VYBERTE SI REGION

Na letiště v Bochoři se vrátí vrtulníky! Bude tam výcvikové centrum pro NATO

Přerov – Je rozhodnuto. Centrem mnohonárodnostního výcvikového střediska vrtulníků (MATC) se nakonec stane bývalá vojenská základna v Bochoři.

28.2.2014
SDÍLEJ:

Vrtulníky Mi – 171š na letišti v BochořiFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Původně se sice uvažovalo o Pardubicích, ovšem ve východních Čechách se objevil problém se zvukovými limity.

Středisko v Bochoři začne naplno fungovat v roce 2016.

S informací přišly jako první v pátek Lidové noviny

Hlavním cílem projektu je výcvik na vrtulnících Mi-17/171š především pro vojáky z účastnických států, centrum ale budou moci využít i další země NATO nebo Evropské unie. Každá země si bude výcvik hradit sama.

Centrum by ročně mělo vycvičit mnoho desítek pilotů a techniků.

V první etapě by ho mohla využít Afghánská národní armáda, která stejně jako Česká republika využívá vrtulníky Mi.

Zástupci všech pěti účastnických zemí uvažují také o tom, že by centrum mohlo nabízet i výcvik na letadlech.

V úvahu připadají například letouny L-39 Albatros, případně i stíhačky JAS-39 Gripen.

Poptávka po pracovní síle

Poté, co se vyloučila možnost umístění střediska do Pardubic, se Bochoř jevila jako nejvhodnější lokalita.

V úvaze připadala ještě Praha, ovšem nakonec i tato alternativa padla.

„Umístění střediska se dohodlo ve spolupráci se státním podnikem LOM Praha. Vliv na něj měl fakt, že v Bochoři jsou nyní volné kapacity, navíc tam působí právě LOM Praha. I to bylo jednou z podmínek. Prozatím je ale vše ve fázi plánů," odůvodnil rozhodnutí tiskový mluvčí Ministerstva obrany ČR Jan Pejšek.

Doplnil také, že s nárůstem rozsahu aktivit zřejmě vzroste také poptávka po další pracovní síle v této lokalitě.

Výcvik pro akce NATO i EU

Význam střediska přitom rozhodně není zanedbatelný.

Jedná se totiž o společný projekt Česka, Slovenska, Chorvatska, Maďarska a USA, který má vysokou důležitost pro NATO.

Podle státního tajemníka ministerstva obrany Daniela Koštovala by MATC mělo umožnit přípravu na případné společné nasazení vrtulníkových sil do operací, ať již pod hlavičkou NATO, nebo Evropské unie.

„V tom, že takové středisko bude právě v Bochoři, osobně žádný problém nevidím. Pro obec může být středisko přínosem i z hlediska pracovní síly, na druhou stranu může znamenat i zhoršení životního prostředí. Těžko se k tomu ale teď objektivně vyjádřit. Nevíme, v jakém rozsahu to celé bude, je to pro mne úplně nová informace," uvedl starosta Bochoře Ivan Michna a dodal, že prostor je i po ukončení armádních aktivit zajištěný například proti sběračům kovů.

Od roku 2016 bude v Bochoři trvale pracovat štáb s více než desítkou vojáků, na výcvik tam budou dojíždět i piloti a technici.

Autor: Pavel Mašlaň, ČTK

28.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies