VYBERTE SI REGION

Bránu letiště v Bochoři opustily i historické letouny

Přerov – Bránu bochořského letiště opustily ve středu poslední letouny. Nebyly to ale bitevní vrtulníky Mi-24 nebo dopravní Mi-171Š, které v minulosti brázdily vzdušný prostor nad městem, ale takřka historické exponáty. Stíhačka MIG-21F-13 a proudový podzvukový bitevní letoun L-29 Delfin. Stroje, vyrobené v šedesátých letech minulého století v Aeru Vodochody.

5.12.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
13 fotografií
Letouny L-29 Delfín a Mig-21 opouští přerovské letiště

Letouny L-29 Delfín a Mig-21 opouští přerovské letištěFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Oba stroje byly umístěny na zdejší vrtulníkové základně jako památníky a patřily k dominantám, které připomínaly dlouholetou tradici vojenského létání v Přerově. Tu ukončilo rozhodnutí minulé vlády, která se rozhodla v důsledku armádních škrtů 23. základnu vrtulníkového letectva Edvarda Beneše zrušit. Dopravní vrtulníky se podobně jako už před lety ty bitevní přesunuly do Náměště nad Oslavou.

Nakládání obou historických strojů na podvalníky, které začalo kolem desáté hodiny dopoledne, zabralo asi desítce lidí čtyři hodiny času. Přepravu vojenské techniky zajišťovali příslušníci 142. praporu oprav v Klatovech ve spolupráci se 213. letkou oprav letecké techniky v Čáslavi.

„Cesta do Čáslavi potrvá asi osm hodin, takže nám stěhování zabere tak polovinu dne," odhadovala Lucie Masaříková, mluvčí 14. pluku logistické podpory v Pardubicích.Letouny L-29 Delfín a Mig-21 opouští přerovské letiště

Podle jejích slov budou oba letouny plnit stejnou funkci jako na bochořském letišti. „Mají být také vystaveny jako památníky, ale na základně v Čáslavi," upřesnila.

Střípky z historie letounů

A jaká je slavná minulost těchto unikátních exponátů? Stíhačka MIG-21F-13 pochází z licenční výroby v Aeru Vodochody. Stroj zakotvil v roce 1966 u 11. stí­hacího leteckého pluku v Žatci, odkud později putoval k 1. leteckému školnímu pluku v Přerově.

„Zde ukončil svou kariéru v roce 1989, a poté byl demilitarizován a vystaven jako památník v kasárnách. Za vstupní branou bochořského letiště je k vidění od roku 1994," upřesnila.

Ještě zajímavější historii má proudový podzvukový bitevní letoun L-29 Delfin. Pochází ze stejné továrny – Aero Vodochody. V dubnu roku 1968 byl „převelen" ke 4. leteckému školnímu pluku ve Zvoleni, později se chvíli ohřál u 5. stíhacího leteckého pluku v Líních a nakonec skončil u 20. stíhacího bombardovacího leteckého pluku v Náměšti.

„V říjnu 1970 byl zařazen do služby u 9. stíhacího leteckého pluku v Bechyni. Od roku 1993 sloužil u 11. stíhacího leteckého pluku v Žatci, kde létal 6. června 1993 v „tygří" kamufláži.

Ani to ale nebylo jeho poslední působiště. Po zrušení pluku byl chvíli v Přerově, poté v Pardubicích a opět v Náměšti nad Oslavou. Vyřazen byl až v roce 2002 a uložen u Letecké opravárenské základny v Přerově. Na bochořském letišti plní funkci památníku od roku 2005.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

5.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
18 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
18 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies