VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mohelnice řeší spalovnu. Stavět, nebo ne? A jak velkou?

Mohelnice – Případná stavba spalovny komunálního odpadu v Mohelnici je sice teprve ve stádiu prvních jednání, už ale rozděluje zastupitele i veřejnost.

4.12.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Zastánci poukazují na velké výhody, které by spalovna mohla městu přinést, odpůrci se obávají zvýšení dopravy, exhalací a zhoršení podmínek pro bydlení.

Prosadit stavbu zařízení na ekologické využití odpadů, jak se spalovně odborně říká, nebude vůbec jednoduché. Konečné slovo ale mají mít občané v referendu. „Předpokládáme, že by se mohlo konat někdy v březnu nebo v dubnu příštího roku," uvedla starostka města Jana Zwyrtek Hamplová.

Jasné názorové rozdíly mezi zastánci a odpůrci spalovny se ukázaly i na posledním jednání mohelnických zastupitelů. Ti dokázali na téma spalovna debatovat bez přestávky více než tři hodiny, přestože ještě neschvalovali žádnou smlouvu a měli se jen seznámit s úvodními informacemi o případném projektu.

Že je téma ve městě hodně živé, ukázal i zájem veřejnosti. Na zasedání zastupitelů se přišlo podívat a diskutovat přes dvacet občanů, přestože přímý přenos je možné sledovat po internetu.

„Myslím si, že spalovna není dobrá cesta. Měli byste se zabývat spíše tím, jak vzniku odpadu předcházet, jak ho třídit a znovu využít a teprve potom jeho spalováním. Jak přesvědčíte veřejnost, že nemáme postupovat stejně jako země na západ od našich hranic, kde jdou cestou recyklace?" ptal se zastupitelů Martin Hohn.

Podle starostky se bude vedení města snažit dostat k lidem co nejvíce informací. „Komunikace s veřejností je klíčová. Cením si toho, že se tím lidé tak zabývají. Zvažujeme také, že si vezmeme odbornou firmu nezávislou na investorovi, která by pro město zpracovala posudek, co je a co není výhodné," reagovala Jana Zwyrtek Hamplová.

Někteří jsou pro spalovnu

Mnozí občané ale ve spalovně naopak vidí možnost pro rozvoj města. „Pokud bude spalovna patřit městu, je to pro budoucnost výhodný byznys. V současnosti ministerstva nepovolují žádné nové skládky komunálního odpadu, takže až se za pár desítek let naplní, bude se všechno vozit do spaloven," vyjádřil svůj názor v diskusi na webových stránkách Šumperského a jesenického deníku čtenář s přezdívkou Pepa.

Podle vedení radnice může spalovna městu přinést nemalé finanční prostředky nutné pro rozvoj. „Za pár let budeme muset my, respektive naši nástupci řešit, co s odpady. A proč máme za jejich likvidaci platit jiným, když oni mohou platit nám. Ucítili jsme možnost zalepit finanční díry, které tady léta jsou, jinak se Mohelnice neodrazí ode dna. Chce to ale zvážit všechna pro a proti, zatím jsme na úplném počátku," řekla starostka města.

Podle opozice je ale celý projekt pro město velikosti Mohelnice příliš megalomanský. „Není to žádná regionální, ale krajská spalovna. Má mít kapacitu až sto tisíc tun, přitom v Mohelnici ročně vyprodukujeme jen kolem dvou a půl tisíce tun odpadu. V celém kraji je to přibližně dvě stě padesát tisíc tun a polovinu je možné vytřídit. Mohelnice také nemá dost odběratelů na teplo, které spalovna vyrobí. Značně se také zvýší dopravní zátěž, bude se sem svážet odpad z desítky kilometrů vzdálených oblastí," kritizuje zamýšlený projekt bývalý starosta Antonín Navrátil.

Investorem akce, se kterým město nyní jedná, je soukromá společnost TCN energie z Poděbrad. Jejím jediným majitelem je podnikatel v oblasti energetiky Zdeněk Čadek. Ten vlastní i firmu, která chce stavět obří větrníky v sousedním Maletíně. Skutečným provozovatelem tak velkého zařízení by ale s největší pravděpodobností byla některá z velkých energetických firem.

Autor: Michal Krestýn

4.12.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Radek Štěpánek
6

Rehabilitující Štěpánek věří v comeback: Po operaci jsem spal s raketou

Ilustrační foto
16

Poplatky za přítomnost otce u porodu jsou nefér, míní rodiče

Po Manchesteru se zábava v Praze neruší. Bude se ale víc hlídat

Policistů se v metropoli objevuje víc než obvykle – a mohou mít i samopaly. Pražská policie tak reaguje na smrtící explozi po koncertu v britském Manchesteru. Podobně jako po dřívějších teroristických útocích ve městech západní Evropy mají být policisté v ulicích viditelnější – a také ozbrojenější.

Pohledem Stanislava Šulce: Složitější svět

Týdeník Economist přinesl statistiku teroristických útoků na území západní Evropy a Spojených států amerických. Připomíná, že ačkoli máme dojem permanentního ohrožení, a dokonce si myslíme, že teroristické útoky jsou na denním pořádku, v perspektivě posledních padesáti let je realita trochu jiná.

AKTUALIZOVÁNO

Vrah z Manchesteru je Salman Abedí, britský občan libyjského původu

/VIDEA, FOTOGALERIE, INFOGRAFIKA/ Celkem 22 mrtvých a minimálně 59 zraněných, vesměs mladých lidí. Taková je bilance exploze v koncertní hale v Manchesteru. Odpálil se zde sebevražedný útočník, policie vyšetřuje teroristický čin. Totožnost je známa, jde o 22letého Salmana Abedího, britského občana z Manchesteru, jehož rodiče přišli z Libye. K činu se přihlásil Islámský stát. Zatčeni byli tři podezřelí, pachatel měl patrně komplice. Zveřejněna byla zatím jména tří obětí, nemocnice přijaly 12 vážně zraněných dětských pacientů. V zemi byl vyhlášen kritický stav ohrožení terorismem.

Policejní razie u Mercedesu. Vyšetřovatelé pátrali po falšování emisí

Další automobilka se dočkala prohledávání kanceláří kvůli emisním problémům. Tentokrát zavítala německá kriminálka do kanceláří celosvětového vedení automobilky Daimler, která vlastní značku Mercedes. 23 prokurátorů a 230 policistů prohledalo jedenáct kancelářských prostor v několika spolkových zemích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies