VYBERTE SI REGION

Olomoucká MHD zdraží všechny jízdenky, i síťové

Olomouc – Cestující městské hromadné dopravy v Olomouci si od začátku srpna s největší pravděpodobností připlatí za jízdné. Zdražovat se budou všechny typy jízdenek platné pro zónu 71.

2.6.2011 46
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Veronika Kolesárová

Změny se nedotknou jízdních dokladů pro seniory, tedy takzvaného Senior pasu.

Klasické občanské jízdné stoupne z 12 korun na 14, poloviční ze 6 na 7 korun.

Jízdenka koupená u řidiče bude stát 20 resp. 10 korun.

Citelný rozdíl poznají cestující, kteří v zóně 71 jezdí s měsíčním či čtvrtletním jízdním dokladem.

Měsiční jízdenka zdraží ze 300 na 350 korun a doklad na tři měsíce bude stát 900 namísto současných 780 korun.

„Navrhli jsme zvýšení cen jízdného od 1. srpna. Úprava souvisí s nárůstem provozních nákladů, na který jsme pomyslně dva roky nemuseli reagovat, ale v současnosti jsou růsty cen za elektrické energie, naftu tak vysoké, že jsme ke změně museli přikročit. Dopad má na zdražení i pomyslné zvýšení DPH,“ řekl Ivo Vlach, první náměstek olomouckého primátora.

Levněji už jen v Plzni a ve Zlíně

I po cenové úpravě podle něj Olomouc zůstane v poplatcích za jízdné jedním z nejlevnějších krajských měst.

Čtrnáct korun za základní jízdné bude odpovídat jízdnému v Českých Budějovicích či Pardubicích.

Levněji jezdí podle údajů radnice hromadnou dopravou lidé v Plzni a ve Zlíně (12 Kč).

K posledním úpravám došlo v Olomouci nejprve 1. října 2007, kdy bylo základní jízdné zvýšeno z 8 na 10 korun a od 1. dubna si cestující museli přichystat o dvě koruny více.

Radní zvýšili i cenu jízdenky, které si lidé kupují přímo u řidičů dopravních prostředků v takzvaném doplňkovém prodeji.

„Jízdenka bude stát 20 korun, respektive polovinu v případě zlevněného tarifu. Řidiči budou mít jednodušší manipulaci s hotovostí, zkrátí se doba odbavení a zlepší se rovněž plynulost dopravy. Lidé budou také více motivováni, aby si opatřili jízdenky u klasických prodejců či v automatech, kterých je ve městě dostatek,“ podotkl Vlach.

Návrh zdražení v zóně 71, tedy Olomouci a jeho několika městských částech, musí projít ještě schvalovacím procesem na kraji.

Zdražovat jízdné se chystá i kraj

Jestli se bude zdražovat i v dalších zónách takzvaného integrovaného dopravního systému a tím pádem i v ostatních částech regionu, zatím není jasné.

Podle Krajského úřadu v Olomouci se obecně zdražení nedá vyhnout.

„Máme velké propady v nákladech. Ceny pohonných hmot šly nahoru, chystá se zvednutí DPH, navíc půjdou nahoru i energie. Pravděpodobně je to jediná cesta, jakou lze udržet objem dopravy, který funguje nyní v kraji, ale zatím není nic rozhodnuto,“ řekl Jaroslav Tomík, vedoucí oddělení veřejné dopravy na odboru dopravy a silničního hospodářství.

Předběžně hejtmanství oslovilo dopravce, aby vyčíslili ztráty, které jsou navíc oproti odborným odhadům, které předkládají dorpavci každý rok.

„Zatím se jedná o více než 20 milionů, které budou požadovat po kraji navíc,“ uzavřel Tomík s tím, že pokud by opravdu ke zdražení mělo dojít, bude to s největší pravděpodobností letos na podzim.

Autor: Veronika Kolesárová

2.6.2011 VSTUP DO DISKUSE 46
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies