VYBERTE SI REGION

Mohelnice chystá spalovnu, slibuje nové koupaliště i autobusy zdarma

Olomoucký kraj – Přípravy na stavbu spalovny komunálního odpadu v Mohelnici pokračují. 

5.2.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ondřej Littera

Starostka Jana Zwyrtek Hamplová /Nezávislí/(na snímku níže vpravo) po svém zvolení do čela města loni na jaře v rozhovoru pro Deník zdůraznila, že žádnou velkou spalovnu pro celý Olomoucký kraj na území města nechce.

Jana Zwyrtek Hamplová (Nezávislí)

Mohelnice by podle ní měla jít vlastní cestou a vybudovat menší spalovnu pro region. Ta má v blízkém okolí vyřešit problém s odpady a současně přinést nemalé peníze do městské kasy.

Zvažovaný projekt však ve městě rozpoutal emotivní přestřelky. Opozice prezentaci záměru vytýká i nedostatečnou veřejnou diskusi a obcházení zastupitelstva.

Starostka se nedávno sešla se zástupci japonského výrobce technologie pro spalovnu a svůj "odvážný návrh" se teď chystá ukázat radním a zastupitelům.

Zastánci poukazují na velké výhody, které by spalovna mohla městu přinést, včetně výrazného vylepšení rozpočtu.

Odpůrci, mezi než patří i loni odvolaný starosta Antonín Navrátil /TOP09/, se obávají zvýšení dopravy, exhalací a zhoršení podmínek pro bydlení.

Stavbu také považují za zbytečně megalomanský projekt, který má být ve skutečnosti spalovnou pro celý kraj.

Jejich ostrý spor má rozhodnout referendum, které by mohlo být letos na jaře.

Stovka pracovních míst

Projekt regionální spalovny by podle jeho zastánců pro město znamenal desítky milionů korun do rozpočtu a také více než sto nových pracovních míst.

Výrazným efektem by podle vedení radnice bylo i snížení ceny tepla, o kterém se v nedávno v Mohelnici hodně diskutovalo. Lidé by za teplo mohli platit až o polovinu méně než dosud, navíc by ušetřili na poplatku za popelnice.

Další výhodou má být rekonstruovaný bazén s celoročním venkovním koupáním nebo autobusy zdarma mezi městem a jeho místními částmi.

"Nečekaně příznivé přijetí"

Z exkurze ve spalovně ve Schwandorfu.Minulý týden vedení města jednalo s představiteli japonské společnosti JFE Engineering, které je výrobcem zařízení, i se zástupci firmy Vítkovice Power Engineering, jež má být dodavatelem zařízení na ekologické využití odpadu, jak se spalovna správně nazývá.

„Chtěla jsem spolu s místostarosty probrat nastalou situaci se zástupci těchto velkých společností a seznámit je a nezprostředkovaně i japonskou stranu se svým návrhem na další průběh případné investice," sdělila starostka města Jana Zwyrtek Hamplová.

Bližší podrobnosti k projektu zatím nechtěla uvést s tím, že je napřed musí projednat rada města a následně je dostanou k dispozici zastupitelé a veřejnost, a to ještě během tohoto měsíce.

„Naše snaha Mohelnici posunout dopředu se ihned zpolitizovala a začaly protesty, aniž vlastně ti, kdo jsou proti, věděli, proti čemu protestují. Proto jsem přišla s poměrně odvážným návrhem, který by měl tyto snahy zcela eliminovat. Netroufala jsem si ale s tímto návrhem vystoupit bez toho, že ho uslyší přímo případní investoři a majitelé této moderní technologie. Proto se odehrálo toto klíčové setkání, kde jsme svůj návrh přednesli, a jsme rádi, že se setkal až s nečekaně příznivým přijetím," uvedla pro Deník mohelnická starostka.

Opozice: Není diskuse ani smlouva

Náměstí Svobody v Mohelnici v říjnu 2012.Opozice stavbu spalovny dlouhodobě kritizuje.

„Starostka začala uveřejňovat nepotvrzené sliby o výhodách spalovny, aniž by předem celou věc projednala se zastupiteli. Ti přitom již v roce 2012 rozhodli, že o spalovně rozhodnou občané v referendu," řekl bývalý starosta města, dnes opoziční zastupitel Antonín Navrátil.

Ten žádá veřejnou diskusi na téma budoucího nakládání s odpady.

„Finálním řešením nemusí být nutně spalovna. Její kapacita sto tisíc tun neodpovídá potřebám Mohelnice z hlediska odběru tepla. Aktuálně bychom využili jen osm procent vyrobeného tepla. Vedení města také nepožaduje majetkový podíl ve spalovně a neprobíhá veřejná diskuse o výhodách a nevýhodách tohoto zařízení. Nejprve musí proběhnout referendum a nové komunální volby. Rozhodnout musejí občané," doplnil Antonín Navrátil.

Podle zastupitele Jana Kubíčka město jedná s investory za zády zvolených představitelů města.

„Vedení města v prosinci loňského roku opakovalo, že o projekt se uchází více zájemců. Požadovali jsme jejich přehled, ale nic jsme nedostali. Není připravená a předložená ke schválení jakákoliv smlouva, která by obsahovala podmínky, za nichž jsme ochotni do takového projektu jít," kritizuje Jan Kubíček.

Regionální spalovna v Mohelnici – pro a proti
*Podle vedení Mohelnice by projekt pro město znamenal desítky milionů korun do rozpočtu a také více než sto nových pracovních míst.
*Výrazným efektem by mělo být i snížení ceny tepla, o kterém se v poslední době v Mohelnici hodně diskutuje.
*Lidé by také měli ušetřit na poplatku za popelnice. Další výhodou má být rekonstruovaný bazén s celoročním venkovním koupáním nebo autobusy zdarma mezi městem a jeho místními částmi.

*Opozice tvrdí, že spalovna s kapacitou sto tisíc tun tak, jak je navržena, nebude lokální, ale krajská, což město dlouhodobě tvrdošíjně odmítalo.
*Kritizuje také, že investorem má být firma, jejíž základní kapitál je pouhých dvě stě tisíc korun.
*Podle opozičních zastupitelů navíc starostka jedná v rozporu se schváleným usnesením zastupitelstva, které si vyhradilo veškerá rozhodování v otázkách spalovny na území města. Radě navíc už v roce 2012 uložilo, aby připravila referendum v této věci v případě, že Mohelnice bude vytipována jako vhodná lokalita pro umístění takového zařízení.

Autor: Michal Krestýn

5.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
12 21

Pátrání po pohřešované Míše o víkendu nabírá na intenzitě. Tým se rozšířil

Ilustrační foto.
8

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Motoristům se má ulevit při registru aut na úřadech. Emise budou v systému

Je to dobrá zpráva pro všechny majitele aut. Motoristé už by totiž v budoucnu nemuseli chodit vyřizovat změny v registru vozidel pouze na úřady podle svého bydliště. Registrovat vozidlo by mohli na všech úřadech obcí s rozšířenou působností. „Novelu zákona schválili poslanci a poslali ji do Senátu. Ještě ji bude muset podepsat prezident. Zhruba za čtvrt roku by mohla začít platit," říká Michal Cuc, předseda Profesní komory STK a vedoucí STK Ivesur v Dubí a v Litoměřicích.

Identifikace obětí nehody maďarského autobusu potrvá několik dní

Identifikace 16 obětí nehody autobusu s maďarskými středoškoláky na severu Itálie může trvat několik dní. Autobus se studenty, kteří se vraceli z lyžařského zájezdu ve Francii, havaroval v pátek večer u Verony. Nehodu nepřežilo 16 osob, mnoho ostatních bylo zraněno a čtyři z nich jsou stále v nemocnici.

V zasypaném hotelu v Itálii jsou vzduchové kapsy, v nichž mohou být živí

V hotelu zavaleném lavinou ve střední Itálii jsou vzduchové kapsy. Záchranáři dnes sdělili, že pod troskami mohou být stále živí lidé. Lavina se na hotel zřítila ve středu, záchranářské týmy dosud vyprostily 11 živých lidí a pět mrtvých. Stále se pohřešuje 23 osob. Podle italských médií se z hotelu 24 hodin neozvaly žádné hlasy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies