Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Architekti kritizují nové mosty pro Olomouc. Vypadají jak dálnice, říkají

Olomouc - Dva důležité mosty přes řeku Moravu v centru Olomouce padnou k zemi. Demolice lávek na Masarykově třídě a u restaurace Bristol a výstavba nových jsou součástí další etapy protipovodňových opatření. Plánovaný vzhled výsledné stavby se však nezamlouvá olomouckým architektům.

14.2.2014
SDÍLEJ:

Vizualizace bermy mezi mosty na Komenského ulici a Masarykově tříděFoto: Zdroj: Povodí Moravy

Po vedení města proto chtějí, aby se jeho novou podobou znovu zabývalo.

Zda se protipovodňová opatření a s nimi i nové lávky začnou stavět letos, jak bylo v původním plánu, však není jasné.

Klub architektů Olomoucka (KAO) návrhu mostu na Masarykově třídě vytýká zejména masivní konstrukci.

„Nosná železobetonová žebra ,a zvláště to prostřední, výrazně vystupují nad povrch vozovky. To evokuje spíše dálniční průtah než reprezentativní městský bulvár," říkají architekti o návrzích.

Takzvaná berma, která vznikne na nábřeží mezi mostem na Komenského ulici a mostem na Masarykově třídě. Zdroj vizualizace - Povodí Moravy

Náplavka pod Evangelickým kostelem, v pozadí most na Masarykově třídě. Zdroj vizualizace: Povodí Moravy

Přiberte do týmu designéra

Vadí jim masa betonu na okrajích chodníků a uprostřed mostu podél tramvajových kolejí.

Také jsou znepokojeni vzhledem zábradlí, osvětlením, mobiliářem, barevností a výběrem materiálů.

Apelují proto na vedení města, aby do týmu přibralo zkušeného architekta či technického designéra.

Podle odboru koncepce a rozvoje olomouckého magistrátu a jeho architektů je navržená podoba jediným možných řešením, které splňuje veškerá technická kritéria.

Současný most na Masarykově třídě má středový pilíř umístěný v korytě Moravy.

Nové přemostění počítá s pilíři na krajích, a to na rozhraní koryta a takzvané bermy, tedy náplavky. Ty budou sloužit i jako rekreační zóna pro obyvatele.

Magistrát: Jinak to nešlo

Železobetonová žebra jsou podle magistrátu výsledkem požadavku odboru koncepce a rozvoje na konstrukci mostu bez vrchních nosných oblouků.

Prvky, které mají například mosty v Černovíře nebo u kojeneckého ústavu, by totiž lidem vadily při pohledu na Klášterní Hradisko.

„Jiné konstrukční řešení, které by splňovalo všechny výše uvedené požadavky z hlediska statiky mostu, podle projektanta nebylo možné," sdělil Marek Černý, vedoucí odboru koncepce a rozvoje.

„Na základě připomínek se dále upravoval druh použité dlažby, podoba zábradlí tak, aby neomezovala vizuální kontakt chodce s řekou a vedení inženýrských sítí zavěšených na mostě s cílem je pohledově skrýt," přidal Marek Černý.

Omezený prostor jako inspirace

Olomoučtí architekti si omezení jako například nízkou výšku nosné konstrukce, vyloučení oblouku, neutrální vzhled či dopravní zátěž uvědomují. Stejně jako fakt, že součástí stvaby je převedení inženýrských sítí.

„Ovšem právě tento zdánlivě úzký manévrovací prostor by měl být pro tvůrce opravdovou výzvou i spolehlivou inspirací," vzkazují členové KOA zastupitelstvu ve výzvě, kterou zaslali.

Podle mluvčí olomoucké radnice Radky Štědré se radní záležitostí aktuálně nezabývali.

„Hodlají se však budoucí podobě mostu věnovat," reagovala mluvčí.

Olomoučtí architekti v čele s Tomášem Pejpkem chtějí na zastupitele osobně apelovat při jejich únorovém jednání.

Skoro miliarda korun

Přestavba mostů je součástí dalších protipovodňových opatření města a dle předpokladu přijde etapa označená jako II. B na 900 milionů korun.

Uskutečnit by se měla mezi roky 2014 až 2018. Investice má být spolufinancovaná ze státních peněz.

Prozatím však pro projekt není určený dotační balík.

„Předpokládáme, že by dotační titul mohlo mít ministerstvo zemědělství vypsaný v první polovině tohoto roku. Tato akce patří mezi prioritní. Ovšem v tuto chvíli nelze předvídat, kdy by mohla být zahájena," uvedla Gabriela Tomíčková, mluvčí Povodí Moravy, která opatření společně s městem i Olomouckým krajem připravuje.

Protipovodňová opatření v OlomouciII. B etapa protipovodňových opatření
0 Hlavním cílem je zkapacitnění koryta Moravy ve městě ze stávajícího dvacetiletého průtoku 384 m3/s na průtok 650 m3/s.
0 Budou se stavět nové ochranné zdi, v některých úsecích se koryto rozšíří a postaví se nové nábřežní zdi a hráze. Vzniknou nové přístupné bermy a nová nábřeží zejména u vysokoškolských kolejí, u ulic Kosmonautů, Nábřeží a Blahoslavova.
0 Stavbaři postaví dva nové mosty na místě dosavadních, které dnes brání průtoku velkých vod. Na několika úsecích budou odtěženy letité nánosy.
0 Kromě staveb v těsné blízkosti koryta vzniknou také související projekty. U vysokoškolského kampusu bude nový park s téměř 90 stromy a odpočinkovými zónami.
0 Město Olomouc upraví prostranství kolem nábřeží. Nové chodníky se objeví v ulicích Nábřežní a Blahoslavova.
0 Přes řeku povedou dvě nové lávky pro pěší. Vznikne tak propojení koleje Univerzity Palackého s novým kampusem.
0 Další lávka bude v místě soutoku s Mlýnským potokem.

I. etapa: Stavba obtokového kanálu u olomoucké teplárny, dokončena v říjnu 2007.

II. A etapa: Zkapacitnění koryta Moravy a další úpravy na úseku od soutoku Mlýnského potoka s Moravou až k železničnímu mostu trati Nezamyslice Olomouc, dokončena v říjnu 2013.

II. B etapa: Lokalita od mostu Komenského směrem dolů po proudu k ústí Střední Moravy (Mlýnského potoka). Začátek realizace plánován po roce 2014.

III. etapa: Dokončení hrázového systému od mostu u Bristolu až po most v Černovíře.

IV. etapa: Ochrana zbývající jižní části města.

Samostatná část: Ochrana Chomoutova.

Zdroj: MmOl, Povodí Moravy

Autor: Veronika Kolesárová

14.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lubomír Zaorálek.
5 7

Zaorálek: Egypt musí sdělit okolnosti útoku a zvážit odškodnění

Ilustrační foto
6

Výrobci kotlů: Nová vlna dotací nám paradoxně brzdí prodej

VIDEO: Policejní honička v Olomouci, mladík v BMW nezvládl rondel

Policejní stíhačka za prchajícím BMW se prohnala okolím hlavního nádraží v Olomouci.

Vandal poškodil fotoobrazy Jadrana Šetlíka v prachatické galerii

/FOTOGALERIE/ Po vandalovi, který poškodil díla Jadrana Šetlíka, vystavené v Galerii Dolní brána v Prachaticích, pátrá policie.

Posádka lodě pravicových extremistů byla zatčena na Severním Kypru

Kapitán lodě C-Star, na které byla skupina krajně pravicových aktivistů, byl zadržen na Severním Kypru spolu se členy posádky. Loď měla za cíl hlídkovat ve Středozemním moři před připlouvajícími uprchlíky v rámci akce nazvané "Defend Europe".

VLTAVA LABE MEDIA varuje čtenáře před podvodnými praktikami

Vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA varuje před podvodnými praktikami, kdy se neznámí pachatelé snaží vylákat prostřednictvím sociálních sítí potvrzovací SMS zprávu, kterou následně použijí k provedení platby prostřednictvím mobilního operátora.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení