VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dluhoničtí jsou neústupní, chtějí změnu trasy D1

Přerov – Příběh kadeřnice Markéty Regecové, která nechtěla prodat svůj pozemek a málem tak zhatila investici koncernu Philips v Hranicích, před lety obletěl svět. Teď se s podobnou vervou brání obyvatelé místní části Přerova Dluhonic tomu, aby pod jejich okny vedla dálnice. Jejich požadavek na změnu trasy by ale mohl stavbu vytouženého úseku mezi Říkovicemi a Přerovem oddálit o několik let.

4.8.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Tomáš Januszek

Své požadavky shrnuli obyvatelé Dluhonic v dopise, adresovaném vedení města. Co jim vadí? Především to, že jejich připomínky dlouhodobě ignoruje nejen vedení radnice, ale i zástupci Ředitelství silnic a dálnic. Podle Antonína Prachaře, který za město s občany vyjednává, ale nejsou ve hře neúměrné finanční nároky majitelů parcel.

„Ta skupina obyvatel požaduje pouze jediné – změnu vedení trasy dálnice. Takový požadavek ale není reálný, protože trasa je fixovaná územním rozhodnutím z roku 2006," vysvětlil Antonín Prachař s tím, že pokud by stát přistoupil na změnu projektu, stavbu úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem by to výrazně zdrželo.

S ohledem na strategický význam dálnice pro budoucí průmyslovou zónu na letišti v Bochoři a další plánované investice by tedy mohlo být krajní variantou vyvlastnění.

„Pokud by si lidé postavili hlavu, postupoval by stát podle platných zákonů této země. Kvůli několika málo občanům není možné stavbu tak důležité komunikace donekonečna oddalovat," zdůraznil.

Dvacet let nás ignorují, zní z Dluhonic

Obyvatelé Dluhonic ale trvají na svém. Podle jejich mínění se stavba výrazně dotkne života v obci. Dálnici musí ustoupit nejen místní sportoviště, ale i některé objekty. Jenže to není jediný důvod, proč jsou ve svém postoji tak nekompromisní. Mnohem větší roli hraje křivda z minulosti a pocit, že jejich argumenty už dvacet let nechce nikdo slyšet.

„S ohledem na dvacetiletou systematickou ignoraci připomínek obyvatel místní části Dluhonice požadujeme zpracování změny územního plánu místní části Dluhonice," řekl předseda místního výboru Pavel Ježík.

Záměrnou a zbytečnou likvidací části Dluhonic podle jeho slov dojde k nutné náhradní výstavbě občanské vybavenosti, kterou je potřeba detailně dořešit a vybudovat ještě před demolicí stávajících objektů.

„Není dořešena otázka křížení s liniovými stavbami Ředitelství silnic a dálnic a SŽDC, návaznost na stávající dopravní trasy a budoucí napojení všech obydlených lokalit. Pohybujeme se jen v rovinách teoretických řešení, která možná budou, možná ne," tvrdí.

Zásadním požadavkem občanů je ale změna trasy dálnice.

„Předložené podklady pro stavby a výkupy pozemků jsou společensky nepřijatelné a demonstrují jen letité pohrdání Dluhonicemi a jejich obyvateli ze strany veřejné a státní správy," uvádí se ve stanovisku občanů. Nikdo prý také neřeší ochranu obyvatel, jejichž domovy se rázem ocitnou v ochranném pásmu dálnice.

Požadují zpracování územních dokladů

Dluhoničtí proto požadují zpracování územně plánovacích dokladů, které budou řešit sídelní útvar této místní části do podrobných detailů i s umístěním náhradní výstavby za likvidované objekty, přístupovými komunikacemi, návrhem inženýrských sítí a napojením na stávající sítě, promítnutím těchto vlivů do katastrálních map a předložení jednotlivých stupňů přípravy občanům ke schválení.

„To, co zde probíhalo za poslední čtvrtstoletí v resortu územního plánování, bylo jen úřední vnucení zvrácených budovatelských myšlenek bez ohledu na občanská práva občanů Dluhonic a bez ohledu na jejich letité zásadní připomínky a požadavky," míní občané.

Co nabízí město?

Město se snaží občanům Dluhonic vyjít vstříc a nabízí jim spolupráci.

„Problém je v tom, že lidé dvacet let vědí, že kolem jejich domů povede dálnice a mají pocit, že se jich nikdo neptal na jejich názor. Rádi by posunuli trasu padesát metrů dál od obce, jedna usedlost se ale musí zbořit a trasa povede i přes místní hřiště," řekl náměstek přerovského primátora Pavel Košutek (ANO).

Z posledního jednání s občany vyplynulo, že se obávají výrazného zhoršení životních podmínek – zejména hluku a prašnosti.

„Minulý týden jsme jednali se zástupci Státního fondu dopravní infrastruktury o tom, jestli by bylo možné zainvestovat cyklostezku z Dluhonic do Předmostí a navazující cyklopodjezd," zmínil. Město chce zajistit také náhradu za hřiště, o něž by obec kvůli dálnici přišla.

Přípravné práce na úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem jsou v plném proudu.

„Díky kontaktnímu centru se zvyšuje procento uzavřených smluv. Například v katastrálním území Říkovic je už vykoupeno sto procent pozemků," informoval Antonín Prachař.

Úsek dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem je posledním, který zbývá dokončit. Pro Přerov by znamenal výrazné zlepšení dopravní situace, ale také snížení prašnosti, se kterou se město potýká. Stavba navazujícího úseku mezi Lipníkem a Přerovem začala letos v červenci. Úsek mezi Hulínem a Říkovicemi byl zprovozněn v roce 2011.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

4.8.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
8

Učitel nic nespáchal, zato hajlující romský žák má problém. I jeho rodina

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
EXKLUZIVNĚ
78 13

Andrej Babiš: Sobotka chce dovládnout bez nás

AKTUALIZUJEME

V Bruselu se o postupu EU při brexitu hlasovalo jen minutu. Všichni byli pro

V hlavním městě Belgie a EU se dnes sešlo k jednání 27 členských států Evropské unie. Důvodem byla dohoda o taktice, jak bude dvouleté období odchodu Velké Británie z unie vypadat. Hlasování, které proběhlo krátce po obědě, trvalo jen jednu minutu. Plán k brexitu byl schválen jednomyslně. 

Počátek května bude chladný. Od poloviny měsíce začnou teploty stoupat

Počátek května bude ve znamení deště. Ve zbytku měsíce se bude postupně oteplovat a srážky by se měly dostat do průměru. Vyplývá to ze čtyřtýdenního výhledu počasí, který dnes na svém webu zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).  

Mrazy jsou na ústupu. Škody na úrodě budou zemědělci znát na konci května

Nepříjemný pohled na zmrzlá očka révy vinné čekal vinaře Jiřího Maděřiče z Moravského Žižkova na Břeclavsku, když kontroloval po nedávné mrazivé noci vinohrad. „U některých odrůd, především u Chardonnay či Muškátu moravského, zmrzlo třicet až čtyřicet procent," vypočítával Maděřič. Neradostné sčítání mají za sebou i další pěstitelé.

Čápata v Dubném nezvládla mrazivé počasí, všechna čtyři zahynula

Prokřehlá čápata nevydržela chlad a mokro a v pátek večer postupně uhynula. Protože lidé dubenskou čapí rodinu díky webkameře sledují, všimli si uhynutí prvních dvou a zorganizovali záchranou akci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies