VYBERTE SI REGION

The PUB: koncept restaurace 21. století?

Mladí podnikatelé Jaroslav Stuna a Martin Šampalík přišli před čtyřmi lety s odvážným podnikatelským záměrem – v Plzni otevřeli jako novinku pivní samoobslužný bar. Mají šanci na úspěch? Odborníci tvrdí, že ano.

18.9.2009
SDÍLEJ:

The Pub v PrazeFoto: Archív The Pub

V pivním baru The PUB si hosté točí pivo přímo z výčepních hlav umístěných na stolech a na digitálním ukazateli sledují momentální spotřebu piva.

Přes dotykové displeje si objednávají také jídla a stisknutím tlačítka přivolají obsluhu.

Za originalitu a vynalézavost vynesl loni projekt jeho autorům Jaroslavu Stunovi a Martinu Šampalíkovi prvenství v soutěži Vodafone Byznys rebel.

„Vítězství nám přineslo především větší známost. To se odrazilo v počtu zájemců o koncept a přineslo i lepší vyjednávací pozicí při styku s bankami,“ říká Martin Šampalík.

Reklama za odměnu

Za vítězství získali od společnosti Vodafone kampaň formou mobilní reklamy. „Vítěz kategorie Byznys rebel od nás získal mobilní reklamu v hodnotě 50 tisíc Kč, která proběhne formou cílené bannerové reklamy na mobilním portálu Vodafone live! a cílené kampaně Direct SMS,“ říká Marek Skládal, který má ve společnosti Vodafone na starost skupinu lidí prodávajících reklamní prostor v médiích.

Oba podnikatelé rozhodně nechtěli zůstat u jedné provozovny. Za poslední čtyři roky zvýšili počet restaurací s tímto konceptem na rovných deset. Kromě Plzně si mohou zákazníci natočit pivo nebo objednat jídlo bez pomoci číšníka například také v Praze, Brně, Liberci, Táboře či Karlových Varech. Tři restaurace jsou přitom jejich vlastní. Zbývající, které nesou stejný název, fungují jako franšíza. „Dali jsme dohromady koncept franšízy, který se uchytil. Z našeho pohledu jde o ideální způsob podnikání,“ říká Jaroslav Stuna.

V hledáčku Berlín

Letos společnost plánuje v Česku otevřít další čtyři provozovny a uvažuje o expanzi do zahraničí. První restaurace tohoto druhu mimo Česko má vzniknout v Berlíně. Podle obou podnikatelů je sice podnikání formou franšízy zajímavé a lákavé, ale vhodní kandidáti se hledají obtížně. „Počet zájemců o spolupráci je obrovský, ale počet těch, kteří otevřou provozovnu, se pohybuje jen mezi pěti až sedmi procenty ze všech žádostí,“ říká Jaroslav Stuna.

Málokdo má totiž dostatečný kapitál a potřebné zkušenosti. „Podmínkou nejsou přímé zkušenosti s gastronomickým provozem, ale v každém případě vyžadujeme interpersonální dovednosti a manažerské schopnosti. Záměr většinou ztroskotá na finanční stránce nebo na prostorech, které se pro tento koncept nehodí,“ doplňuje slova partnera Martin Šampalík. Jednou z podmínek získání franšízy je, že město, ve kterém má restaurace vzniknout, musí mít alespoň 50 tisíc obyvatel.

Pivo přes server

Jednotlivé stoly jsou připojeny k počítačovému serveru, který umožňuje porovnávat spotřebu a výsledky zároveň znázorňuje na velkoplošné obrazovce. Návštěvníci tak mohou mezi sebou soutěžit ve spotřebě nejen s dalšími stoly v dané restauraci, ale prakticky s každým, kdo je součástí řetězce a je připojen k serveru. „Chceme lidem při konzumaci přinášet zábavu. Proto se v budoucna zaměříme na nové technologie a vylepšení stávajícího systému,“ odkrývá plány Martin Šampalík.

Návštěvníci baru mohou využívat také věrnostní systém. Díky členství v klubu sbírají za vytočené litry body a za ně získávají různé ceny. V provozovnách, kde nabízíme polední menu, lze za body získat například každý desátý oběd zdarma. Kartička funguje i jako pivní kreditní karta, kterou si zákazníci předplatí. Za dva měsíce existence vstoupilo do klubu více než 1500 členů.

Náměty pro vaše podnikání

Společný seriál Deníku a telekomunikačního operátora Vodafone. Podnikatelům radí odborníci Bankovního institutu vysoké školy a ČMZRB.
Projekt probíhá do května 2010. Přihlásit se může každý (e­mail: prilohy@denik.cz). Za výběr odpovídá redakce.


CO SI O PROJEKTU THE PUB MYSLÍ ODBORNÍCI

Původcům nápadu patří uznání

Nevím, jestli zrovna tato podoba restaurace je ta, která by měla vévodit vkusu 21. století, ale nápad je to v každém případě skvělý a neotřelý. Značná míra recese, včetně soutěže do tohoto prostředí zkrátka patří.

Jak známo, proti gustu těžko něco namítat. Že je to nápad dobrý, naznačuje jak vítězství v soutěži Byznys Rebel, tak rostoucí popularita u návštěvníků. Na projektu je třeba ocenit nejen nápad majitelů, jak se odlišit od konkurence, ale i to, že pro expanzi využili franšízing.

Při expanzi podnikatelského záměru založeného na franšízingu do zahraničí hrají významnou roli smluvní vztahy, které je třeba řádně ošetřit. V této oblasti se dá udělat mnoho chyb, které podnikání poškodí nebo zcela zničí. Proto je dobré obrátit se předtím na odborníky.

Na projektu je také vidět, že majitelé se s principy franšízingu dobře seznámili, protože, jak se zdá, systematicky využívají většiny jeho kladů. Myslím, že kromě ceny za rebelství v podnikání si zaslouží také uznání za cílevědomé vedení firmy i za propagaci franšízingu.

Ladislav Macka, generální ředitel Českomoravské záruční a rozvojové banky

Dobrý projekt, který vzbudí zájem konkurence

Považujeme tento projekt za životaschopný, což dokazuje velký zájem hostů i poměrně rychlá expanze do dalších měst republiky. Z marketingového hlediska lze považovat za zdařilou volbu vícestupňového piva – Prazdroje, nikoliv standardní desítky, a lze doporučit i zvážení prodeje jiných druhů piva, třeba méně tradičních.

Projekt je dobře propracován i z hlediska technologického a softwarového zabezpečení. Server, který umožňuje reprospektivní statistiku, vzájemné srovnávání a prezentaci na velkoplošné projekci, působí uživatelsky velmi přívětivě. Interaktivita a možnost zábavy jsou prvky, které dnes zákazníci v restauracích vítají.

Z hlediska organizačního zabezpečení růstu firmy a zvládnutí ekonomické stability lze franšízu považovat za vhodný způsob expanze. Ohrožení projektu spatřujeme v možném vzniku jedné či více konkurenčních sítí, jejichž rozvoj může být i rychlejší díky silnějším investorům cítícím obrovský tržní potenciál této myšlenky.

Je to jeden z nejlepších z podnikatelských záměrů, které byly realizovány oblasti gastronomie za posledních několik let, což brzy upoutá pozornost dalších podnikatelů. Vznik silné konkurence je jen otázkou času a je třeba se na ni pečlivě připravit.

Vzhledem k atraktivnosti nového způsobu čepování piva, kterou trh již prověřil, lze předpokládat poměrně rozsáhlý, dlouhodobě stabilní a celkově ekonomicky úspěšný rozvoj projektu.

Jeho realizátoři postupují velmi zodpovědně, a jak se zdá, mají vypracovanou kvalitní obchodní strategii. Výhodou je rovněž propracovaný marketingový plán a skutečnost, že podnikatelé se realizaci záměru věnují naplno.

Olga Šeflová, Irena Martínková, Jiří Rotschedl, Bankovní institut vysoká škola

JOZEF GÁFRIK

18.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Kapra na Vánoce koupíte on-line

Orlickoústecko, Svitavsko – Kapr s bramborovým salátem je vánoční klasika. Na kolik letos štědrovečerní večeře vyjde? Kilo šupináče v regionu koupíte pod 90 korun. Ulovit si ho můžete dokonce v „on-line rybníku", Plundrovo rybářství z Dlouhoňovic totiž nabízí on-line objednávku.

Polská medvědice rozbila skrytou kameru, která ji natáčela

Varšava - Se zjevným potěšením se medvědice válela v čerstvě napadlém sněhu v pohoří Bieszczady na jihovýchodě Polska - než si všimla, že ji při dovádění natáčí skrytá kamera. Fotopast vzápětí rozbila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies