Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Olomouc roku 2020? Nové tratě tramvají, špičková věda a radost bydlet

Olomouc - Oblast střední Moravy má velkou šanci dosáhnout na evropské miliardy přerozdělované v období příštích šesti let. 

8.9.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Petra Pášová

Blíže jejich možné uplatnění popisuje primátor Olomouce a člen řídicího výboru ITI Martin Major (ODS) - na snímku níže vpravo.

Olomouc je spolu s Přerovem a Prostějovem opěrným bodem Olomoucké aglomerace.

Primátor Olomouce Martin MajorJaké konkrétní projekty, které by mohly být v regionu z takzvaných integrovaných teritoriálních investic (ITI) podpořeny, lze nyní zmínit?
Zatím je předčasné mluvit o konkrétních projektech, spíše se bavme o klíčových oblastech. Podstatné budou projekty, které reálně zlepší spolupráci aplikační sféry se sférou výzkumnou, tedy u nás konkrétně s Univerzitou Palackého. Jde o vybudování dalších výzkumných center, podobných, jaká už v Olomouci pracují a mají fantastické výsledky i světové renomé.
Důležité bude docílit zlepšení dopravní infrastruktury, přičemž každé město má samozřejmě svoje priority, k nimž se pak váže i cíl společný, a to co nejdokonaleji napojit region na tuzemskou i mezinárodní silniční síť. Významné prostředky mohou směřovat také do zásadního rozšíření systému cyklostezek, a to včetně propojení největších sídel aglomerace Olomouc Prostějov Přerov.
Velkým tématem, které se rovněž týká většiny měst, je protipovodňová ochrana. I tato oblast má Olomouci co dát. Bude-li možné využít dotační prostředky na modernizaci některých zastaralých provozů, bude to pro region opět přínosem.

Se kterými z nich lze počítat v Olomouci?
Pro Olomouc jsou mimořádně důležité projekty, týkající se například dopravy či podpory vzniku inovačních center při univerzitě. Olomouc bude velmi usilovat o vybudování takzvané východní tangenty a napojení na I/46. Perfektní příležitostí je podpora ekologické dopravy v Olomouci se tak nabízí možnost pokračovat v modernizaci vozového parku Dopravního podniku nákupem tramvají a nízkoemisních autobusů či ve vybudování nové vozovny, ve stavbě druhé etapy tramvajové trati na Nové Sady či tramvajové trati na Pražskou. Ekologické parametry by mělo i budování záchytných parkovišť typu Park and Ride.

Jak může město oproti dnešku vypadat zhruba v roce 2020?
Plané fantazírování není můj obor, nicméně bez velkých vizí se nepochybně neobejde. Olomouc za oněch šest let by měla mít vše výše zmíněné, to znamená ještě modernější MHD s rozšířenou sítí a dopravní systém bude obsahovat co nejvíce prvků, které zajistí přijatelnou koexistenci chodců, cyklistů a automobilistů. Olomouc by měla být špičkovým centrem specializovaného výzkumu, jehož výsledky bude možné, a to pokud možno právě zde, v místě, převádět do praxe. Olomouc by měla být městem, kde i ti nejlepší absolventi univerzity rádi zůstanou a budou pokračovat ve vědecké kariéře. V Olomouci roku 2020 prostě musí být radost bydlet.

V aglomeraci jsou desítky brownfieldů, jejichž oživení je mezi prioritami. U kterých z nich je revitalizace nejpravděpodobnější?
Revitalizace brownfieldů je závislá na celé řadě faktorů, které nemusejí bezprostředně souviset s rozvojovými programy ITI (integrované teritoriální investice) aglomerace. Jde například o vhodné podmínky v územním plánu města, o dobrou dopravní dostupnost a samozřejmě také o záměry majitele takové plochy. Pokud jde o Olomouc, podle mého názoru je aktuální využití například rozsáhlé plochy někdejšího vojenského opravárenského závodu ve Velkomoravské ulici, kde by mohly vzniknout jak administrativní budovy, tak i obytná výstavba.

Každý politik musí udělat maximum

Jak přesně zaručíte, že se podaří oněch šest miliard korun proinvestovat?
Město Olomouc se může za poslední léta pyšnit opravdu maximálním využitím prostředků z dotačních titulů. Máme v tomto ohledu praxi a zkušenosti a samozřejmě máme eminentní zájem na tom, aby možnost získat takové prostředky do regionu nepřišla vniveč. Svůj zájem jsme dali najevo už ve chvíli, kdy jsme intenzivně bojovali o zařazení střední Moravy mezi ITI aglomerace.
Obecně vzato je každá taková záruka za co nejhospodárnější řízení veřejných věcí svého druhu smlouvou mezi politikem a občanem. Jak bude taková smlouva naplněna, záleží vždy na konkrétní politické reprezentaci. Existuje-li možnost získat pro region šest miliard korun, každý solidní, racionálně uvažující politik by měl udělat skutečně maximum pro to, aby tuto možnost využil.

Probíhají jednání na různých úrovních, jedná se o strategiích, chystá se příprava projektů. Kdy budou vidět první výsledky?
V první řadě musí být co nejdříve schválena kompletní strategie. Olomoucko bylo mezi ITI aglomerace zařazeno vládou až dodatečně, proto teď ve srovnání s ostatními celky doháníme určité časové manko. Věřím, že se k prvním konkrétním projektům dostaneme v řádu měsíců.

VÍCE: Tramvajové depo i oživení továren. Haná vymýšlí, co s miliardami z EU

Autor: Ondřej Zuntych

8.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tomáš Procházka
9

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Ilustrační foto.
5

Dálnice se opravují podle plánu. Ale šnečím tempem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

DOTYK.CZ

Před 79 lety vláda vyhlásila mobilizaci. Lid absolutně pevný, chválil Beneš

Přesně ve 22.20 byla rozhlasem vyhlášena všeobecná mobilizace Československé republiky. Onoho 23. září 1938 bylo řádně horko nejen za hranicemi, kde chřestil zbraněmi Hitler, ale i uvnitř vlasti, v Sudetech. Dobrá polovina sudeťáků mobilizace neuposlechla. A do osudného Mnichovského diktátu zbýval pouhý týden.

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Soud se zastal „zakleknuté firmy“. Bude Česko platit milionové odškodné?

Daňoví poplatníci by se v blízké budoucnosti mohli „prohnout“ a nechtěně zaplatit stovky milionů korun jako odškodné soukromé firmě za přílišnou horlivost úředníků a celníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení