Loupež se v domě v klidné části olomoucké čtvrti Lazce odehrála letos v červnu. Majitele děl údajně mučením dva muži donutili k vydání obrazů, které si cení na 415 milionů.

Od krádeže už uplynuly téměř čtyři měsíce. Policie však teprve nyní na základě znaleckých posudků pravost všech odcizených děl zpochybnila.

„Je pravděpodobné, že by se nemuselo jednat o originální díla autorů Renoire a Picasso. Jejich hodnota by mohla být mnohonásobně nižší, než se odhadovalo v první fázi vyšetřování," potvrdila olomoucká policejní mluvčí Marie Štrbáková s tím, že policie po nich stále pátrá.

Majitel zůstal klidný: Jste první, kdo mi to říká

Jednapadesátiletého majitele ukradených obrazů zpráva zpochybňující pravost děl a jejich skutečnou hodnotu nešokovala.

„To jste první, kdo mi to říká. Od policie mi to ještě nikdo neoznámil. Měl jsem zato, že se pořád čeká na nějaké další posudky. Policii jsem musel podepsat do protokolu, že nikomu nebudu ohledně krádeže sdělovat žádné informace, tak to musím dodržet. Jinak bych kvůli tomu mohl dostat vysokou pokutu," reagoval klidným hlasem muž, když u jeho domu v olomoucké čtvrti Lazce zazvonila redaktorka Olomouckého deníku.

Současně se omlouval za to, že je vázán mlčenlivostí a nemůže nám říct nic bližšího.

Ani později na něm vůbec nebylo znát nějaké rozrušení nebo rozčarování z toho, že se právě dozvěděl, že místo obrazů a kreseb v hodnotě přesahující závratných 400 milionů korun dosud zřejmě vlastnil jen padělky „zanedbatelné" hodnoty.

Příliš komentovat ale kvůli obavám z možného narušení vyšetřování nechtěl ani to, jak k nim vlastně přišel, zda je koupil, obdržel darem či zdědil.

„Žádné z ukradených děl mi policie ještě nevrátila, pořád jsou v pátrání. Rozhodně jsem je ale všechna získal zákonnou cestou, nebyl to nějaký nelegální obchod, nic takového," odmítl možné spekulace okradený Olomoučan.

Historik umění: Renoirův podpis nesedí

Také olomoucký historik umění a soudní znalec v oboru výtvarného umění Ivo Binder při prohlížení fotografií, které policie zveřejnila teprve teď velmi pochyboval o pravosti obrazu i kreseb.

„Je to na první pohled nepřesvědčivé. Pravděpodobnost, že jsou to originály je tak malá, že to téměř nepřichází v úvahu. Obraz od Renoira je sice celkem slušně namalovaný, ale zase ten podpis mi k tomu vůbec nesedí. Takový mistr by to určitě nepodepsal, dokud by to dílo neměl hotové. Je to vlastně nedodělek," komentoval fotografie Binder.

Pravost obrazu i kreseb ostatně zpochybňoval už v červenci, kdy policie o krádeži s více než třítýdenním zpožděním poprvé informovala.

„Jen těžko lze uvěřit tomu, že by odcizená díla od Renoira a Picassa nebyla nikde evidovaná a že by se o nich v uměleckých kruzích vůbec nic nevědělo. Pozoruhodný by byl i fakt, že Olomoučan při podnikání zbohatne o více než 400 milionů korun a pak tak obrovskou sumu utratí za zcela neznámá díla autorů tak zvučných jmen," poznamenal Binder.

Ke krádeži obrazu a deseti kreseb došlo 18. června o půl sedmé ráno. Dva muži tehdy u garáže rodinného domu v Jiříčkově ulici fyzicky napadli jednapadesátiletého majitele nemovitosti. Měli ho mučit a pod hrozbou ublížení na zdraví ho přinutili k otevření trezoru a k vydání obrazu od Renoira a deseti kreseb od Picassa.

Podnikatel si jich cenil na 415 milionů korun. Policie se případem intenzivně zabývala a objednala si posudky u znalců z Národní galerie v Praze. Ti nyní uvedli, že se pravděpodobně jedná o padělky s mnohonásobně nižší hodnotou. Policie po odcizených kresbách a obrazech stále pátrá, přivítá jakékoliv informace, které povedou k jejich nalezení.

Čtěte také: 
Krádež Picassa v Olomouci: policie stále neví, zda jde o padělky či podvod
Krádež Picassa v Olomouci? Málo pravděpodobné, míní šéf Muzea umění