Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rozumějí lidé vašim slovům? A vy těm jejich také?

Na počátku bylo slovo… a hned po něm přišlo nedorozumění, prohlásil kdysi jeden moudrý muž. Přesto jsou to právě slova, která používáme jako základní stavební kámen naší komunikace. Proč zrovna slova? Přeci proto, že slovům každý rozumí. Zásadní potíž spočívá v tom, že slovům každý rozumí jinak.

19.1.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Profimedia

Na začátku semináře komunikace (na němž se mimochodem skoro vůbec nemluví) se vždycky účastníků ptám, zda všichni rozumějí slovu „strom“.

Samozřejmě rozumějí – je to jasné a krátké slovo. Potom se ptám, co si pod tím slovem představují.

Přála bych vám slyšet ty rozdíly: někdo si pod „stromem“ představí lípu, někdo smrk… někdo rodokmen… a někdo třeba strukturu dat v počítači. Přitom ještě minutu před tím by všichni přísahali, že „strom“ je jasné a srozumitelné slovo.

Čím to je? Vysvětlení je docela snadné. Způsob, kterým užíváme slova, je samozřejmě ovlivněn naší výchovou, vzděláním, zaměstnáním, věkem (pro dnešní šedesátníky má slovo „vyvolený“ zcela jiný význam než pro naše teenagery) a mnoha dalšími aspekty.

Potkáme-li se s lidmi, kteří jsou nám podobní, nebývá vzájemná komunikace nijak složitá. Kolikrát jsme ale v životě měli pocit, že někomu při vší snaze vůbec nerozumíme – prostě proto, že dotyčná nebo dotyčný používá slova jiným způsobem.

Je pozoruhodné sledovat, že lidé často používají při svém vnímání jeden ze smyslů jako hlavní.

Někteří vnímají především očima (vizuální typ – například malíři, truhláři, grafici), jiní pomocí zvuků (auditivní typ – třeba hudebníci), pro jiné jsou důležité pocity (kinestetický typ – psychologové, terapeuti, maséři).

Je pozoruhodné, jak se pak tyto smysly odrážejí ve způsobu používání jazyka. Představte si, že budete někomu prezentovat nový projekt.

Někdo odpoví „To vypadá dobře,“ jiný „To zní dobře“ a někdo „Z toho mám dobrý pocit“.

Zajímavé, že? Obsah přitom zůstává úplně stejný.

Lze však něco takového využít v praxi? Samozřejmě ano. Zkuste si všímat, jakým způsobem používají slova (jinými slovy, jaký smysl v jejich komunikaci převažuje) vaši kolegové, přátelé, ale třeba i členové rodiny, a naučte se mluvit jejich jazykem.

Pak se jistě vyvarujete zkušenosti, kterou učinil jeden můj kolega terapeut. Otevíral novou ordinaci a chtěl proto vyrobit letáky, které by mohl rozdávat stávajícím a hlavně potenciálním klientům.

Navštívil tedy grafika… a nedomluvili se. Jejich rozhovor probíhal asi takto:

Terapeut: Dobrý den, já jsem terapeut a otvírám novou ordinaci. Chtěl bych od vásnávrh letáku, který bych mohl dávat potenciálním klientům.

Grafik: A jak by měl ten leták zhruba vypadat?

Terapeut: To já bych rád nechal na vás. Je pro mě ale důležité, aby z něj byla cítit taková pohoda. Aby z něj dýchal klid a bezpečí.

Grafik: Měl by být barevný, nebo černobílý?

Terapeut: Nevím. Nechám si od vás poradit. Hlavní je, aby každý, kdo se na něj podívá, měl dobrý pocit.

Grafik: A chtěl byste formát A 4 nebo A 5?

Terapeut: Tak nic. Na shledanou.

Kolega opravdu chtěl leták a grafik jej opravdu chtěl vytvořit. Přesto se nedokázali domluvit. A ruku na srdce – nestalo se vám to už někdy?

PAVLA SEDLÁČKOVÁ

lektorka a terapeutka Dvůr Sychrov

19.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dialyzační středisko. Ilustrační foto.
16

Dialýza? Radši vyměnit ledvinu, spočítala pojišťovna

Saddám Husajn.
DOTYK.CZ

Saddám Husajn před 37 lety: měl jít na psychiatrii, místo léčby zaútočil na Írán

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Třetinovou slevu nabízí u zakázek většina firem. Sílí tak hlasy, aby hlavní roli nehrála jen cena.

Na farmářských trzích jen farmářské výrobky. Pro někoho nesmysl

/ANKETA/ Zachraňme farmářský trh. Tak zní název aktivní veřejné výzvy, která před časem vznikla v Havířově. Jejím autorům se nelíbí rozhodnutí Městského kulturního střediska (MKS) Havířov o tom, že na zdejších farmářských trzích se smí nově prodávat pouze farmářské produkty. Přáli by si, aby se trhů mohli účastnit i řemeslníci a prodejci dalšího zboží, například nejrůznějších rukodělných výrobků.

Ceny energií zatím stagnují. Zdražit by mohla elektřina

Když v Německu zafouká, cena klesá. Když je bezvětří, cena roste. Tak dnes vypadá realita každodenního obchodování na burzách, především s elektřinou. S nástupem větrných a solárních elektráren se cena mění ve dnech, či lépe řečeno po hodinách. A někdy i podle počasí.

Jablek je málo, jejich cena poroste

Ovocnáři zahájili hlavní sklizeň jablek. Někde stromy spíš pročesávají než češou, jablek je podle prognóz o třicet procent méně než vloni. Na Jičínsku se na jablkové kalamitě podepsaly mrazy a kroupy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení