VYBERTE SI REGION

I na knihách se dá vydělávat

Šestatřicetiletý Břetislav Janoušek, absolvent knihovnické školy, je ředitelem společnosti Neoluxor. Pracuje v ní už dvanáct let. Za ta léta společnost přesvědčivě ukázala, že také prodej knih může představovat zajímavou oblast podnikání.

20.6.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

V Praze nyní provozuje sedm velkých prodejen, které nabízejí mimořádně široký sortiment knih a k nim také něco navíc – přátelskou atmosféru, působící důvěrně a zasvěceně, s individuálním přístupem prodavačů, s možností vypít si kávu u regálů a podebatovat s přáteli. Promyšlený podnikatelský koncept slaví úspěch.

Podnikání v kultuře se všeobecně považuje za nepříliš lukrativní. Čím se vyznačuje váš přístup?

Na jedné straně jde o obchodování jako kterékoli jiné, avšak na straně druhé je nutné mít k předmětu podnikání, tedy v tomto případě ke knize, důvěrný vztah. Za důležitý považuji i dlouhodobý záměr.

Není to odvětví, kde se dá docílit krátkodobý zisk – tedy že rychle zbohatnu jako zlatokop a sbalím se.

V čem lze zvolený obchodní koncept považovat za odlišný od konkurence?

Upřednostňujeme osobní přístup k zákazníkům. Jsou u nás prodavači i s vysokoškolským vzděláním, kteří jsou schopni poradit třeba při výběru vhodné učebnice z hlediska pedagogického.

A když je potřeba, hledané dílo dovezeme ze zahraničí i v jediném exempláři.

Starším nebo postiženým lidem nákup odvážíme domů, při platbách používáme nejmodernější platební technologii. Snad nás odlišuje i to, že nelitujeme investic do nákupu drahých knih, které jsou u nás vždy na policích.

To si může dovolit jen málokdo z konkurence. Víte, knihu musíte v ruce nejdříve potěžkat, polaskat se s ní a až pak si ji koupíte.

Palác knih Luxor sídlí na Václavském náměstí, v samém srdci Prahy. Dá se nájemné zaplatit z prodeje knih?

Když jsme před osmi lety vymýšleli náš projekt, trochu jsme se i báli, zda nejsme příliš smělí a odvážní. Naštěstí čas ukázal, že ne. Snažíme se vytvořit klubové prostředí, téměř nikde nechybí ani kavárna s internetem.

Tyto prodejny nejsou jen místnostmi plnými knih, ale prostorem, kde se člověk může na chvíli zastavit a posedět si s přáteli.

Jsme bodem, který třeba studentům slouží jako oblíbené místo setkání, což nás těší i zavazuje zároveň.

Jaké metody se vám osvědčily při podpoře prodeje?

Neprojde den, abychom neuskutečnili nějakou propagační akci. Loni jsme například zorganizovali 270 autogramiád a desítky dalších setkání se spisovateli byly koncipovány jako autorská četba.

Vzpomínám si, že když svého času Madeleine Allbrightová uváděla u nás na trh své paměti, tísnilo se zde snad tisíc lidí, kteří trpělivě čekali na autogram. Vlastní díla zde křtili i Erich von Däniken, Paul Coelho, Václav Klaus, Michal Viewegh a další slavní autoři.

Neopomínáme ani různé příležitostní akce, třeba na Mikuláše a Valentýna či na Mezinárodní den dětí. Letos plánujeme jako novinku setkání čtenářů se samizdatovými autory, tedy lidmi, kteří do listopadu 1989 nemohli publikovat.

Na přesném zaměření akce v současnosti ještě pracujeme, ale věřím, že se setká s velkým zájmem.

Jakou důležitou roli u vás hraje internetový prodej?

Je to pro nás významný doplněk běžného prodeje, i když touto formou realizujeme jen necelých deset procent tržeb.

Když si zákazník knihu objedná přes internet, zásilku dodáváme nejrůznějšími způsoby, i do jedné hodiny – možný je osobní odběr, doručení poslíčkem či na dobírku.

Nebojíte se o budoucnost knih v souvislosti s bouřlivým rozvojem nových technických prostředků?

Uvědomujeme si, že v současnosti se nalézáme na jakési křižovatce technického vývoje. Víme, že se už vytváří určitá skupina čtenářů, která si patrně nikdy nekoupí tištěnou knihu a upřednostní čtení přes počítač nebo i-Pod.

Víme však i to, že čtení je u nás pevně zakořeněno, takže o budoucnost knihy jako média se nebojíme. Pozitivní trend pozorujeme zejména v oblasti literatury pro děti, za poslední tři čtyři roky se její prodej jasně zvyšuje.

Co je podle vás určující pro oblibu knih?

Výchova v rodině a na druhém místě působení školy. A také dostatek vhodných děl. I když se možná najdou i lidé, kterým se moje slova nebudou líbit, ale například série knih o Harry Potterovi významně přispěla k prohloubení vztahu mladé generace ke knihám.

A v našem konkrétním případě jsme udělali i malou korekturu v nabídce, když vezmu v úvahu podnikatelské začátky.

Původně jsme nechtěli nabízet takzvanou lehkou literaturu, ale pak jsme si řekli, proč ne? Co když právě ona někomu umožní, aby ho čtení zušlechtilo a pomohlo mu, aby nebyl smutný?

Jaký má váš koncept obchodní potenciál do budoucna?

Jsem přesvědčen, že zdaleka nejsme u konce. Zatím poslední otevřenou prodejnou naší firmy je knihkupectví na hlavním nádraží a v současnosti uvažujeme o dalších třech projektech. Ty jsou zatím ve fázi plánování.

Cítíte na zájmu zákazníků, že se zhoršila hospodářská situace?

Ve výsledcích zatím kopírujeme rok 2008, takže kdo by chtěl, mohl by to považovat za stagnaci. My ovšem hlavy nevěšíme, i k nynějšímu vývoji přistupujeme s patřičnou dávkou optimismu.

Vidíme, že i navzdory krizi se zájem lidí o čtení dobrých knih nezmenšuje.

Na hospodářském výsledku, který neklesá, se samozřejmě odráží i to, že naše společnost je aktivní jen v Praze, kde provozujeme sedm prodejen s celkovou plochou asi devět tisíc metrů čtverečních.

Kupní síla v hlavním městě je přece jen vyšší než v dalších oblastech České republiky.

Jak zní vaše rada jiným podnikatelům, kteří jako vy spojili svůj osud s prodejem knih?

Důležitá je trpělivost a osobní angažovanost. Nechat si poradit a naslouchat lidem, ať už jsou to anonymní jedinci z okolí anebo zaměstnanci.

Důležité pro úspěch je rovněž umístění prodejny. Samotný finanční kapitál se dá nějakým způsobem opatřit, ale co si nikde nekoupíte, to je upřímný vztah k odvětví, které si člověk zvolil jako oblast podnikání.

JOZEF GÁFRIK

20.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies