VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Díky značce Haná regionální produkt je o nás víc vědět, libují si živnostníci

Prostějovsko – Zaručuje, že výrobek je z Hané, že je jedinečný a je vyrobený způsobem šetrným k životnímu prostředí. Značku Haná regionální produkt v současnosti užívá 64 živnostníků. Loni ji jen na Prostějovsku obdrželo 14 produktů. „Lidé, zvlášť z Prostějova, se ozývají, a je o mně více vědět i v jiných regionech. Například v poslední době jsem prodávala na Slovensko nebo je zájem ze Středočeského kraje," popsala šperkařka Marta Nevrlá ze Studence, co jí značka přinesla. Spokojených živnostníků je ale díky značce Haná regionální produkt víc.

9.5.2014
SDÍLEJ:

Marta Nevrlá při výrobě šperkůFoto: DENÍK/Hanka Masaříková

„Se značkou Haná regionální produkt se nám zvýšil prodej. Také více jezdíme na různé řemeslné jarmarky. Lidé píší, volají a mají zájem o náš sortiment," nechal se slyšet tradiční výrobce kartáčů a smetáků Alois Slepánek z Brodku u Konice.

Značka Haná regionální produkt tradiční regionální výrobce pomáhá tradiční výrobce zviditelnit. Najít si k ní cestu navíc nemusí být ani nikterak těžké.

„Prodávali jsme a představovali řemeslo na jednom malém řemeslném jarmarku v Jedovnici, kde si nás našla předsedkyně Místní akční skupiny Moravská cesta Julie Zendulková. Oslovila nás a nabídla nám tuto značku," uvedl Alois Slepánek, jak se o značce dozvěděl.

O drobných živnostnících, kteří často svou výrobou udržují tradice, se někdy neví. Haná regionální produkt je jedna z možností, jak se zviditelnit.

„Jde především o propagaci jejich výrobků. Oni sami se totiž propagaci obvykle sami příliš nevěnují. Značka Haná regionální produkt je pro ně takovou zárukou, že se o nich veřejnost dozví," vysvětlila Julie Zendulková.

Jak značku získat?

Získat tuto značku znamená splňovat určitá pravidla – například produkt musí být vyroben na Hané, je jedinečný, kvalitní, šetrný k životnímu prostředí. Haná regionální produkt přináší spolupráci s jinými regiony, zajišťuje účast na významných akcích v kraji a spoluúčast na národních projektech. Každý živnostník ale toto označení nedostane.

„Po přihlášení si nás pozvali do Červenky, kde sídlí MAS Moravská cesta. Komise po prezentaci vzorku a povídání o našem řemeslu a technických postupech výroby rozhodla, že nám značku udělí," vzpomínal Alois Slepánek.

Nositele značky vybírá jedenáctičlenná certifikační komise, která je například složená ze zástupců Místních akčních skupin regionu Haná, členů Asociace regionálních značek a čestných členů z Potravinářské inspekce ČR.

„Pro letošní rok jsou přihlášeni zatím tři živnostníci. Přihlášky je možné zasílat do 22. května. Věřím, že se další živnostníci ještě přihlásí. Počet nositelů značky není nijak omezený. Letos jsme navíc rozšířili certifikaci na stravovací a ubytovací služby," upozornila Julie Zendulková.

Živnostník by si měl rozmyslet, jestli chce více vydělat nebo dát své výrobě prestiž.

„Myslím si, že živnostníci nemohou s označením hned čekat vyšší obraty. Ty jsou především na jejich píli, ale určitě je tato značka velká podpora a dává produktům určitou prestiž. Možná není zárukou kvality, ale dokládá, že si za svým výrobkem jeho tvůrce stojí," myslí si tvůrkyně vinutých perel Marta Nevrlá. Díky certifikátu dostává pozvání na různé řemeslné jarmarky.

„Je to označení sice jen na dva roky, a pak o něj živnostník znovu musí požádat, ale spolupráce ze strany Místních akčních skupin je maximální," uzavřela Marta Nevrlá.

Držitelé značky Haná regionální produkt od roku 2013 – za Prostějovsko

Kartáče z přírodních žíní – Alois Slepánek – Brodek u Konice

Vinuté perly – Marta Nevrlá – Studenec

Mléko a mléčné výrobky – Amalthea – Hvozd

Bylinné tinktury a tinktury z pupenů – Jarmila Podhorná – Brodek u Konice

Výrobky ze slámy a lýka – Miloslava Zatloukalová – Brodek u Konice

Bedihošťské uzené a zabijačkové speciality – Vladimír Kouřil – Bedihošť

Smažené bramborové lupínky – Sanal – Plumlov

Plumlovský chléb – Sanal – Plumlov

Jablka – Hospodářské družstvo Určice – Určice

Brambory – Josef Hýbl – Dětkovice

Tradiční pomůcky pro zemědělce – Linda Pelclová – Dřevnovice

Ruční sítotisk – Kateřina Majerová – Němčice nad Hanou¨

Likéry – Jan Kleiner – Žešov

Masné výrobky z Konice – Lubomír Šmída – Konice

Autor: Hana Masaříková

9.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Věra Jourová.
21 5

Ošizené jídlo za vyšší cenu? Chci s tím skoncovat, říká Věra Jourová

Mercedes míří do světa elektrických automobilů, ale policie ho nyní vyšetřuje kvůli možným falšováním dat emisí u klasických dieselových motorů.
6

Policejní razie u Mercedesu. Vyšetřovatelé pátrali po falšování emisí

Biozemědělství je stále oblíbenější, má ale i odpůrce. Co jim vadí?

/INFOGRAFIKA/ Biopotraviny jsou mezi spotřebiteli stále na vzestupu a najdou se i tací, kteří by nic bez označení „bio" nesnědli. Přesto se mezi zemědělci najdou jak zastánci, tak odpůrci takzvaného biozemědělství.

Expert o pražské kampani proti SUV vozům: Je to jen prázdné gesto

Vedení Prahy agituje za omezení počtu tzv. SUV aut v ulicích metropole. Názory odborníků na racionalitu kampaně „Čistou stopou Prahou" se liší. Nakolik jdou pražští radní v kampani za ekologičtější dopravu sami příkladem? Na to se pokouší odpovědět srovnání, které pro Pražský deník připravil automobilový expert.

Rehabilitující Štěpánek věří v comeback: Po operaci jsem spal s raketou

/ROZHOVOR/ Na sobě měl tričko s nápisem „Nikdy se nevzdávej", na tváři úsměv a v hlavě optimistické plány do budoucna. Ne, tenisový veterán Radek Štěpánek ještě nekončí. I když musel v březnu na operaci zad, ani v 38 letech nepřemýšlí o tom, že by raketu pověsil na hřebík. Jeho kariéra je protkána zraněními a následnými comebacky.

Hrad bude mít k dispozici o 38 milionů víc než letos, rozpočet schválil výbor

Kancelář prezidenta republiky by měla mít v rozpočtu na příští rok na své výdaje 475,4 milionu korun. To je zhruba o 38 milionů korun víc, než jí přidělil letošní schválený rozpočet. Návrh rozpočtu na příští rok dnes schválil sněmovní rozpočtový výbor. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies