VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kvůli trase tramvaje už Duha bojovat nebude. Pochybnosti ale nemizí, řiká

Olomouc – Olomoucké Hnutí Duha, které u Švýcarů apelovalo na přezkoumání projektu stavby nové tramvajové trati, se po přidělení dotace už zřejmě nehodlá pouštět do dalších bitev o změnu vedení kolejí na Nové Sady. 

16.5.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Proti způsobu plánování trati a její trase olomoucké Hnutí Duha společně s dalšími iniciativami několikrát vystoupilo.

Švýcarská strana i přes jejich protesty nyní rozhodla o přidělení čtvrtmiliardové dotace projektu v podobě, v jaké jej vedení města naplánovalo. 

Ekologové se snažili prostřednictvím dopisu přesvědčit Švýcary, aby přezkoumali například výběr vedení kolejí přes areál bývalého Mila a budoucí Šantovky a nikoli přes ulici Rooseveltova. Duha také upozorňovala na předřazenost projektu či na nešetrný zásah v přírodní lokalitě Mlýnského potoka.

VÍCE: Radnice na trase tramvaje trvá, Duha čeká na odpověď Švýcarů

Silový proces a dvakrát dražší varianta 

Protože zatím ekologům švýcarská strana neposkytla žádné stanovisko, zástupci Duhy si nadále stojí za názorem, že neproběhlo objektivní a transparentní posouzení obou variant vedení trati za účasti veřejnosti.

„Nová tramvajová trať v Olomouci je každopádně přínosem, bohužel silový proces, kterým byla dvakrát dražší varianta přes střechy soukromých garáží na Šantovce prosazena, vzbuzuje stále pochybnosti, proč se politici a úřady objektivnímu posouzení tak bránili," uvedl Miroslav Kutal.

Podle něj hnutí pravděpodobně vyčerpalo možnosti, kterými by mohlo ovlivnit podobu záměru.

„Mohli bychom vést další roky právní bitvu, ale než by nám soudy daly za pravdu, stavba už by byla hotová. Tak to bylo například v případě Hornbachu, kdy soud zrušil územní rozhodnutí až v době, kdy supermarket stál," zmínil Kutal.

Napojení tramvajové trati ze třídy 17. listopadu k obchodní galerii Šantovka

Napojení tramvajové trati ze třídy 17. listopadu k obchodní galerii Šantovka Autor: Zdroj: MmOl, Autor vizualizace: Stavoprojekt Olomouc

Radnice: Úspěch i velký závazek

Město již několikrát uvedlo, že si za veškerým průběhem příprav projektu stojí. Podle náměstka primátora je švýcarská dotace nejen úspěchem, ale také velkým závazkem.

„Tato technicky i organizačně náročná investice bude po celou dobu realizace a uvedení do provozu kontrolována Ministerstvem životního prostředí, Ministerstvem financí a zástupci švýcarských fondů. Z dosavadních jednání víme, že jejich prioritou je dbát především na účelné vynakládání finančních prostředků, vysokou kvalitu práce a dodržování termínů," sdělil náměstek primátora Ladislav Šnevajs s tím, že investice podstatným způsobem změní a předurčí rozvoj zanedbané části města.

Napojení nové tramvajové trati z ulice Velkomoravská na ulici Rooseveltova, kde bude končit první etapa výstavby tramvajové trati na jižní olomoucká sídliště.

Napojení nové tramvajové trati z ulice Velkomoravská na ulici Rooseveltova, kde bude končit první etapa výstavby tramvajové trati na jižní olomoucká sídliště. Zdroj: MmOL, vizualizace: Stavoprojekt

Za rok začnou pokládat koleje

Přidělení čtvrtmilionové dotace oznámila olomoucká radnice v úterý dopoledne.

Přípravné práce na stavbě trati na Nové Sady již letos začaly, švýcarské peníze budou použita na vlastní pokládku kolejí, které je naplánována na jaro příštího roku.

Vlastní tramvajové těleso bude platit město předpokládanou částkou 350 milionů korun, přičemž necelých 225 milionů korun zaplatí švýcarské prostředky.

Investor Obchodní galerie Šantovka, který se na stavbě tramvajové trati bude podílet částkou zhruba 50 milionů korun, schválení dotací vítá.

„Rozhodnutí švýcarské vlády tak potvrdilo, že tento způsob vedení tramvajové tratě je dobře zvolený," uvedl Juraj Aláč, mluvčí Šantovky.

Soukromý investor bude financovat dalšími 350 miliony další součásti infrastruktury na svých pozemcích.


Autor: Veronika Kolesárová

16.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zaměstnanci slovenského Volkswagenu stávkují za vyšší mzdy.
4 5

Stávka v bratislavském VW končí, zaměstnanci se dočkají vyšších mezd

V Karlových Varech byla dokončena nová odbavovací hala Horního nádraží. Práce na úpravách kolejiště a peronů ale ještě pokračují.
2 71

Nové čekárny či toalety. Železničáři utratí za rekonstrukce půl miliardy

Maketa Německého domu v Brně stojí načerno. Nemá stavební povolení

Brno porušuje skrz své turistické centrum zákon, obvinil šéf brněnských občanských demokratů Robert Kerndl současné vedení magistrátu. Problém vidí v maketě Německého domu na Moravském náměstí. „Musí mít stavební povolení a územní rozhodnutí, které nemá. Jde o černou stavbu," uvedl Kerndl.

Další mezinárodní úspěch. Vína z Česka bodovala mezi elitou

Tuzemští vinaři si z letošního ročníku soutěže vín Oenoforum odvážejí hned několik ocenění. Cenu za nejlepší kolekci získalo vinařství Mikrosvín Mikulov.

AKTUALIZUJEME

V Kolumbii se potopila loď se 170 turisty na palubě

/VIDEO/ Ve vodní nádrži Guatapé na severovýchodě Kolumbie se potopila čtyřpatrová turistická loď Almirante se 170 pasažéry. Úřady zatím potvrdily devět obětí, 28 lidí se stále pohřešuje.

Hurá do plavek! Ale do jakých? Hitem jsou jednodílné, radí ostravský stylista

Léto. Rtuť teploměru šplhá výš a výš. Oblékáme se do koupacího oděvu, jehož historie sahá až do antického Řecka. Po jakém typu plavek ale letos mají ženy sáhnout? Co zrovna letí?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies