VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnice Olomouc - Šumperk? Nejdřív v roce 2026

Šumperk – Po rychlostní komunikaci ze Šumperka až do Olomouce se řidiči dostanou nejdříve v roce 2026. Cesta místo současné hodiny pak potrvá zhruba třicet minut, pokud bude průměrná rychlost činit 130 kilometrů.

26.5.2015 1
SDÍLEJ:

Nový obchvat Zvole a Vlachova na trase mezi Mohelnicí a Šumperkem Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Míněna je trasa od kruhového objezdu u šumperského hřbitova k rondelu u olomouckého Globusu.

Termín jedenácti let je ale ten nejoptimističtější předpoklad, kdy by mohla být dokončena čtyřproudová silnice mezi Šumperkem a Mohelnicí.

Postavit se musí další úseky, které povedou kolem Bludova, Libivé i Zábřehu a napojí se tak na dokončené rychlostní silnice.

„Přípravu těchto projektů budeme financovat z našeho rozpočtu, prostředků v příštím roce by měl být dostatek," uvedl Ivo Vykydal ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Dálnice Mohelnice – Šumperk, současný stav.

11 let - velmi optimistický odhad

I když ze strany Ředitelství silnic a dálnic padl termín dokončení rychlostní spojnice mez Šumperkem a Mohelnicí v roce 2026, jedná se o nesmělou vizi.

Záležet totiž bude na ministerstvu dopravy, kterým stavbám v republice dá v příštích letech prioritu.

Zelenou již dostal obchvat Bludova, vesnice v současné době trpí velkou dopravní zátěží.

Stavba měla být zahájena v roce 2017 a dokončena o dva roky později.

Podoba budoucí křižovatky mezi Postřelmovem a Bludovem.

Podoba budoucí křižovatky mezi Postřelmovem a Bludovem. Autor: Vizualizace ŘSD

Už teď má zpoždění

Jak ale nyní potvrdil šéf Ředitelství silnic a dálnic Olomouc (ŘSD) Martin Smolka, projekt nabral zpoždění.

A to ještě ani nezačala jeho poměrně problematická fáze, což je výkup pozemků.

„Do konce roku chceme získat uzemní rozhodnutí, pak budeme pokračovat stavebním povolením a začneme vykupovat pozemky. Předpokládám, že nejpozději v roce 2018 zahájíme stavbu s dokončením v roce 2020," uvedl Martin Smolka.

Ředitelství silnic a dálnic zatím neví, s kolika vlastníky parcel bude jednat, zřejmé to bude až z připravovaných podkladů.

„Výkupy nikdy nejsou jednoduché. V současné době jednáme se starosty obcí, které jsou dotčené stavbou, snažíme se už získat informace o vlastnících. Nicméně pokud ještě nemáme stavební dokumentaci, která nám přesně vymezí stavbu, zatím nemůžeme samotné výkupy připravovat," vysvětlil Martin Smolka.

Zároveň dodal, že každá stavba má své odpůrce a s těmi je nutné námitky probrat co nejdříve.

Mohelnice bude mít dva sjezdy
Kromě bludovského obchvatu, který se týká silnice I/44, řeší Ředitelství silnic a dálnic další stavbu a to napojení této silnice v Mohelnici na komunikaci R 35 směrem na Olomouc.

Vedení mohelnické radnice muselo tvrdě bojovat, aby do města z rychlostní komunikace vedly dva sjezdy. To se nakonec podařilo.

„Nyní padlo průlomové rozhodnutí o vybudování sjezdu v jižním prostoru," uvedl šéf olomouckého Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

Podle původních plánů měla Mohelnici napojit jen jedna velká mimoúrovňová křižovatka na severu. Stovky kamionů z průmyslové zóny na jihu by tak musely jezdit městem.

Ředitelství silnic a dálnic nakonec ustoupilo a sjezd a nájezd u Horních Krčem směrem na Olomouc zůstane. 

Hrozba vyvlastnění 

Vlastníkům pozemků, kteří nebudou reagovat na výzvy k prodeji od ŘSD, hrozí vyvlastnění.

Neměly by se tak objevit dlouhé průtahy, které by stavbu opět zdržely.

Nový vyvlastňovací zákon, který platí od roku 2013, nejenže zjednodušil systém vyvlastnění, ale také zlevnil cenu pozemků pro stavbu nových silnic a dálnic.

Dříve se za metr čtvereční pozemku pro dálnice a rychlostní komunikace vykupoval za 100 korun, nyní je výkupní cena zhruba čtvrtinová, zpravidla se pohybuje mezi 20 a 40 korunami.

Úsek mezi Šumperkem a Bludovem považuje za velmi důležitý i šumperský starosta Zdeněk Brož.

„Doprava přes Bludovský kopec je ve špičce již neúnosná. Navíc bez kvalitního dopravního napojení není možný rozvoj regionu," konstatoval Zdeněk Brož. 

Autor: Hana Kubová

26.5.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok před britským parlamentem
AKTUALIZUJEME
18 10

Teror před britským parlamentem: Útočník čtyři lidi zabil a 40 zranil

Ilustrační foto.
29

EET a fitness: trenéry čeká existenční dilema, zákazníky fronty

Zrychlí stavby? Politici chtějí vyšachovat ekology i spolky

Kuňkání žab zřejmě ještě více než dnes zanikne v hluku stavebních strojů. Důvod? Výhrady, které ke stavbám vyjadřují ekologové či různé občanské spolky, už brzy úřady nebudou tolik poslouchat. Připravit je o slovo může chystaná novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA), která má omezit možnost vyjadřovat se tak jako dosud k chystaným velkým stavbám, jako jsou dálnice nebo továrny.

Katastrofa: Zelenina zdražila!

„Brutální zdražení potravin." „Salátová krize!" „Zákazníci zuří: Zelenina je moc drahá!" „Oběti letošní zimy: okurky, cukety, ledový salát." Češi jsou od počátku roku zásobováni katastrofickými zprávami o tom, jak letos zdražuje zelenina. Jeden by snad začal okopávat zanedbaný záhumenek či navezl na balkon pytle plné hlíny, aby si mohl vypěstovat pár rajčátek a nějakou tu okurku.

Poruchy spánku trápí stále více dětí. Mohou za to i chytré telefony

Ráno nedokážou vstát z postele a ze školy nosí horší známky. Neporadí si s běžným výkladem, který nedoprovází obraz. Ordinace dětských neurologů se stále častěji plní školáky, kteří jsou unavení a neudrží pozornost. Důvod je jednoduchý: české děti trpí poruchami spánku. Ty jim způsobují mobily a tablety.

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies