržeb.

Ani tato metoda expanze však není univerzálním receptem na podnikatelský úspěch. Stává se totiž, jedná-li se o zahraniční licenci, že prodejce franšízy špatně odhadne specifika země, do níž přichází, a jeho předpoklady se nenaplní. Je proto nutné pečlivě zkoumat vývoj situace v oboru, jehož se licence týká, stejně jako zákonitosti příslušného teritoria. Seriál článků o franšízingu bude pokračovat v září.

Co je franšízing

Způsob expanze úspěšné firmy s ověřenou koncepcí podnikání. Majitel úspěšné koncepce (franšízor) v jeho rámci nabízí zájemcům o podnikání (franšízantům) příležitost samostatně podnikat pod jeho obchodní značkou, v souladu s jeho koncepcí, případně návodem.
Obvykle tak činí za vstupní poplatek a podíl na budoucím zisku franšízanta.

Patrně nejznámější franšízovou sítí jsou restaurace McDonald´s, jinak se však tato metoda uplatňuje v celé řadě hospodářských odvětví – ve stavebnictví, cestovním ruchu, potravinářském průmyslu, obchodě a mnoha dalších.

Traduje se, že prvním poskytovatelem franšízy byl slavný výrobce šicích strojů Isaak Singer ve druhé polovině 19. století. Vytvořil síť prodejců, kteří prodávali jeho výrobky za poplatek.

JOZEF GÁFRIK

16.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Psovod Jörg Kempe a fenka Hipi při pátrání po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
AKTUALIZUJEME
2 15

Po ztracené školačce pátrá německá fenka Hipi. Pomoci má dívčina bota

Z Ferrari 458 Speciale zbyl jen vrak.
5

Poněkud drahý večer. Opilý řidič zdemoloval Ferrari 458 Speciale

Prezidentský pár na Hradě uspořádal třetí charitativní ples

Večeři s prezidentským párem, výlet do Londýna či Paříže, divočáka z lánské obory nebo lístky na koncert Karla Gotta mohli na pátečním reprezentačním plese Ivany a Miloše Zemanových vyhrát hradní hosté. Za vstupenku na ples do Španělského sálu, která je zároveň lístkem do tomboly, museli zaplatit 8 tisíc korun. Sál byl i přesto zcela zaplněn. Mezi hosty nechyběla řada současných ministrů.

Kristýna Plíšková padla s jedničkou, fandil jí oscarový herec Russell Crowe

Melbourne – V prvním kole se prala s horkem, ale vyhrála. Ve druhém Kristýna Plíšková překonala Beguovou a vyrovnala své grandslamové maximum. Ve třetím ale lounská rodačka narazila na Kerberovou a s Australian Open se rozloučila.

AKTUALIZOVÁNO

Kontrolou kotlů si bude lámat hlavu Ústavní soud

Praha – Poslanci TOP 09 a ODS v pátek u Ústavního soudu napadli loni schválenou novelu zákona o ochraně ovzduší. Podle ní mohou úřady kontrolovat, čím lidé topí doma v kotlích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies