VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bránu letiště v Bochoři opustily i historické letouny

Přerov – Bránu bochořského letiště opustily ve středu poslední letouny. Nebyly to ale bitevní vrtulníky Mi-24 nebo dopravní Mi-171Š, které v minulosti brázdily vzdušný prostor nad městem, ale takřka historické exponáty. Stíhačka MIG-21F-13 a proudový podzvukový bitevní letoun L-29 Delfin. Stroje, vyrobené v šedesátých letech minulého století v Aeru Vodochody.

5.12.2013
SDÍLEJ:

Letouny L-29 Delfín a Mig-21 opouští přerovské letištěFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Oba stroje byly umístěny na zdejší vrtulníkové základně jako památníky a patřily k dominantám, které připomínaly dlouholetou tradici vojenského létání v Přerově. Tu ukončilo rozhodnutí minulé vlády, která se rozhodla v důsledku armádních škrtů 23. základnu vrtulníkového letectva Edvarda Beneše zrušit. Dopravní vrtulníky se podobně jako už před lety ty bitevní přesunuly do Náměště nad Oslavou.

Nakládání obou historických strojů na podvalníky, které začalo kolem desáté hodiny dopoledne, zabralo asi desítce lidí čtyři hodiny času. Přepravu vojenské techniky zajišťovali příslušníci 142. praporu oprav v Klatovech ve spolupráci se 213. letkou oprav letecké techniky v Čáslavi.

„Cesta do Čáslavi potrvá asi osm hodin, takže nám stěhování zabere tak polovinu dne," odhadovala Lucie Masaříková, mluvčí 14. pluku logistické podpory v Pardubicích.Letouny L-29 Delfín a Mig-21 opouští přerovské letiště

Podle jejích slov budou oba letouny plnit stejnou funkci jako na bochořském letišti. „Mají být také vystaveny jako památníky, ale na základně v Čáslavi," upřesnila.

Střípky z historie letounů

A jaká je slavná minulost těchto unikátních exponátů? Stíhačka MIG-21F-13 pochází z licenční výroby v Aeru Vodochody. Stroj zakotvil v roce 1966 u 11. stí­hacího leteckého pluku v Žatci, odkud později putoval k 1. leteckému školnímu pluku v Přerově.

„Zde ukončil svou kariéru v roce 1989, a poté byl demilitarizován a vystaven jako památník v kasárnách. Za vstupní branou bochořského letiště je k vidění od roku 1994," upřesnila.

Ještě zajímavější historii má proudový podzvukový bitevní letoun L-29 Delfin. Pochází ze stejné továrny – Aero Vodochody. V dubnu roku 1968 byl „převelen" ke 4. leteckému školnímu pluku ve Zvoleni, později se chvíli ohřál u 5. stíhacího leteckého pluku v Líních a nakonec skončil u 20. stíhacího bombardovacího leteckého pluku v Náměšti.

„V říjnu 1970 byl zařazen do služby u 9. stíhacího leteckého pluku v Bechyni. Od roku 1993 sloužil u 11. stíhacího leteckého pluku v Žatci, kde létal 6. června 1993 v „tygří" kamufláži.

Ani to ale nebylo jeho poslední působiště. Po zrušení pluku byl chvíli v Přerově, poté v Pardubicích a opět v Náměšti nad Oslavou. Vyřazen byl až v roce 2002 a uložen u Letecké opravárenské základny v Přerově. Na bochořském letišti plní funkci památníku od roku 2005.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

5.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
DOTYK.CZ

Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl, uslyšel Babiš na svém mítinku

Kybernetický útok, ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
12 8

Ukrajina hlásí kyberútok. Nebezpečný email se šíří světem, zasáhl i Česko

Stříbrný tým z Eura pohledem vedoucího: Pohodář, srdcař i dva mimozemšťané

Je to takový renesanční muž českého reprezentačního áčka v malém fotbale. Stará se o chod týmu jako jeho vedoucí, trénuje gólmany, do toho na mistrovství Evropy v Brně zajištoval komunikaci se zahraničními účastníky.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies