VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Budoucí ministr dopravy Prachař: Relaxuji hlavně doma v Želatovicích

Přerov - Rozhovor s kandidátem na ministra dopravy Antonínem Prachařem (ANO).

18.1.2014
SDÍLEJ:

Antonín Prachař Foto: ČTK/Luděk Peřina

Doprava je pro mnohé obyvatele Přerova alfou a omegou. Na zoufale ucpané město nadávají řidiči, nedokončená dálnice D1 odrazuje i případné investory.

Bude potíže v regionu více než jeho předchůdci vnímat kandidát na funkci ministra dopravy Antonín Prachař (ANO), který pochází ze Želatovic u Přerova?

Ve vrcholné politice jste pro mnohé „nováčkem". Myslíte si, že je to spíše výhoda nebo nevýhoda?
To, že jsem měl tu čest vstoupit do politiky za hnutí ANO, a nebyl jsem spojený se žádnou funkcí ve výkonu státní správy v předcházejícím období a ani se žádnou politickou stranou, považuji spíše za výhodu. Nemám totiž žádnou spojitost s její předcházející činností.

 Antonín Prachař Jak se cítíte první dny v náročné funkci?
Zatím jsem jen nominován – nemůžu tedy říct, jaké jsou mé pocity. Nicméně to, co se teď děje, je pro mě odměna za třiadvacet aktivních let v dopravě v soukromém sektoru, a je to pro mě i výzva do budoucnosti.

Můžete alespoň ve stručnosti přiblížit své dosavadní profesní působení?
V devadesátých letech jsem zakládal společnost Omega servis, kde jsem vykonával funkci generálního ředitele. Ještě předtím, od roku 1986 do roku 1990 jsem působil na odboru dopravy Přerovských chemických závodů.

Na co budete klást jako ministr dopravy největší důraz?
Je potřeba klást důraz na ekonomický audit rezortu dopravy, včetně všech jeho příspěvkových organizací, které spadají pod přímé řízení ministerstva dopravy. Na základě jeho výsledků pak budou přijímána dílčí opatření k naplnění volebního programu hnutí ANO a naší vize rekonstrukce státu.

Můžete nastínit své hlavní priority?
Bude mezi ně bezesporu patřit urychlení procesu přípravy a výstavby infrastruktury, čerpání evropských fondů a stanovení plánu přípravy investic na nadcházející období. Dokončení infrasktruktury musí navazovat na transevropskou síť a musí zohledňovat potřeby českého průmyslu k rozvoji ekonomiky. Určitě se budeme zabývat situací na východě republiky, včetně dořešení reklamačního řízení na dálnici D 47. Jednou z možností, jak urychlit proces přípravy a výstavby, je přijetí zákona o liniových stavbách. Podstatou je nastavení veškerých procesů – od výkupu pozemků přes posouzení vlivu na životní prostředí a vydání příslušných dokumentů k zahájení stavby. Inspiraci k této předloze budeme čerpat jak v České republice v rámci dosavadních právních norem, tak i v ostatních zemích Evropské unie, kde je tento zákon již součástí právního řádu.

Před lety jste na jednání městského zastupitelstva, kdy do Přerova zavítal tehdejší ministr dopravy, bojoval za dokončení dálnice D1. Budete se snažit zlepšit dopravní situaci ve městě?
Co se týče situace kolem dokončení dálnice D1 mezi Říkovicemi a Lipníkem nad Bečvou, bude nutné se seznámit s projektovou dokumentací, přípravou stavby a možnostmi jejího financování. V případě, že budou splněny veškeré náležitosti, bude snahou ministerstva dopravy toto napojení v co nejkratším termínu dokončit. V rámci rozpracovaných úseků bude nutné jejich zapojení do stávající dálniční sítě.

Kanál? Nejdříve silnice 

Jak vnímáte otázku v poslední době často zmiňovaného vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe?
Budeme určitě pokračovat v dokončení podkladů pro plavební stupeň Děčín tak, abychom docílili splavnosti Labe mezi Českou republikou a přístavem Hamburg. V ostatních částech diskutovaného propojení je nutné nejdříve vyhodnotit ekonomické přínosy takového projektu. V současné době, kdy je výstavba infrastruktury podfinancována, bude nutné dokončit zejména silniční a železniční síť.

Bude stát do budoucna více podporovat nákladní železniční dopravu?
Stát se bude snažit vytvářet rovné podmínky pro všechny typy přeprav tak, aby mezi sebou nebyly vzájemně znevýhodňovány. Tedy rovné podmínky pro přístup na infrastrukturu pro všechny typy přeprav.

Jaký je váš názor na stávající konkurenční prostředí na železnici?
Konkurenční prostředí na železnici je určitě pozitivní ve vztahu k cestujícím a vytváří pro ně lepší podmínky.

Pocházíte ze Želatovic u Přerova, kde i se svou rodinou žijete. Jaký máte vztah k regionu a hodláte se v budoucnu stěhovat do Prahy?
Vládní angažmá je pro mě práce jako jako každá jiná. Nepředpokládám, že bych kvůli tomu opustil své bydliště v regionu. Zůstanu tedy věrný Želatovicím a Přerovsku.

Jak nejlépe relaxujete, a zbývá vám ještě čas na nějaké koníčky?
Relaxuji hlavně doma v Želatovicích se svou rodinou a přáteli. Také rád lyžuji a odpočinu si třeba i při jízdě na kole.

Máte životní krédo nebo motto, kterého se držíte?
Když už se člověk do něčeho pustí, měl by to dělat s maximálním úsilím a vědomím odpovědnosti vůči svému okolí a sobě samému.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

18.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

První závod autonomních vozů skončil nehodou.
14

V Argentině se jel první závod aut bez řidičů. Skončil nehodou

K vraždě došlo na ubytovně v Jevíčku, kde oběť i  vrah bydleli ve stejném pokoji.
AKTUALIZOVÁNO

Vražda na ubytovně otřásla Malou Hanou, muži hrozí až 18 let vězení

Po stopách hrdinů českého odboje: tři králové doháněli okupanty k zuřivosti

Praha /INFOGRAFIKA, FOTOGALERIE/ - S Prahou Neznámou protentokrát vyrazíme na vycházku po stopách statečných příběhů „tří králů" českého odboje.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Praha - V České republice žijí téměř tři miliony důchodců a jejich počet trvale roste. I na tuto životní etapu by se měl člověk připravit.

AKTUALIZOVÁNO

Valachová se pře s gymnázii o termín maturity z matematiky

Zlomky, deskriptivní geometrie, nepřímá úměra a všechny další matematické dovednosti se mají zabydlet v myslích středoškoláků natolik, že bude přirozené z nich skládat maturitu. A to nejen na gymnáziích a lyceích, kde se bude maturita z matematiky poprvé konat povinně na jaře 2021, ale i na středních odborných školách. Tam tato novinka dorazí o rok později, jak v pondělí rozhodla vláda. Výjimku budou mít pouze umělecké, zdravotnické a sociální obory.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies