VYBERTE SI REGION

Olomouc si oblíbili Rusové. Jezdí jich tisíce, kupují sýry a obdivují kostely

Olomouc - Kdyby se za počet zahraničních návštěvníků Olomouce rozdávaly medaile, zlatá by šla do Ruska. Téměř deset tisíc ruských turistů, kteří loni do krajského města přijeli, následují s velkým odstupem Slováci a Němci.

5.5.2014
SDÍLEJ:

Turisté v OlomouciFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Rusové jsou věrní klienti a umějí dát dobré doporučení. Jen k nim musíme být vstřícní, zní od lidí z cestovního ruchu.

Přijede-li obyvatel Ruské federace do největšího hanáckého města, co ho zajímá?

Zahraniční turisté v Olomouci 2013 Rusové 9659 (nárůst o 2669)
Slováci 5518
Němci 5483
Poláci 3524
Italové 2971
Litevci 2601

Věci, na které se Němec ani Slovák nezeptá. Připomínky rakousko-uherské monarchie jsou pro něj nové. Má také smysl pro detail.

„Měla jsem tu nedávno děti z Moskvy a ptaly se mne na význam domovních znamení. To německy mluvícího turistu běžně nenapadne, protože na takové věci je zvyklý. Nebo je překvapuje symbolika morových sloupů a s úžasem sledují naše katolické kostely. Co je velká devíza, jsou varhany. Protože pravoslavné kostely varhany nemají," vyzdvihla Eva Kušová, jež po Olomouci provádí rusky a německy mluvící národy.

Reklama postaru: pochválí město u známých

Pokud odjede ruský návštěvník spokojený, dá se počítat s tím, že se on nebo někdo z jeho blízkých se vrátí.

„Jsou schopni nám udělat reklamu starým způsobem, a sice, že to řekne jeden druhému. Že je v Olomouci pěkně přijali, vyšli jim vstříc třeba v neděli o půl osmé ráno. Dají na referenci," popsala své zkušenosti Eva Kušová, hlavním povoláním tlumočnice.

Olomouc je podle ní cílem jiných výletníků, než jaké potkáme v Praze nebo Karlových Varech. Nemají tolik financí, zato jsou opravdovější a nevadí jim si kvůli prohlídce města třeba přivstat.

Utrácí za místní produkty a chtějí pružné reakce

Přesto se utrácení nebrání. Podle vedoucí Informačního centra Olomouc Jitky Lučanové ruští turisté rádi nakupují místní speciality.

„Hlavně sýry. Hledají prodejny s regionálními produkty. Peníze u nich nehrají roli," zhodnotila.

„Nejsou moc ochotní akceptovat termíny poskytovaných služeb a byli by rádi, kdybychom jim okamžitě vyhověli ve všem, o co mají zájem," dodala Jitka Lučanová.


Zvedl se počet nocležníkůV loňském roce olomoučtí hoteliéři zapsali do statistik celkem 93 532 přenocování, což je o 10 570 více než o rok dříve.
Průměrná délka pobytu se od roku 2012 nezměnila, je 1,8 dne.
Nárůst ubytování i přenocování je také v domácím cestovním ruchu.
V roce 2013 se ve městě ubytovalo 51 506 Čechů, což je o 3895 více, než se ubytovalo v roce 2012.

Nárůst rusky mluvících návštěvníků v infocentru evidují již nyní. Tedy v období, kdy ještě nezačala hlavní turistická sezona.

Rusové jsou specifičtí turisté, přijíždějí opakovaně a s nadšením.

„Málo se o tom mluví a píše, zvláště ve spojitosti s událostmi na Ukrajině. Rusové mají Českou republiku strašně rádi a to je podstata věci. Na rozdíl třeba od Číňanů, Britů nebo Francouzů se do republiky vracejí. A čím víc se vracejí, tím rozšiřují pole, které chtějí navštívit," vysvětlil narůstající zájem nejen o Olomouc Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK ČR).

Bývalých "krasnoarmějců" moc nejezdí

Zvěsti, že část obyvatel nejrozlehlejší země světa přijíždějících do republiky jsou bývalí vojáci okupační armády nebo jejich příbuzní, jsou pravdivé, nicméně takových návštěvníků je jen malé procento.

Ovšem Olomouc jakožto někdejší posádkové město z toho může těžit.

Někteří Olomoučané navázali s rodinami sovětských důstojníků přátelství a stýkají se dodnes.

„Manžel kamarádky Julky velel skladu paliva v Řepčíně. Potkávali jsme se o víkendech na Poděbradech a lidsky jsme si sedli. Neřešili jsme politiku. On dostal rozkaz a musel sbalit rodinu a jet někam, kde to vůbec neznal," vzpomínala Marta Procházková.

Jejich děti se skamarádily a rodiny se začaly navštěvovat.

„Když se po revoluci vrátili do Moskvy, psali jsme si a posílali jim pozvání, aby mohli přijet. Julka si Olomouc zamilovala. Obdivuje, jak se staré domy opravují, jak město krásní. Samozřejmě si ráda nakoupí, protože v Moskvě je hodně draho," řekla Olomoučanka.

Jihokorejci jsou vděční a moc nenakupují

Výrazně se také zvýšil zájem Jihokorejců. Přijelo jich podobně jako turistů z Litvy přes dva a půl tisíce.

„Potvrzuje to trend zvýšeného zájmu návštěvníků z této destinace v rámci celé České republiky," uvedla vedoucí oddělení cestovního ruchu olomouckého magistrátu Karin Vykydalová.

Lidé z Jižní Koreji se k nám dostávají především po přímé letecké lince mezi Soulem a Prahou.

„Je využívaná hlavně japonskými a jihokorejskými klienty. Linka bude posílená na pětkrát týdně a předpokládá se, že jich bude přibývat. Pro Korejce se stáváme dveřmi do střední Evropy. Když přijedou do Prahy, mají tendenci tam zůstávat z navštívených míst v ČR nejdéle. Stejně jako Rusové vyhledávají cestovní kanceláře, které je zavezou i jinam než do Prahy," podotkl Jan Papež.

Hosté z Asie ocení radu a stejně jako Rusové se v Olomouci většinou zdrží jen nakrátko.

„Jihokorejští návštěvníci jsou milí, slušní a vděční za každou informaci o místě, kde se nacházejí. Nakupují velice málo. Častěji jim stačí pouze tištěné materiály zdarma," sdělila Jitka Lučanová.

Od Brazílie či Kambodži se můžeme učit

Aby statistiky cestovního ruchu dále ukazovaly rostoucí čísla, je potřeba sladit organizaci a zákazníky oslovit najednou.

„V České republice nikdo s nikým pořádně nekomunikuje, což je problém. Znamená to, že se marketing nedělá společně. Dělají ho odděleně některá města, regiony i podnikatelé. Není tu jedna koncepce, která by pomáhala, ať už regionům nebo republice," vytkl současnému nastavení místopředseda pro vnější vztahy ACK ČR Jan Papež.

Je proto nutné propojit regionální politiku a představitele cestovního ruchu.

„Komunikace je základ a můžeme se učit i od zemí, o kterých si myslíme, že jsou daleko za námi jako Kambodža, Jižní Afrika nebo Brazílie, kde tyto věci fungují bezvadně," připojil místopředseda Papež.

Autor: Ondřej Zuntych

5.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

ČSSD chce zásadní reformu daní směrem k progresi, řekl Sobotka

Praha - Aktuální nastavení českého daňového systému vyhovuje velkým a bohatým, cílem ČSSD nejsou kosmetické úpravy daní, ale zásadní reforma směrem k progresi. Novinářům to po dnešním jednání širšího vedení sociální demokracie řekl předseda ČSSD a premiér Bohuslav Sobotka. Konkrétní parametry reformy chce sociální demokracie představit na jaře příštího roku.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies