VYBERTE SI REGION

Krize může být dobrou obchodní příležitostí

Dobrý nápad se podnikateli hodí vždycky, v krizi obzvlášť. Stačí jen naplno využít své schopnosti a nebát se to zkusit. Inspiraci můžete najít všude kolem sebe. Do začátků přitom nemusí být potřeba miliony.

19.1.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Čtěte noviny, rozmlouvejte s lidmi, zkrátka sbírejte podněty a pak je v klidu u kafíčka probírejte, jestli by se na některém z nich dal postavit podnikatelský záměr. Leckdy stačí zdánlivá maličkost.

Například za vznikem prosperujícího pražského internetového obchodu s potravinami Hamipapi.cz stála nechuť jeho pozdějších zakladatelů ke frontám u pokladen supermarketů.

A o výhodné nákupy by měl být zájem i nyní, protože podle výsledků průzkumů provedených na přelomu loňského a letošního roku chce šetřit až 70 procent Čechů.

„Lidé začínají v obavách z dalšího vývoje více zvažovat své nákupy a zřejmě i vyčkávají na příznivější ceny v obchodech, to může některé prodejce zruinovat,“ přikyvuje i ekonom ČSOB Petr Dufek.

Podle údajů Českého statistického úřadu klesla říjnová spotřeba domácností až o 3,3 procenta. Situace se podle slov Vladimíra Pikory z Next Finance jen tak rychle nezlepší.¨„V každém případě i ty prodejny, kde tržby doposud rostly, mají své nejlepší časy za sebou.“

Neplatí to však zjevně vždy. Například internetové obchody Kasa.cz a Obchodní dům.cz, které se v prosinci spojily, ohlásily meziroční růst tržeb o 22 procent.

Vysvětlením může být to, že internetové obchody jsou obvykle o stovky až tisíce korun levnější než jejich „kamenná“ konkurence. Takže kdo dokáže něco nabídnout levněji či výhodněji nebo nabídne inovaci, zřejmě získá první výhodu.

Že je to stejné východisko jaké platí, když krize není? Máte pravdu. Krize nekrize obchod se řídí stále stejnými pravidly. S tím souhlasí i bývalý šéf General Electric Jack Welch, který v článku v Hospodářských novinách o podnikání v krizi napsal:

„Svou pozitivní energií a osobním příkladem musíte své lidi získat pro to, aby odevzdávali novátorské produkty a služby. A uvědomte si, že vaši zákazníci jsou hospodářským vývojem rovněž postiženi. Nabízejte proto hodnoty a ceny jako nikdy předtím a jistě klientům prodáte více už dnes.“

O tom, že krize může být dobrým okamžikem pro úspěšné podnikání, je přesvědčen i hlavní ekonom Poštovní spořitelny Jan Bureš.

„Špatná ekonomická situace je šancí vystoupit v byznysu z řady a vybudovat si silnou pozici do budoucna. Nejenom lidé, ale i většina podniků teď hledá úspory. Pokud nyní například přijdete se softwarem, který je zadarmo, tak získáváte určitou konkurenční výhodu,“ přibližuje ekonom jeden z mnoha možných příkladů jak využít krizi.

Nabízíme ještě pár dalších, které jsme vybrali z televizního pořadu Dvanáct odvážných, jenž už tradičně podporuje Vodafone. Jejich společným jmenovatelem není pro změnu cena, ale především nápad. Tedy to, co je mnohdy ještě důležitější, než nízká cena. Ona totiž nakonec nemusí být vždy tak nízká.

Dřevěné hračky pro celý svět

Obnovit výrobu dřevěných hraček v zapadlém koutu Vysočiny – a díky spolupráci s dětským fondem UNICEF je rozšířit do celého světa – se podařilo Karlu Makovskému.

„Jsem původním povoláním vychovatel, ale ke dřevu mě to vždycky táhlo a chtěl jsem obnovit rodinnou tradici výroby hraček. Začátky nebyly lehké, babička mi začátkem devadesátých let půjčila sto dvacet tisíc, abych mohl koupit první stroj.“

Nejdřív musel pan Makovský jezdit po republice a své produkty nabízet, postupně se ale začala objevovat i zahraniční klientela. „Mohl jsem využít svou znalost angličtiny. Jednou za mnou přišli Švýcaři, že chtějí prodávat mé hračky ve stánku v Curychu, a tak jsem vydělal první větší peníze.

V současnosti máme již široké portfolio produktů a vyvážíme do celého světa,“ dodává úspěšný podnikatel. Podpora malých podnikatelů ze strany státu je však podle něj nedostačující. „Zahraniční investoři dostávají daňové prázdniny a různé pobídky, na nás se jaksi zapomíná, ale zvládneme to.“

O motokáry je zájem

Svou zálibu dokázal využít také pan Milan Šimák, bývalý úspěšný motokárový závodník. Lásku k motokárám přeměnil v živobytí ještě rok před revolucí, kdy tehdejší vláda umožnila částečné soukromé podnikání. „Jsem vyučený automechanik, začal jsem vyrábět motokáry nejdřív sám po práci, potom se přidal bratr, přišla revoluce a postupně přišli další. Z původních sedmi lidí, které jsem tehdy plánoval zaměstnávat, je nás v současnosti šestadvacet.“

Jeho firma je přitom jediným výrobcem motokár ve střední a východní Evropě s obchodním zastoupením například v Spojených arabských emirátech.

„Vždy jsem byl ctižádostivý, ostatní mají víkendy k tomu, aby si odpočinuli, my chodíme na závody představovat naše novinky. Dělat věci pořádně a plným nasazením, to je můj recept,“ uzavírá Šimák.

České puky

Práci sedm dnů v týdnu přiznává také paní Lenka Mráčková z Valašska. „V naší malé firmě na výrobu puků si musíme dělat všechno sami,“ říká. Puky z její produkce jsou jedinými oficiálními hracími puky na mistrovstvích světa a olympiádách. „Manžel začal podnikat s gumou už v devadesátém roce, hokejovému týmu Vsetína se dařilo a o puky byl tak zájem.“ Panu Mráčkovi se totiž podařilo vyvinout speciální technologii puků, které nečerní mantinely, odlišil se tím od konkurence a uspěl. A v rozletu jej nezastavil ani infarkt, který dostal hned na začátku podnikání.

Deník bude s vámi

Všichni tři podnikatelé dokázali svou zálibu převést na výnosný byznys, nečekali na pomoc od státu a tvrdě pracovali. V třetím případě pomohla také inovace. Důležité je však umět potřeby trhu správně pochopit.

S tím vším se vám bude naše příloha snažit poradit, nabídnout inspiraci a dodat víru, že to jde. I proto v tomto vydání otevíráme celoroční seriál na téma dotace a probíráme také, jakou roli hraje Českomoravská záruční a rozvojová banka vůči malým a středním podnikatelům.

Možné pozitivní dopady krize pro podnikatele

Klesající světová cena ropy způsobila za poslední měsíce výrazné zlevnění pohonných hmot v zemi. Benzin Natural 95 se v prosinci prodával o více než pět korun méně než předloni. „Mnoha firmám se alespoň prostřednictvím nižších nákladů na dopravu může částečně ulehčit hledání úspor, ke kterým byly donuceny na základě klesající poptávky po zboží a počtu zakázek,“ řekl prezident Hospodářské komory ČR Petr Kužel. (Minulý týden začala cena opět stoupat.)

Ušetřit se bude dát také na mzdových nákladech. „Oproti očekáváním nastane letos značné zpomalení růstu mezd a odbory budou mít kvůli nízké inflaci a hrozbě propouštění výrazně omezené možnosti ve vyjednávání jejich výše,“ řekl pro Deník Vladimír Pikora, hlavní ekonom Next Finance.

IVAN NÉMETH, PŘEMYSL SOUČEK

Autor: Přemysl Souček

19.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Dijsselbloem: Hospodářské problémy Itálie po referendu nezmizely

Brusel - Hospodářská situace v Itálii se po nedělním referendu nezměnila, problémy zůstávají stejné, poznamenal dnes při příchodu na jednání ministrů financí zemí platících eurem šéf této takzvané euroskupiny Jeroen Dijsselbloem z Nizozemska. Podle něho bude muset nová vláda připravit dodatečná opatření v rámci státního rozpočtu na příští rok, aby země dodržela podmínky takzvaného paktu stability. V něm se členské státy eurozóny zavazují nemít natolik vysoké schodky státních rozpočtů nebo vysoké veřejné dluhy, které by ohrožovaly stabilitu eura a zvyšovaly inflaci v zemích platících eurem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies