Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nový most pro Olomouc se změnil v Rejnoka

Olomouc – Nový návrh mostu přes Moravu na Masarykově třídě v Olomouci dostal jméno Rejnok. Oproti předchozí podobě přibylo oblouků, celkový tvar připomíná plavající parybu.

4.12.2014 1
SDÍLEJ:

Schválený finální návrh nového mostu na Masarykově třídě v OlomouciFoto: Zdroj: MmOl

Aby se konstrukce podle studie architekta Antonína Nováka v budoucnu nad řekou objevila, musí most do února získat stavební povolení.

Nový návrh na svém posledním zasedání schválili olomoučtí radní. Oproti předchozímu lépe řeší zatížení mostu.

„Pracovně jsme ho nazvali Rejnokem. Má tři oblouky. Původně měl být jen jeden uprostřed, ale zjistili, že z hlediska statiky ježdění tramvají by neumožnil dostatečnou bezpečnost, proto po stranách přibyly dva menší oblouky a ten uprostřed je dvojitý," popsal změny náměstek primátora Aleš Jakubec (TOP 09).

Stávající most bude nutné při plánovaných protipovodňových úpravách nahradit. Jeho první navrhovanou podobu projektovalo Povodí Moravy, nejen u veřejnosti ale narazila.

„Vzbudila negativní ohlasy a bývalá rada proto požádala architekta Nováka z ateliéru DRNH, aby ji přepracoval. Musím zdůraznit, že most od státního podniku má stavební povolení a Povodí Moravy by mohlo začít projekt realizovat," zmínil náměstek.

Schválený finální návrh nového mostu na Masarykově třídě v Olomouci

Radními schválený návrh nového mostu na Masarykově třídě přezdívaný "Rejnok".

Nová podoba mostu na Masarykově třídě v Olomouci

Původní návrh architekta Antonína Nováka.

Původní návrh nového mostu na Masarykově třídě

Radnicí i architekty odmítnutá "dálniční" podoba mostu navržená Povodím Moravy.

Most na dnešní Masarykově třídě (dříve třída Franze Josefa). Historická pohlednice

Most na tehdejší třídě Franze Josepha na historické pohlednici z počátku 20. století.

Původní varianta stále ve hře

Zato „Rejnok" je rozhodujícímu razítku zatím vzdálen. Na mostě se totiž ještě mají objevit zábrany, aby nebylo možné lézt na oblouky.

„Proto architekt přišel s návrhem, kdy na ně umístil koule, ale ještě to není definitivní řešení. Naši úředníci se k tomu stavějí trochu negativně. Mají obavu, že to nevyjde, protože by to mohlo zablokovat protipovodňová opatření," dodal Jakubec a upozornil, že rozhodnuto musí být do konce února, kdy je třeba projekt předat Povodí Moravy.

V úterý ovšem dostal náměstek od Antonína Nováka zprávu, že povolení pro nový návrh jsou na drážním úřadě předjednaná.

Nicméně kdyby se objevily komplikace, bude se město muset uchýlit k původní variantě.

„Pevně ale věřím, že se to nestane a že se Olomouc bude moci chlubit pěkným mostem," doufá náměstek zodpovídající za odbory koncepce a rozvoje a životního prostředí.

Uspíší opravu ulice?

Nový most je součástí etapy II. B. Začít by se s ní mělo asi za tři roky.

Je možné, že se práce spojí s odkládanou opravou třídy 1. máje.

„Otázka je, jestli se nebude muset udělat i dřív, protože drážní úřad varuje, že stav ulice je už na hraně," tlumočil Aleš Jakubec.

Polovina pro auta, druhá pro dělníky

Zda budou při výměně mostu jezdit přes vodu tramvaje nebo autobusy, zatím není jasné.

Most se bude každopádně dělat po polovinách, takže zatímco se jedna bude bourat, druhá bude sloužit dopravě.

V každém případě bude stavba citelným zásahem do života města. Tím víc, že nedaleký most v Komenského ulici čeká ve stejný čas oprava.

„Práce se spojí s druhým mostem, který patří kraji. Musí se vyčíslit, kdo bude co platit. Počítá se s penězi z ministerstva zemědělství, které ale tvrdí, že jde o investice vyvolané. Jenže bez mostů se protipovodňová opatření neudělají, takže my to vidíme opačně," podotkl radní.

Začít mají v roce 2017

Materiál popisující všechny následující etapy ochrany proti velké vodě dostane vedení města do rukou v lednu.

Ačkoli by se mělo s mosty a souvisejícími pracemi začít až v roce 2017, termíny podle něj budou napjaté.

Povodí totiž musí zpracovat projekty, vypsat výběrová řízení a podobně.

Autor: Ondřej Zuntych

4.12.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman a Jiří Ovčáček.
AKTUALIZOVÁNO
23 13

Zeman nadále tvrdí, že jeho výjezdy do krajů nejsou volební kampaň

Paragliding. Ilustrační snímek.
AKTUALIZUJEME

Paraglidista zemřel po pádu na pole, vrtulník záchranářů byl zbytečný

Test Deníku o důvěřivosti důchodců: Nesete přeplatek? Jdu otevřít

/TEST/ Deník testoval důvěřivost důchodců. Redaktor a nejprve ukrytý strážník zkoušeli, jak starší lidé dokážou odolat lákavé nabídce podvodníka.

Trest pro ženu v lágru? Noc a den v márnici

Je konec května 1945, válka skončila. Na Vypichu je živo, hemží se to tam auty a vojáky. V náručí jednoho důstojníka se choulí osmiletá holčička. „Táto můj, táto můj, ty ses nám vrátil,“ volá děvče a zasypává vojákovu tvář polibky. Při vzpomínce na první setkání s otcem poté, co ho pět let neviděla, se i teď tlačí Zdeně Čapkové slzy do očí. Její otec František Bernas, důstojník československé armády, musel z protektorátu utéct před gestapem. Matku zavřeli nacisté do lágru.

Teenager v Saúdské Arábii tancoval na ulici Macarenu. Policie jej zadržela

Policie v Saúdské Arábii zadržela čtrnáctiletého chlapce, který uprostřed rušné silnice tančil Macarenu, tanec, který se proslavil v 90. letech. Podezírali jej z nevhodného chování na veřejnosti a přerušení dopravy, po několika hodinách byl však propuštěn.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení