VYBERTE SI REGION

Elektrifikace železnice Desná dostala zelenou

Šumperk/Kouty nad Desnou – Ambiciózní projekt za stovky milionů korun, který počítá s elektrifikací tratě Železnice Desná, dostal zelenou. Potvrdil to Pavel Žerníček, předseda Svazku obcí údolí Desné, který regionální trať vlastní. Modernizace, která přinese zrychlení provozu, se dotkne trati mezi Šumperkem, Petrovem nad Desnou a Kouty nad Desnou, ale nepočítá s odbočkou do Sobotína.

25.7.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Michal Krestýn

„Stát projekt odsouhlasil a bude se podílet na financování. Velkou část prostředků budeme čerpat také z evropských dotací," řekl Pavel Žerníček. Náklady na elektrifikaci budou  poměrně značné, přesáhnou 400 milionů korun.

„V současné době řešíme formality se stavebním úřadem, brzy vypíšeme soutěž na zhotovení projektu. Samotné práce by měly být dokončeny v roce 2015," dodal Pavel Žerníček. Při elektrifikaci se počítá s rekonstrukcí nástupišť, stavbami nových přístěnků pro cestující, výměnou zabezpečovacích zařízení na přejezdech i opravou dvou mostů.

„Elektrifikovaná trať směrem do Jeseníků bude pro mnohé lidi atraktivní, protože doba jízdy ze Šumperku do Koutů nad Desnou se zkrátí z pětatřiceti na devatenáct minut. Spoje také budou určitě využívat lidé, kteří mají šanci dostat práci na jihu okresu, ale chybí jim dopravní spojení," konstatoval Pavel Žerníček. Po elektrifikované trati bude jezdit také více spojů, turistům z Olomouce mířícím do Jeseníků, tak například odpadne přesedání v Šumperku.

Původně se počítalo také s prodloužením trati v Koutech zhruba o další kilometr, lidé by pak mohli dojet přímo k velkému sportovnímu areálu K3Sport. Ten je pro turisty atraktivní v zimě i v létě. „Do Koutů v zimě na lyže jezdím, ale většinou autem. Pokud by vlak stavěl hned u sjezdovky, zřejmě bych ho využíval a na svahu bych si alespoň mohl dát grog na zahřátí," komentoval Ivo Jasný ze Šumperku.

Trať se ale prodlužovat zatím nebude, i když pro tento plán je prý zpracována studie. Projekt samotné elektrifikace by se tak totiž pozdržel a prodražil. Stavba dalšího kolejového úseku v Koutech přijde na řadu nejdříve v roce 2018.

Železniční trať Šumperk – Kouty nad Desnou je první privátní tratí v republice. V roce 1997 jí totiž poničila povodeň a České dráhy se k její opravě neměly. Už před záplavami totiž provoz železnice  hodnotily jako ztrátový a neperspektivní. Obce, ve kterých jsou vlakové zastávky, se ale se zánikem železniční dopravy nechtěly smířit, takže založily Svazek obcí údolí Desné. Svazku se pak podařil téměř zázrak, převzal zničenou trať, zajistil financování její opravy a později Železnici Desnou získal do svého majetku. Zničené koleje i nádražní budovy se podařilo spravit necelé dva roky po záplavách. Provoz osobních vlaků zajišťuje firma Arriva Morava, dříve Veolia.

Autor: Hana Kubová

25.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies