VYBERTE SI REGION

Program pozná fotografický podvod

V inkubátoru pražské ČVUT připravuje nyní firma Imagemetry pro komerční využití unikátní systém, který rozezná falšované digitální snímky. Zájem o něj mají různé firmy. Koupí si jej opravdu?

23.7.2009
SDÍLEJ:

Měsíc - ilustrační fotoFoto: Profimedia

Vroce 2004 se Babak Mahdian jako doktorand ČVUT podílel na vývoji programů, které odhalí fotomontáže i dodatečně upravené fotografie.

V květnu 2008 založil se společníky firmu, jež chce dosavadní vědecké výsledky na tomto poli přivést do komerční praxe. A zdá se, že by mohli mít úspěch.

Podle dosud publikovaných informací totiž nikdo na světě nemá lepší systém než firma Imagemetry, jejímž je výkonným ředitelem. Produkt schopný konkurence je na světě jen jeden.

O co jde

„Fotomontáž či retuš existuje prakticky tak dlouho, jako samotná fotografie,“ říká Babak Mahdian, který do Česka přišel studovat před15 lety z Íránu.

„Práce na rozpoznávání dodatečně upravovaných digitálních fotografií začaly v Česku již před rokem 2000. Krimina­listický ústav a Ústav teorie informace a automatizace Akademie věd ČR ve společném výzkumném projektu analyzovaly tuto otázku v celosvětovém měřítku,“ vysvětluje Stanislav Saic z Ústavu teorie informace a automatizace AV ČR.

V té době totiž docházelo k velkým daňovým podvodům s billboardy, jejichž existence se finančnímu úřadu dokazovala prostřednictvím digitálních fotografií.

Tyto reklamní plochy ovšem byly často jen fotografickými montážemi skutečných billboardů a neexistujících návrhů.

Cílem výzkumu tedy bylo vyvinout systém, který by ověřil pravost digitálních snímků a odhalil tak případné podvody. Ve Spojených státech začaly podobné práce zhruba ve stejné době. Jejich hlavním důvodem však bylo především tažení proti dětské pornografii.

„Na každý digitální snímek se můžete dívat také jako na digitální signál a jeho změny sledovat na základě statistiky. Na základě toho jsme schopni změny modelovat a následně detekovat. Náš systém používá několik na sobě nezávislých matematicko-výpočetních metod, které dohromady zaručují spolehlivé rozpoznání neupraveného originálu,“ snaží se laikům přiblížit podstatu nového počítačového systému výkonný ředitel.

Komu se to hodí

Pro ověření pravosti obrázku není potřebná informace o původu snímku, ani o případných ochranných prvcích, jako je digitální podpis nebo vodoznak.

Systém má potenciál širokého využití. Primárním zájemcem jsou asi pojišťovny. Pojistné události totiž likvidují mnohdy jen na základě předložených fotografií.

„Náš systém je však vhodný prakticky pro kohokoli, kdo pracuje s fotografiemi, jež můžou být z nějakého důvodu zkreslené,“ vysvětluje Petr Šídlo, který má ve firmě na starosti rozvoj obchodu. Po〜dle jeho názoru je tímto způsobem možné účinně bojovat i proti různým mediálním manipulacím.

„Dalším typickým příkladem využití jsou soudní spory, v nichž figuruje fotografický důkazní materiál. Ale náš systém se může uplatnit i při nejrůznějších sporech mezi developery a jejich odpůrci, dobrou službu může odvést i tiskovým agenturám či elektronickým aukčním síním,“ popisuje možnosti uplatnění šéf prodeje.

„Můžeme pomoci i ve vědeckých sporech. Například snímky, kterými profesor Hwang Woo Suk z univerzity v Soulu v roce 2004 dokládal údajné úspěchy v klonování, byly montáže. Náš systém by změny odhalil za několik minut,“ dodává Babak Mahdian.

Nynější stav a plány

Firma začala nabízet produkt k prodeji letos v dubnu. Smlouvu o dodávce však zatím nemá, jen několik pilotních testů.

„Jsme ve fázi, kdy si s potenciálními klienty ujasňujeme jejich potřeby,“ konstatuje Petr Šídlo. Zájem je podle jeho slov velký. „Každá dosud oslovená firma reagovala. Snaží se především zjistit, kolik by využitím našeho systému ušetřili.“ Odhaduje, že například pojišťovny tímto způsobem ušetří milionové částky.

Dosavadní přímé investice majitelů firmy se pohybují okolo 250 tisíc korun.

„Díky tomu, že fungujeme v inkubátoru ČVUT, jsou náklady opravdu minimální. Větší část investic připadá na složení základního jmění firmy,“ vysvětluje Babak Mahdian.

Při započítání skutečného pracovního času za pět let, což je celková doba, po niž se systému společníci věnují (takzvané náklady ušlé příležitosti), však jdou zatímní náklady do milionů korun.

„Do roka chceme vydělávat,“ říká šéf prodeje. I proto firma Imagemetry nespoléhá jen na jednání s velkými klienty. V současnosti už připravuje spuštění ověřování pravosti snímků na internetu. Budoucí byznys se tak po〜dle představ majitelů bude ubírat dvěma směry.

„Nabídneme dva modely. Velkým zákazníkům poskytneme komplexní službu s garancemi, zatímco webový zákazník si pravost jednotlivé fotografie ověří za devět korun,“ uvádí Petr Šídlo.

Třeba pojišťovna by si tedy mohla vybrat, zda si koupí licenci systému a bude jej provozovat sama, nebo zda si smluvně objedná prověření jistého množství snímků, například po povodních.

23.7.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Čeští vědci přišli na to, proč někteří lidé marodí častěji

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Polský nejvyšší soud odmítl vydání Polanského do USA

Varšava - Polský nejvyšší soud dnes odmítl žádost o vydání světově uznávaného režiséra Romana Polanského do USA, kde mu hrozí trest kvůli sexu s nezletilou dívkou. Soudci zamítli stížnost podanou generálním prokurátorem a potvrdili verdikt soudu nižší instance. Dnešní rozhodnutí je konečné a není proti němu odvolání, informovala agentura PAP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies