VYBERTE SI REGION

Kampaň v USA a Česku? Máme se co učit, říká Alžběta Králová

Olomouc - Volání do domácností, autogramiády, setkávání s lidmi na ulicích, osočování protivníka. Česká prezidentská kampaň si s první lidovou volbou osahává i přímé přesvědčování voličů známé z USA. Ještě se má hodně co učit.

26.1.2013 5
SDÍLEJ:

Alžběta Králová z Bělkovic na Olomoucku.Foto: archiv Alžběty Králové

Pětadvacetiletá Alžběta Králová z Bělkovic na Olomoucku poznala americký způsob vedení kontaktní kampaně velmi zblízka, když v New Yorku pomáhala Michaelu Grimmovi dostat se do Sněmovny reprezentantů. Krátce se zapojila i do českého předvolebního pnutí. Srovnání pro nás zatím nevyznívá příliš kladně. „Běžný Čech svého senátora nebo prezidenta nikdy nepotkal," jmenuje jeden z hlavních rozdílů.

Inspirace americkým modelem je jednoznačná. Už v minulých letech si české politické strany najímaly americké konzultanty. S čím se u nás začíná pomalu pracovat, je negativní kampaň. V USA však dosahuje takových rozměrů, které by českým voličům možná přišly nepochopitelné. „Strany zaměstnávají trackera, tedy člověka, který se zabývá stopováním. Má za úkol sledovat protikandidáta, točit ho, fotit ho a získat co nejvíce negativních informací," říká Alžběta.

„Jednoho politika třeba vyfotili na trajektu s igelitkou, z čehož vyvodili, že nebydlí na Staten Islandu a dojíždí. Pak se to v kanceláři rozebere, materiál se použije na negativní kampaň a do týdne to mají všichni ve schránkách. Na to tady nejsme zvyklí," dává příklad, jak se soupeřům berou hlasy. I odpadky z kanceláře se proto odvážely daleko pryč, aby nemohli být využity protikandidátem.

Velký rozdíl je i zapojení dobrovolníků a vlastně ve vnímání politiky vůbec. Americké kampaně na dobrovolných podporovatelech stojí. U nás je třeba spolupracovníky spíše platit a dobrovolníky složitě hledat, i když pomalu se začínají objevovat i ti.

Práce s veřejností je podle Alžběty Králové něco, co si čeští prezidentští kandidáti teprve osahávají. „Politika v USA je úplně jiná. V českém prostředí je to nové, jsme na začátku. Američtí kandidáti se učí hrát, debatovat, manipulovat, pracovat s veřejností," dodává čerstvá absolventka politologie.

Jak pokračuje, americká politická kultura je odlišná, politiku lidé neberou tak negativně. V České republice nejsme zvyklí na to, že kampaň zabírá celý veřejný prostor. Fenomén kampaní přímé prezidentské volby otevřel něco, na co není český volič zvyklý. „Zajímá to noviny, televizi, známé osobnosti. Společnost se začíná polarizovat. Viděli jsme třeba roztržky kolem Martina Dejdara a tak dále," podotýká, že politický názor jsme ještě zcela nepřijali za běžnou součást života.

Těžko říct, jestli jednou u nás potkáme třeba na venkově plot, na který si majitel pověsí plakát se svým politickým favoritem. „Zatím se tady dá za vyjádření názoru spíš počítat s tím, že vám někdo objede auto klíčem," glosuje situaci mladá politoložka.

Autor: Ondřej Zuntych

26.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
13

Na víkend zvou i níže položené sjezdovky a desítky kilometrů stop

Ilustrační foto.
9

Nekuř a nepij, zaplatíš méně. Češi chtějí slevu na pojistném

Račte vstoupit, Bílý dům je váš

Donald Trump je teprve třetí ze 45 amerických prezidentů, který složí přísahu na bibli Abrahama Lincolna. Tím prvním byl sám Lincoln, jako druhý přísahal Barack Obama.

Obamovi balí, prezidentští úředníci vyklízejí Bílý dům

Odcházející americký prezident Barack Obama se loučí s Bílým domem, v němž jako hlava státu bydlel osm let. Oficiální akce, projevy a tiskové konference má za sebou a dnes je jeho program podle poradců volnější, byť Bílý dům ještě neopouští. Hlavou státu je do pátku 12:00 místního času (18:00 SEČ), kdy složí přísahu jeho nástupce Donald Trump.

Prodej plzeňské teplárny miliardáři Křetínskému je znovu ve hře

Plzeň – Nejbohatší městský podnik se možná spojí s Plzeňskou energetikou miliardáře Daniela Křetínského.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies