VYBERTE SI REGION

Jen sliby? Vlaky ze Dzbelu do Chornic se stále nerozjely

Dzbel - Bezmála tři roky se už nerozjely vlaky ze Dzbelu do Chornic na Pardubicku. Před pěti měsíci však dorazilla do malé vesnice za Konicí společnost Arriva a s velkolepou výpravou dala místním naději, že se sem vlaková doprava brzy vrátí. Zatím se ale nic neděje a lidé se ptají proč. Špatná dopravní obslužnost jim totiž komplikuje život. Mnozí si museli najít nové zaměstnání, studenti byli nuceni zůstat namísto dojíždění na internátě.

20.3.2014 1
SDÍLEJ:

Průjezd vlaku Nectavským údolím. Ilustrační fotoFoto: Archiv

„Starší dceru jsem vezl na tábor do Ústí nad Orlicí. Jel jsem do Prostějova, z Prostějova do Olomouce, z Olomouce do České Třebové a pak do Ústí nad Orlicí. Kdyby se to nezrušilo, jel bych do Chornic, z Chornic do České Třebové a byl bych tam za dvě hodiny. Tak jsem to jel hodiny čtyři," srovnal Roman Slusar ze Dzbelu, kterému změny zkomplikovaly také dojíždění do zaměstnání.

„Práce v Pardubickém kraji by se dala najít, ale jak se tam má člověk dostat, když odtud nic nejede a nemáte auto? Když chci jet do Brna, jedu hodinu do Prostějova, hodinu a půl rychlíkem z Prostějova do Brna," popsal problémy Roman Slusar.

Tomu, že se na trať Dzbel Chornice vrátí vlaky, uvěřili místní snadno.

„Také jsem se těšil a věřil, a stále nic," poznamenal Jaroslav Klempíř.

O tom, co se děje kolem dopravní obslužnosti ve Dzbelu, nemá jasno ani obec.

„Nikdy nás nikdo ani nekontaktuje, co se děje, se dozvídáme až z novin," postěžovala si starostka Dzbelu Jana Konečná.

Stále se jedná

Jestli se vlaky rozjedou, stále není jasné. Olomoucký kraj s Pardubickým krajem celou záležitost řeší. Podle zástupců obou krajů bude vše běh na dlouhou trať. Pardubický kraj jednal poté, co společnost Arriva odmítla z ekonomických důvodů spolupráci, s Českými drahami.

„K 15. červnu se mění jízdní řády, chtěli jsme proto dopravní obslužnost na trase zajistit prostřednictvím Českých drah. Ty nás informovaly, že by ji zajistily jedině motorovými vozy 809 a 810. Jiné nemají a dále se od celé záležitosti distancovaly s tím, že je nesmysl na trase obnovit dopravu, protože byla dříve nevyužívaná," řekl Jiří Pálka z pardubického odboru dopravy.

Jiří Pálka z odboru dopravy poznamenal, že vozy nabízené Českými drahami jsou 40 let staré, tudíž zastaralé, a jejich cílem je nabídnout lidem komfort.

„Chtěli jsme vlaky na trasu nasadit od 1. září tohoto roku. Nyní musíme shánět nového dopravce s určitým dopravním výkonem a vypracovat realizační dokumentace, aby byla kompletní studie, kterou si žádá Olomoucký kraj," informoval Jiří Pálka.

Olomoucký kraj v celé záležitosti trvá na kompletní studii.

„Společně s Pardubickým krajem jsme vypracovali analytickou studii. Nyní by měl Pardubický kraj vypracovat návrhovou část studie. Tedy část, která nám řekne, kolik by dopravní obslužnost na této trase stála. Vše pak bude záviset na finančních možnostech obou krajů," informoval náměstek hejtmana Olomouckého kraje Alois Mačák s tím, že poté, co bude vyhotovena kompletní studie, dojde k serióznímu jednání mezi oběma kraji.

Proč k odstavení vlaků vůbec došlo?

„Za všechny peripetie může špatná optimalizace před více než dvěma lety, kdy člověk z Pardubického kraje chtěl ušetřit 100 milionů. Jenže toto jednání poškodilo ekonomicky nejen Pardubický kraj, ale také kraj Olomoucký nebo Královéhradecký," řekl náměstek hejtmana.

„Vše má vždy příčinu a důsledek. Pokazit se dá něco jednoduše, ale dát to do původního stavu už tak snadno nejde. Lidé se za dobu optimalizace naučili dopravovat jinak. Přesto doufáme, že obnovená dopravní obslužnost na železnici bude pro lidi přínosem," uzavřel.

Společnosti Arriva a České dráhy jsme oslovili s několika otázkami. Odpovědi vám následně zprostředkujeme.

Autor: Martina Greplová

20.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies