VYBRAT REGION
Zavřít mapu

The PUB: koncept restaurace 21. století?

Mladí podnikatelé Jaroslav Stuna a Martin Šampalík přišli před čtyřmi lety s odvážným podnikatelským záměrem – v Plzni otevřeli jako novinku pivní samoobslužný bar. Mají šanci na úspěch? Odborníci tvrdí, že ano.

18.9.2009
SDÍLEJ:

The Pub v PrazeFoto: Archív The Pub

V pivním baru The PUB si hosté točí pivo přímo z výčepních hlav umístěných na stolech a na digitálním ukazateli sledují momentální spotřebu piva.

Přes dotykové displeje si objednávají také jídla a stisknutím tlačítka přivolají obsluhu.

Za originalitu a vynalézavost vynesl loni projekt jeho autorům Jaroslavu Stunovi a Martinu Šampalíkovi prvenství v soutěži Vodafone Byznys rebel.

„Vítězství nám přineslo především větší známost. To se odrazilo v počtu zájemců o koncept a přineslo i lepší vyjednávací pozicí při styku s bankami,“ říká Martin Šampalík.

Reklama za odměnu

Za vítězství získali od společnosti Vodafone kampaň formou mobilní reklamy. „Vítěz kategorie Byznys rebel od nás získal mobilní reklamu v hodnotě 50 tisíc Kč, která proběhne formou cílené bannerové reklamy na mobilním portálu Vodafone live! a cílené kampaně Direct SMS,“ říká Marek Skládal, který má ve společnosti Vodafone na starost skupinu lidí prodávajících reklamní prostor v médiích.

Oba podnikatelé rozhodně nechtěli zůstat u jedné provozovny. Za poslední čtyři roky zvýšili počet restaurací s tímto konceptem na rovných deset. Kromě Plzně si mohou zákazníci natočit pivo nebo objednat jídlo bez pomoci číšníka například také v Praze, Brně, Liberci, Táboře či Karlových Varech. Tři restaurace jsou přitom jejich vlastní. Zbývající, které nesou stejný název, fungují jako franšíza. „Dali jsme dohromady koncept franšízy, který se uchytil. Z našeho pohledu jde o ideální způsob podnikání,“ říká Jaroslav Stuna.

V hledáčku Berlín

Letos společnost plánuje v Česku otevřít další čtyři provozovny a uvažuje o expanzi do zahraničí. První restaurace tohoto druhu mimo Česko má vzniknout v Berlíně. Podle obou podnikatelů je sice podnikání formou franšízy zajímavé a lákavé, ale vhodní kandidáti se hledají obtížně. „Počet zájemců o spolupráci je obrovský, ale počet těch, kteří otevřou provozovnu, se pohybuje jen mezi pěti až sedmi procenty ze všech žádostí,“ říká Jaroslav Stuna.

Málokdo má totiž dostatečný kapitál a potřebné zkušenosti. „Podmínkou nejsou přímé zkušenosti s gastronomickým provozem, ale v každém případě vyžadujeme interpersonální dovednosti a manažerské schopnosti. Záměr většinou ztroskotá na finanční stránce nebo na prostorech, které se pro tento koncept nehodí,“ doplňuje slova partnera Martin Šampalík. Jednou z podmínek získání franšízy je, že město, ve kterém má restaurace vzniknout, musí mít alespoň 50 tisíc obyvatel.

Pivo přes server

Jednotlivé stoly jsou připojeny k počítačovému serveru, který umožňuje porovnávat spotřebu a výsledky zároveň znázorňuje na velkoplošné obrazovce. Návštěvníci tak mohou mezi sebou soutěžit ve spotřebě nejen s dalšími stoly v dané restauraci, ale prakticky s každým, kdo je součástí řetězce a je připojen k serveru. „Chceme lidem při konzumaci přinášet zábavu. Proto se v budoucna zaměříme na nové technologie a vylepšení stávajícího systému,“ odkrývá plány Martin Šampalík.

Návštěvníci baru mohou využívat také věrnostní systém. Díky členství v klubu sbírají za vytočené litry body a za ně získávají různé ceny. V provozovnách, kde nabízíme polední menu, lze za body získat například každý desátý oběd zdarma. Kartička funguje i jako pivní kreditní karta, kterou si zákazníci předplatí. Za dva měsíce existence vstoupilo do klubu více než 1500 členů.

Náměty pro vaše podnikání

Společný seriál Deníku a telekomunikačního operátora Vodafone. Podnikatelům radí odborníci Bankovního institutu vysoké školy a ČMZRB.
Projekt probíhá do května 2010. Přihlásit se může každý (e­mail: prilohy@denik.cz). Za výběr odpovídá redakce.


CO SI O PROJEKTU THE PUB MYSLÍ ODBORNÍCI

Původcům nápadu patří uznání

Nevím, jestli zrovna tato podoba restaurace je ta, která by měla vévodit vkusu 21. století, ale nápad je to v každém případě skvělý a neotřelý. Značná míra recese, včetně soutěže do tohoto prostředí zkrátka patří.

Jak známo, proti gustu těžko něco namítat. Že je to nápad dobrý, naznačuje jak vítězství v soutěži Byznys Rebel, tak rostoucí popularita u návštěvníků. Na projektu je třeba ocenit nejen nápad majitelů, jak se odlišit od konkurence, ale i to, že pro expanzi využili franšízing.

Při expanzi podnikatelského záměru založeného na franšízingu do zahraničí hrají významnou roli smluvní vztahy, které je třeba řádně ošetřit. V této oblasti se dá udělat mnoho chyb, které podnikání poškodí nebo zcela zničí. Proto je dobré obrátit se předtím na odborníky.

Na projektu je také vidět, že majitelé se s principy franšízingu dobře seznámili, protože, jak se zdá, systematicky využívají většiny jeho kladů. Myslím, že kromě ceny za rebelství v podnikání si zaslouží také uznání za cílevědomé vedení firmy i za propagaci franšízingu.

Ladislav Macka, generální ředitel Českomoravské záruční a rozvojové banky

Dobrý projekt, který vzbudí zájem konkurence

Považujeme tento projekt za životaschopný, což dokazuje velký zájem hostů i poměrně rychlá expanze do dalších měst republiky. Z marketingového hlediska lze považovat za zdařilou volbu vícestupňového piva – Prazdroje, nikoliv standardní desítky, a lze doporučit i zvážení prodeje jiných druhů piva, třeba méně tradičních.

Projekt je dobře propracován i z hlediska technologického a softwarového zabezpečení. Server, který umožňuje reprospektivní statistiku, vzájemné srovnávání a prezentaci na velkoplošné projekci, působí uživatelsky velmi přívětivě. Interaktivita a možnost zábavy jsou prvky, které dnes zákazníci v restauracích vítají.

Z hlediska organizačního zabezpečení růstu firmy a zvládnutí ekonomické stability lze franšízu považovat za vhodný způsob expanze. Ohrožení projektu spatřujeme v možném vzniku jedné či více konkurenčních sítí, jejichž rozvoj může být i rychlejší díky silnějším investorům cítícím obrovský tržní potenciál této myšlenky.

Je to jeden z nejlepších z podnikatelských záměrů, které byly realizovány oblasti gastronomie za posledních několik let, což brzy upoutá pozornost dalších podnikatelů. Vznik silné konkurence je jen otázkou času a je třeba se na ni pečlivě připravit.

Vzhledem k atraktivnosti nového způsobu čepování piva, kterou trh již prověřil, lze předpokládat poměrně rozsáhlý, dlouhodobě stabilní a celkově ekonomicky úspěšný rozvoj projektu.

Jeho realizátoři postupují velmi zodpovědně, a jak se zdá, mají vypracovanou kvalitní obchodní strategii. Výhodou je rovněž propracovaný marketingový plán a skutečnost, že podnikatelé se realizaci záměru věnují naplno.

Olga Šeflová, Irena Martínková, Jiří Rotschedl, Bankovní institut vysoká škola

JOZEF GÁFRIK

18.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies