VYBERTE SI REGION

Olomouc roku 2020? Nové tratě tramvají, špičková věda a radost bydlet

Olomouc - Oblast střední Moravy má velkou šanci dosáhnout na evropské miliardy přerozdělované v období příštích šesti let. 

8.9.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Petra Pášová

Blíže jejich možné uplatnění popisuje primátor Olomouce a člen řídicího výboru ITI Martin Major (ODS) - na snímku níže vpravo.

Olomouc je spolu s Přerovem a Prostějovem opěrným bodem Olomoucké aglomerace.

Primátor Olomouce Martin MajorJaké konkrétní projekty, které by mohly být v regionu z takzvaných integrovaných teritoriálních investic (ITI) podpořeny, lze nyní zmínit?
Zatím je předčasné mluvit o konkrétních projektech, spíše se bavme o klíčových oblastech. Podstatné budou projekty, které reálně zlepší spolupráci aplikační sféry se sférou výzkumnou, tedy u nás konkrétně s Univerzitou Palackého. Jde o vybudování dalších výzkumných center, podobných, jaká už v Olomouci pracují a mají fantastické výsledky i světové renomé.
Důležité bude docílit zlepšení dopravní infrastruktury, přičemž každé město má samozřejmě svoje priority, k nimž se pak váže i cíl společný, a to co nejdokonaleji napojit region na tuzemskou i mezinárodní silniční síť. Významné prostředky mohou směřovat také do zásadního rozšíření systému cyklostezek, a to včetně propojení největších sídel aglomerace Olomouc Prostějov Přerov.
Velkým tématem, které se rovněž týká většiny měst, je protipovodňová ochrana. I tato oblast má Olomouci co dát. Bude-li možné využít dotační prostředky na modernizaci některých zastaralých provozů, bude to pro region opět přínosem.

Se kterými z nich lze počítat v Olomouci?
Pro Olomouc jsou mimořádně důležité projekty, týkající se například dopravy či podpory vzniku inovačních center při univerzitě. Olomouc bude velmi usilovat o vybudování takzvané východní tangenty a napojení na I/46. Perfektní příležitostí je podpora ekologické dopravy v Olomouci se tak nabízí možnost pokračovat v modernizaci vozového parku Dopravního podniku nákupem tramvají a nízkoemisních autobusů či ve vybudování nové vozovny, ve stavbě druhé etapy tramvajové trati na Nové Sady či tramvajové trati na Pražskou. Ekologické parametry by mělo i budování záchytných parkovišť typu Park and Ride.

Jak může město oproti dnešku vypadat zhruba v roce 2020?
Plané fantazírování není můj obor, nicméně bez velkých vizí se nepochybně neobejde. Olomouc za oněch šest let by měla mít vše výše zmíněné, to znamená ještě modernější MHD s rozšířenou sítí a dopravní systém bude obsahovat co nejvíce prvků, které zajistí přijatelnou koexistenci chodců, cyklistů a automobilistů. Olomouc by měla být špičkovým centrem specializovaného výzkumu, jehož výsledky bude možné, a to pokud možno právě zde, v místě, převádět do praxe. Olomouc by měla být městem, kde i ti nejlepší absolventi univerzity rádi zůstanou a budou pokračovat ve vědecké kariéře. V Olomouci roku 2020 prostě musí být radost bydlet.

V aglomeraci jsou desítky brownfieldů, jejichž oživení je mezi prioritami. U kterých z nich je revitalizace nejpravděpodobnější?
Revitalizace brownfieldů je závislá na celé řadě faktorů, které nemusejí bezprostředně souviset s rozvojovými programy ITI (integrované teritoriální investice) aglomerace. Jde například o vhodné podmínky v územním plánu města, o dobrou dopravní dostupnost a samozřejmě také o záměry majitele takové plochy. Pokud jde o Olomouc, podle mého názoru je aktuální využití například rozsáhlé plochy někdejšího vojenského opravárenského závodu ve Velkomoravské ulici, kde by mohly vzniknout jak administrativní budovy, tak i obytná výstavba.

Každý politik musí udělat maximum

Jak přesně zaručíte, že se podaří oněch šest miliard korun proinvestovat?
Město Olomouc se může za poslední léta pyšnit opravdu maximálním využitím prostředků z dotačních titulů. Máme v tomto ohledu praxi a zkušenosti a samozřejmě máme eminentní zájem na tom, aby možnost získat takové prostředky do regionu nepřišla vniveč. Svůj zájem jsme dali najevo už ve chvíli, kdy jsme intenzivně bojovali o zařazení střední Moravy mezi ITI aglomerace.
Obecně vzato je každá taková záruka za co nejhospodárnější řízení veřejných věcí svého druhu smlouvou mezi politikem a občanem. Jak bude taková smlouva naplněna, záleží vždy na konkrétní politické reprezentaci. Existuje-li možnost získat pro region šest miliard korun, každý solidní, racionálně uvažující politik by měl udělat skutečně maximum pro to, aby tuto možnost využil.

Probíhají jednání na různých úrovních, jedná se o strategiích, chystá se příprava projektů. Kdy budou vidět první výsledky?
V první řadě musí být co nejdříve schválena kompletní strategie. Olomoucko bylo mezi ITI aglomerace zařazeno vládou až dodatečně, proto teď ve srovnání s ostatními celky doháníme určité časové manko. Věřím, že se k prvním konkrétním projektům dostaneme v řádu měsíců.

VÍCE: Tramvajové depo i oživení továren. Haná vymýšlí, co s miliardami z EU

Autor: Ondřej Zuntych

8.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
21

Kriminalisté vyhodnocují stovky hodin záznamů. Míšu ale stále nenašli

Sněžka Sherpa Cup 2017, Petr Mazal
13

Příběh nejlepšího šerpy: Málem ho zabili v Zambii

AKTUALIZOVÁNO

Trump podepsal příkaz o odstoupení USA od transpacifické smlouvy

Washington - Americký prezident Donald Trump dnes podepsal exekutivní příkaz o odchodu Spojených států z Transpacifického partnerství (TPP). Obchodní dohodu 12 tichomořských zemí vláda Baracka Obamy uzavřela před rokem, Kongres USA dokument ale ještě neratifikoval.

Otrávené návnady na zvířata v přírodě bude dohledávat cvičený pes

Otrávené návnady nastražené na vydry, kuny či lišky, na něž často umírají také draví ptáci, začne letos v Česku dohledávat první speciálně vycvičený pes. Česká společnost ornitologická (ČSO) ho získá díky mezinárodnímu projektu dotovanému unií. Podle ochránců přírody případů otrav volně žijících živočichů přibývá. 

AKTUALIZOVÁNO

Revoluce v F1 dle nového vlastníka. Boss Ecclestone po 40 letech končí

Formule 1 a Bernie Ecclectone? Spojení, které k sobě neodmyslitelně patřilo posledních 40 let. Teď je ale konec. Šestaosmdesátiletý Brit, jenž z královské motoristické třídy vytvořil miliardový byznys, potvrdil spekulace britských médií a v čele formule 1 opravdu skončil. Nový vlastník seriálu F1 Liberty Media uvedl, že Ecclestonea nahradil Chase Carey.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies