VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak se mění Šumperk? Odpoví kniha fotografa Pavlíčka

Šumperk – Tisíce snímků za šest desetiletí nasbíral šumperský amatérský fotograf Josef Pavlíček. Ve svých šestaosmdesáti letech nedávno pokřtil svou poslední fotografickou publikaci Šumperské proměny na prahu tisíciletí. Není to první kniha se snímky Josefa Pavlíčka, který se léta specializuje na fotografie architektury. Všechny jeho obrazové publikace věnované Šumperku a okolí měly úspěch, zaujaly především milovníky historie.

11.9.2013
SDÍLEJ:

Šumperský fotograf Josef Pavlíček.Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

„Fotografovat jsem začal asi ve dvaceti letech, tehdy jsem měl takovou velmi jednoduchou plechovou krabičku, nic jiného k sehnání nebylo. O focení jsem nic nevěděl, všechno jsem si nastudoval z brožurky a učil jsem se," popsal své začátky Josef Pavlíček. Později, když se přestěhoval z Brna do Šumperku, začal spolupracovat s městským muzeem. Postupně se zrodily Šumperské proměny, Josef Pavlíček začal podle historických fotografií zachycovat ulice a budovy, jak se postupně měnily.

„Práce na poslední knize byla náročná, chtěl jsem vyfotografovat různé objekty ze stejného místa, jako jsem je fotil před desítkami let. Někdy to už nešlo, třeba kvůli vzrostlým stromům. Jedno místo v centru Šumperku jsem například kdysi fotil z vikýře budovy, která už dnes nestojí. Tak jsem synovi řekl, ať přiveze dlouhý žebřík, aby ten pohled byl co nejvíce podobný. Syn mě ale nahoru nepustil, fotografoval on, já dole kontroloval, jestli je snímek jak chci," popsal fotograf. Srovnání fotografií Šumperka před pár desítkami let a současností hned zarazí obrovským kontrastem. Šedé uniformní a otřískané fasády nahradily barevné domy, zdevastované památky jsou opět v plném lesku, z ulic zmizely nesmyslné proluky. To vše fotograf pečlivě zdokumentoval.

Kolik fotoaparátů Josef Pavlíček za život vystřídal, sotva spočítá. Za bývalého režimu nebylo na trhu příliš na výběr, řadu přístrojů i součástek kupoval z druhé ruky.

Přechod na digitální technologii Josefa Pavlíčka nijak nezaskočil. Už v důchodovém věku se naučil pracovat i s fotoshopem a se svými fotkami si umí pohrát.

„Dnes každý, kdo nemá chromý ukazovák, si myslí, že je fotograf, digitál už má každý. Ale nelíbí se mi, jak nekvalitní snímky se na veřejnosti objevují, třeba v tiskovinách. Kvalitní fotografie je dnes nedoceněná a to je škoda," domnívá se Josef Pavlíček.

Autor: Hana Kubová

11.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Putin se ujal funkce prezidenta. Gratuluje mu jeho předchůdce Dmitrij Medveděv.
11

Hon na Medveděva. Premiér je na odstřel

Farma rodiny Marákových
1 3

Více technologií, méně papírů. Farmy přebírá nová krev

Hledá se vrtulník pro českou armádu. Tiše

Po stíhačkách Gripen a obrněných transportérech Pandur jde o třetí největší armádní zakázku – tucet helikoptér za miliardy. Z favorita se údajně stal outsider a naopak. O co se hraje a jak to vypadá v místě, kde se vrtulník rodí?

Lékárny mění směr. Stále častěji nabízejí vlastní pilulky

Pryč jsou časy, kdy české lékárny nabízely jen pilulky od tradičních výrobců. Některé si začaly míchat medikamenty samy, případně si je nechávají vyrobit na míru. Například síť lékáren Dr. Max už má na pultech kolem šesti stovek vlastních výrobků. Jde hlavně o vitaminy či přípravky proti kašli a nachlazení.

Překvapení se nekoná, Rada zvolila šéfem ČT opět Petra Dvořáka

Českou televizi povede od začátku října po dobu dalších šesti let opět její stávající ředitel Petr Dvořák. V druhém kole volby generálního ředitele veřejnoprávní televize získal od Rady České televize maximum patnácti možných hlasů.

AKTUALIZUJEME

Charlie Hebdo: Policie zadržela 10 podezřelých

/VIDEO/ Velké zatýkání po Francii a Belgii. V souvislosti s útokem na redakci časopisu Charie Hebdo z ledna 2015 bylo do dneška zadrženo deset podezřelých.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies