VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Oprava Červenohorského sedla? Možná už letos

Loučná nad Desnou – Dobrá zpráva pro řidiče. Rozsáhlá rekonstrukce silnice na jižní straně Červenohorského sedla začne možná už letos. Není ale zcela vyloučené, že se hlavní tah na Jeseník po celou dobu oprav uzavře.

20.1.2013
SDÍLEJ:

Silnice na Červenohorské sedlo.Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Loni v listopadu začalo stavební řízení, ve kterém chce Ředitelství silnic a dálnic získat pro rekonstrukci silnice na jižní straně Červenohorského sedla stavební povolení. Součástí úředního procesu bylo v druhé polovině listopadu i jednání v Loučné nad Desnou.

„Na tomto jednání zazněl jako možný i termín zahájení prací v roce 2013. Avšak pouze v případě, že by se tato stavba stala náhradním projektem financovaným z aktuálního Operačního programu doprava," sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová.

Na opravu silnice netrpělivě čeká řada řidičů. Jako vůbec nejhorší úsek na hlavním tahu z Mohelnice přes Jeseník do Polska ji hodnotí například majitel šumperské dopravní firmy Dopravlen Jan Janků.

„Když už nepostavili tunel, měli by tu silnici udělat dostatečně širokou. Aby v zimním období byly stoupací pruhy alespoň dvojité a do kopce byl dostatečný prostor. Aby se v případě, že se tam nějaký kamion zahrabe, což bývá často, silnice nezablokovala a jezdilo se na Jeseník plynule," řekl před časem Janků.

Rekonstrukce má vyjít na 650 milionů korun. V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na letošní rok se však se zahájením prací nepočítá. Zatím jsou vyčleněny finance jen pro přípravu celé akce.

Jak rozsáhlou uzavírku si stavba vyžádá, zatím není jisté. Dva na sobě nezávislé zdroje nicméně Deníku potvrdily, že ŘSD ve stavebním řízení navrhuje úplný zábor silnice po celou dobu oprav. Ty by měly trvat dva roky.

„Jednáme prostřednictvím Sdružení cestovního ruchu Jeseníky i Olomouckého kraje, aby k té uzávěře nedošlo. Pro podnikatele by to mohlo znamenat fatální dopad," upozornil starosta Loučné nad Desnou Pavel Martínek.

Údolí ze šumperské i jesenické strany by byla slepá. Do lyžařských areálů v Loučné by se kvůli tomu například v zimě nedostali lyžaři z Polska, o klientelu by přišli i provozovatelé restaurací.

Předseda představenstva okresní hospodářské komory Jeseník Bořivoj Minář je přesvědčený, že dlouhodobá uzávěra by podnikatelům na Jesenicku způsobila zásadní komplikace. Například při zimním počasí, které panuje v těchto dnech, by se podle něj na Jesenicko nedostal ani jeden kamion.

„Nedávno jsem projížděl silnicí na Vidly, kamion tam nevytáhnete. Nejde přejet Videlský kříž, nejde přejet ani Ramzová v úseku Ostružná – větrné elektrárny. Cesta do vnitrozemí by byla nemožná," řekl Minář.

Podnikatelé chtějí, aby byla silnice po celou dobu oprav otevřená. Při rekonstrukci severní strany Červenohorského sedla před několika lety byla původní cesta příliš úzká. Opravovat ji za provozu by bylo technicky problematické.

„Tehdy jsme přistoupili na variantu, ať se silnice na léto zavře a v zimě otevře. Uzavření v létě znamenalo odliv turistů a krach podnikatelů na Červenohorském sedle. Protože jsme turistický region, nemůžeme si příště takový výkrut dovolit. Navíc šumperská strana silnice je opravdu široká. Podle vyjádření dopravních odborníků lze stavět za provozu," řekl Minář.

Z vyjádření Ředitelství silnic a dálnic vyplývá, že o rozsahu uzavírek zatím rozhodnuto není. „Jakmile se rozhodne o realizaci stavby, budeme harmonogram stavebních prací a organizaci uzavírek řešit s kompetentními krajskými orgány i se zástupci podnikatelské sféry tak, abychom našli vhodnou variantu," ubezpečila Ledvinová.

Lávka na Sedle má další šanci

Lávka na Červenohorském sedle, která by spojila obě části zdejšího zimního střediska, má další šanci na vybudování.

Lyžařský areál se rozkládá po obou stranách silnice první třídy ze Šumperku do Jeseníku. Pokud chtějí jeho návštěvníci přejít z jedné části střediska do druhé, musí i s vybavením překonat frekventovanou komunikaci.

Současná situace je nebezpečná pro turisty i řidiče aut. Lidé přechází komunikaci v ne příliš přehledném úseku. Červenohorské sedlo navíc leží ve výšce tisíc metrů nad mořem. Často zde sněží, prší nebo bývá hustá mlha.

Obec Loučná nad Desnou usilovala o získání financí na stavbu lávky již v minulosti, ale bez úspěchu. Nyní se snaží vyjednat možnost, že by lávka vznikla v rámci plánované rekonstrukce silnice.

Autor: Petr Krňávek

20.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1

Za německé dálnice budou od roku 2019 platit i osobní auta

Titanic
19

Ke vraku Titaniku s cestovní kanceláří. Za dva a půl milionu

Dalík obnovu řízení nenavrhl, informace soudu byla chybná

Odsouzený lobbista Marek Dalík obnovu trestního řízení v kauze nákupu pandurů nenavrhl. Pražský městský soud v pátek dementoval svou předchozí informaci o podání návrhu, kterou původně uvedl v justiční databázi a následně i potvrdil. Podle mluvčí soudu Markéty Puci vznikla chyba tak, že právník v jiné, nesouvisející kauze zaslal soudu omylem návrh na obnovu řízení pod spisovou značkou Dalíkova případu.

Proti falšování. Pěstování česneku ohlídá zákon

/INFOGRAFIKA/- Český česnek je unikátní vyšším podílem silic, které mu dávají unikátní chuť a říz. Nad jeho sadbou mají bdít odborníci.

Svého "Kodiaqa" bude mít i Seat. Dorazí příští rok

Velké SUV brzy nabídne i další značka koncernu Volkswagen. V roce 2018 totiž začne Seat prodávat novinku, která bude k dispozici i se sedmi sedadly.

AKTUALIZOVÁNO

Madona z Veveří patří církvi, rozhodl znovu soud

Gotický obraz Madony z Veveří patří církvi. V pátek o tom opět rozhodl pražský městský soud, ke kterému se spor vrátil po dovolání Národní galerie (NG). Obraz byl desítky let součástí expozice galerie, v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Páteční rozhodnutí je pravomocné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies