VYBERTE SI REGION

Město nás obětuje, zní kvůli dálnici z Dluhonic

Přerov - Obyvatelé jedné z nejklidnějších částí Dluhonic se jen těžce smiřují s tím, že by v těsném sousedství jejich domů měla vést dálnice. 

2.9.2016
SDÍLEJ:

Dálnice D1 povede v blízkosti sportoviště i domů v Dluhonicích.Foto: DENÍK/Petra Poláková-Uvírová, Iva Najďonovová

Dana Horáková strávila celý život v rodinném domě v jedné z nejklidnějších částí Dluhonic. Na zahradě právě dozrávají jablka, daří se tu rajčatům i dýním. Do rekonstrukce vily, která byla postavena v roce 1928, investovala její rodina nemalé peníze.

Teď si nedokáže představit, že v těsném sousedství její zahrady, o kterou se s láskou stará, povede dálnice.

„S manželem jsme vysázeli celý tento břeh, abychom neviděli na chemičku. Denně jsme sem chodili a zalévali to konvemi," ukazuje na vzrostlé stromy a zeleň před domem. Podle ní patří tato část Dluhonic k nejpříjemnějším místům k bydlení. V těsném sousedství je hřiště, ale i to musí ustoupit dálnici.

Dálnice D1 povede v blízkosti sportoviště i domů v Dluhonicích.

Obyvatelé klidné části Dluhonic si nedokážou představit, že kolem jejich zahrad povede dálnice. Foto: DENÍK/Petra Poláková-Uvírová

Že se tato klidná část obce změní v rušný úsek, kterým budou denně proudit tisíce aut, si nedovede představit. Stejně jako to, že by se měla přestěhovat jinam a začít v důchodovém věku úplně od nuly. Přesto už se setkala i s takovými názory, že lidé v Dluhonicích chtějí na prodeji pozemků pro dálnici jen vydělat.

„Žijeme tady celý život, je to majetek, který se předává z generace na generaci. Udělali jsme zateplení baráku, ale nejsme protihlukově zabezpečeni. Stát se k nám chová likvidačním způsobem," říká zklamaně.

Zástupce Dluhonic: měli by naše zájmy chránit

Předseda výboru místní části v Dluhonicích Pavel Ježík si myslí, že by se za obec mělo postavit vedení města.

„Máme svého primátora a radu, a ti jsou placeni za to, aby se o nás postarali a chránili nás. A měli by rozhodovat tak, aby nedošlo k újmě. Ale jim je to jedno, protože mají ve svém programu: postavíme dálnici. Kuloáry se pak nese, že Dluhonice se zkrátka musejí obětovat," dodává rozhořčeně.

Příprava stavby úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem výrazně pokročila a podle primátora města Vladimíra Puchalského (SpP) zbývá vykoupit zhruba třináct procent pozemků.

„Jsou vesměs ve vlastnictví obcí, města Přerova, státu a kraje. Nepředpokládají se tedy vyvlastňovací procesy. Majetkoprávní předpoklady jsou téměř naplněny a nejsou brzdou postupu dalších prací. Předpokládáme, že bude vydáno spojené stavební a územní povolení na některé objekty," líčí primátor.

Podle jeho slov nic nebrání tomu, aby byla dálnice dokončena v roce 2019, nejpozději v prvním pololetí 2020.

Náhrada za hřiště? V nedohlednu

Ředitelství silnic a dálnic už jedná s vlastníky domů, které leží v trase dálnice. „Majitelé parcel, kteří s prodejem vyjdou vstříc, dostanou osminásobek odhadní ceny. V případě, že pozemek prodat odmítají a dojde na vyvlastnění, získají jenom cenu podle znaleckého posudku," upřesňuje mluvčí přerovské radnice Lenka Chalupová.

V případě domů, které stojí v trase dálnice, platí dohoda o 15 procentech nad hranicí odhadní ceny.

Stavbě dálnice by měly v Dluhonicích ustoupit dva domy. Ředitelství silnic a dálnic s jejich vlastníky jedná. „Do ukončení jednání ale nechci komentovat průběh ani detaily, jedná se totiž o osobní a citlivé záležitosti každého z účastníků," vysvětluje ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

„Průběh vyvlastňovacího řízení je dán zákonem a lze tak konat pouze ve veřejném zajmu a za náhradu. Pokud se s někým nedohodneme, určí vyvlastňovací úřad cenu z posudku, získaného v tomto řízení. Nutno říci, že to má pro nesouhlasící i rizika," podotýká.

Ježík: Objekt na pendrek

Podle předsedy výboru místní části v Dluhonicích Pavla Ježíka je ale nutné zohlednit, že stavba dálnice znehodnotí ceny pozemků, které jsou v těsném sousedství.

„Postaví se liniová stavba, která má negativní vliv na okolí, a u té stojí další objekty. Jako mávnutím kouzelného proutku se ale stanou neprodejnými. Skutečnost je taková, že takový objekt je pro vlastníky na pendrek," soudí. Místní lidé navíc nemají jasnou představu, jaká bude náhrada za sportoviště, které má ustoupit stavbě.

Podle radnice se tato otázka řeší. „Ředitelství silnic a dálnic objednalo studii sportoviště v areálu Trávníček a dětského hřiště v areálu Loučka. Aktuálně řešíme majetkoprávní vztahy v těchto lokalitách. Po dokončení procesu vyvolá ŘSD jednání s městem ohledně případného spolufinancování," shrnuje mluvčí magistrátu.

Už počátkem října začne na pozemcích pod budoucí dálnicí D1 mezi Říkovicemi a Přerovem záchranný archeologický výzkum.


Petra Poláková - Uvírová, Iva Najďonovová

Autor: Redakce

2.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
12 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
19 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies