VYBERTE SI REGION

Propouštíte lidi? Projevte soucit

V oblasti komunikace se zaměstnanci není mnoho nepříjemnějších témat než propouštění, hromadné omezování výroby či dokonce uzavření provozu. Jak by měli šéfové v takové situaci postupovat?

18.3.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Pro úspěšné zvládnutí krizových situací, mezi které propouštění samozřejmě patří, je důležité, jak firma doposud se svými zaměstnanci komunikovala. Krizi zvládnou lépe ti, pro něž byla dobrá komunikace se zaměstnanci (takzvaná interní komunikace) běžnou součástí každodenního života.

To platí úplně stejně pro velké i pro malé firmy. Interní komunikace přitom nutně nevyžaduje žádné velké finanční prostředky.

Nedávno jsme o tom mluvili s přítelem, který provozuje na venkově pekárnu a devět obchodů s potravinami. Má pět desítek zaměstnanců. Přišli jsme na spoustu zajímavých možností – od letní zahradní party s opékáním masa přes nástěnky (nepodceňujte je, opravdu fungují!) až po takové zdánlivé maličkosti, jako je poděkování majitele za odvedenou práci na výplatní pásce.

Mimochodem, kdo z vás přinese ženám 8. března do práce květinu? Pokud firma se zaměstnanci naopak nekomunikovala, bude propouštění mnohem bolestnějším procesem, než je nezbytně nutné. Zaměstnanci nebudou mít jediný důvod cítit alespoň minimální solidaritu s firmou.

Argument, který občas slýchám – totiž že „lidé mohou být rádi, že je zaměstnáváme,“ patří do dvacátých let minulého století. Zanedbaná komunikace se v dobách krize projeví jako nedoléčená chřipka.

Udělejte plán

Víte-li, že vás čeká propouštění, vytvořte si komunikační plán. Ve velkých firmách to může být docela rozsáhlý dokument, v menších se vejde na jeden list papíru formátu A4.

V plánu byste měli uvést cílové skupiny komunikace a časový harmonogram. Mezi cílové skupiny patří vedle samotných zaměstnanců především odbory (pokud ve firmě jsou; povinnost informovat odbory vyplývá ze zákona).

Pokud jste významným zaměstnavatelem v regionu, je dobré připravit také komunikaci vůči představitelům městské samosprávy, místnímu úřadu práce a eventuálně i médiím. Novináře nemusíte nutně aktivně informovat, je ale dobré, když budete připraveni na jejich otázky.

Zaměstnanci by měli dostat informace o případném propouštění od svých nadřízených, nikoli z médií, jak se občas stane.

Jde-li o hromadné propouštění, je na místě zorganizovat firemní shromáždění (tam, kde je to fyzicky možné). Ideální je, když zaměstnance informuje nejvyšší vedení firmy. Je to pro něj sice nepříjemné, ale jde o důležitý signál: vidí, že se jejich nejvyšší nadřízení dokáží postavit čelem i nejnepříjemnějším situacím.

Nejvyšší představitel firmy by měl stručně shrnout situaci a vysvětlit základní důvody, které k tomuto nepříjemnému řešení vedly. Měl by ukázat soucit a schopnost vcítit se do pocitů těch, kteří se právě dozvěděli, že přijdou o práci.

Pokud je to možné, měl by také informovat o krocích, které firma podnikla pro ulehčení situace propouštěných zaměstnanců (balíček odstupného a sociálních výhod, pomoc s hledáním nového zaměstnání, kontakty na místní úřad práce a personální agentury, pomoc psychologa, finančního poradce a tak dále).

Je také vhodné, aby všichni dostali veškeré vyřčené informace i písemnou formou – situace vyvolá mnoho emocí a nelze spoléhat na to, že si zaměstnanci vše zapamatují. Prospěšné je také dopředu vyškolit střední management (mistry ve výrobě nebo vedoucí obchodu), aby dokázal zvládat krizové a konfliktní situace.

To se mimochodem velmi často podceňuje – přitom pro získání základních dovedností pomůže už dvoudenní školení, které vede zkušený odborník na mezilidskou komunikaci a konfliktní situace.

Konflikty jsou totiž velmi specifickou součástí komunikace a jen velmi málo lidí je dokáže dobře zvládnout bez předchozí důkladné přípravy.

Zase bude přijímat

Propouštění je velmi složitou a nepříjemnou etapou v historii podniku. Úlohou odpovědné firmy je pomoci zaměstnancům zvládnout tuto situaci s co nejmenšími negativními následky.

I v případě propouštění se se zaměstnanci nemusíte rozejít ve zlém. Díky tomu může vaše pověst a celková image přečkat těžká období s relativně malými ztrátami. Jen tak zůstanete perspektivním zaměstnavatelem a necháte si tak otevřená vrátka pro období, až krize pomine.

To je nesmírně důležité – stále totiž platí, že zaměstnanci jsou tím nejcennějším kapitálem, který máte.

PETR SEDLÁČEK

autor je PR manager skupiny Siemens, přednáší na VŠE

18.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies