VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po bývalé trati v Zábřehu se prohánějí cyklisté, podívejte se

Zábřeh/Lupěné – Cyklostezka, která vede po opuštěném tělese bývalé železniční trati mezi Lupěným a Hněvkovem má šanci uspět v celorepublikové soutěži Cesty městy, kterou letos už podvanácté pořádá Nadace Partnerství.

22.8.2013
SDÍLEJ:

Cyklostezka mezi Lupěným a Hněvkovem vede po bývalé železniční trati, po níž vlaky přestaly jezdit po sto padesáti letech, když stavbaři vybudovali nový úsek vedoucí dvěma tunely. Město Zábřeh teď stezku přihlásilo do soutěže Cesty městy.Foto: DENÍK/Jana Ščamburová

Soutěž hodnotí dopravní řešení zaměřená na zvyšování bezpečnosti provozu, zkvalitňování veřejného prostoru a optimální uspořádání dopravy. Cílem soutěže je zviditelnit a odměnit kvalitní dopravní řešení, která se mohou stát inspirací pro ostatní města a obce.

Ve středu 21. června na cyklostezku u Lupěného dorazila hodnotící komise a neskrývala spokojenost. „Propojení cyklostezky s naučnou stezkou a historií zdejší železniční tratě je výborná myšlenka," řekl Ondřej Lukáš z Nadace Partnerství.

„Cyklistika tak vlastně propaguje železnici a naopak. Navzájem se tím podporují dva druhy udržitelné dopravy," doplnil Petr Pokorný z Centra dopravního výzkumu, které je partnerem akce.

Cyklostezka vyrostla na místě bývalé železniční tratě klikatící se údolím Moravské Sázavy. Po kolejích zde vlaky přestaly jezdit po více než sto padesáti letech, když se budoval železniční koridor a stavbaři trať díky dvěma tunelům napřímili.

S myšlenkou přeměnit trať na stezku pro cyklisty přišel tehdejší starosta Zábřeha Petr Fabián, který chtěl nádherné údolí více zviditelnit pro turisty a zároveň zachovat jako památku na dlouhou historii železniční dopravy.

Od té doby uplynulo deset let, kdy město vyjednávalo se Správou železniční dopravní cesty. „Musely se nejprve vyřešit majetkové vztahy. Cyklostezka byla postavená v roce 2011 za přispění Státního fondu dopravní infrastruktury a Olomouckého kraje. O rok později k ní přibyla i naučná stezka, která připomíná historii železnice v údolí Moravské Sázavy," vysvětlila Kateřina Krejčí z odboru rozvoje a územního plánování zábřežské radnice.

Letos na začátku cyklostezky u Lupěného přibyl železniční skanzen, kterému vévodí parní lokomotiva řady 317, historická mechanická návěstidla a ruční závory.

Přestože oficiálně je stezka určená jen pro cyklisty, hojně ji využívají také in-line bruslaři a chodci. „Slouží také občanům Hněvkova pro každodenní dojíždění do zaměstnání. Díky cyklostezce se vyhnou nepříjemnému stoupání na kopec Hejnice. Hlavní využití má ale pro turisty, propojuje vlastně tři naučné stezky," připomněla Kateřina Krejčí.

Žádný konflikt mezi cyklisty a bruslaři či chodci zatím město řešit nemuselo.

Komisaře zajímaly i tři mosty, po nichž cyklostezka vede. Jde o původní objekty, které vznikly při stavbě dráhy v polovině devatenáctého století. Jejich rekonstrukce byla také finančně nejnáročnější částí stavby.

„Zajímá nás, jak si architekti a projektanti poradili s adaptací tělesa dráhy na cyklostezku. Mosty jsou vždy nejnáročnější součástí cyklostezek," sdělil Petr Pokorný.

Odborná komise posuzuje čtyři kritéria – kvalitu provedení, estetické hledisko, přínos pro obyvatele a inovativnost a kreativitu při technickém řešení.

Letos je do soutěže Cesty městy přihlášeno třiapadesát projektů z celé České republiky. Slavnostní vyhlášení výsledků se uskuteční v polovině září na konferenci s dopravní tematikou v Pardubicích. První tři ocenění získají finanční odměnu. Odborná komise může také udělit čestná uznání, která mají ocenit práci a snahu zastupitelů.

Autor: Michal Krestýn

22.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš
17 7

Median: Drahoš by ve druhém kole prezidentské volby porazil Zemana

Afričtí uprchlíci na ostrově Lampedusa. Prostředky na jejich život si pro sebe inkasovala italská mafie.
1

Libyjští pašeráci lidí cpou do lodí rekordní počty uprchlíků

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies