VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Podívejte se: Obrovitý Ruslan přistál na Hané

Bochoř /FOTOGALERIE/ - Jeden z největších transportních letounů světa Antonov An-124 Ruslan přistál v neděli na bochořském letišti u Přerova. Letecký velikán přepravil z Afghánistánu tři speciálně upravené české vrtulníky, které piloti v Asii používali pro své vojenské operace.

7.11.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
15 fotografií

Obrovský letoun Antonov Ruslan přistál na přerovském letišti v Bochoři, přepravil tři vrtulníky.Foto: DENÍK/Pavel Mašlaň

Obr v ukrajinských službách vzbuzoval právem velkou pozornost. Podle zástupce velitele přerovské vrtulníkové základny Michala Kytlici mají kromě Ukrajinců tento typ letadla už jen Rusové a Angličané.

Ruslan má ve srovnání s jinými typy letounů několik výhod. Kromě třicet sedm metrů dlouhého nákladního prostoru má například podvozek s přečerpávacími nádržemi. „Materiál v některých letadlech musí být přesně vycentrovaný. V tomto případě si ale letadlo samo přečerpá palivo z jedné nádrže do druhé. Prostě tak, aby bylo vše vyvážené,“ upřesnil Kytlica.

Interiér tohoto leteckého masivu má podobu roury. V případě potřeby se dá otevřít jak jeho přední, tak i zadní část.

„Létáme s ním prakticky po celém světě. Z Evropy do Ameriky, do Austrálie ne nebo na Nový Zéland. Hodně letů uskutečníme také z Afriky nebo z Asie. Ruslan je opravdu velký letoun. Na délku měří šedesát devět metrů a váží 175 tun. Jeho maximální nosnost je sto padesát tun,“ vyzdvihl některé parametry tohoto obra ukrajinský letový manažer Dmitrij Andrijuščenko.

Plukovník Kytlica ale připomněl, že vždy se musí dbát na jistou rezervu, proto se většinou nakládá „jen“ asi devadesát nebo sto tun materiálu.

Ruslan se z české půdy odlepil přibližně po třech hodinách práce, při které vojáci z vnitřích prostor vytáhli potřebný náklad. Letoun pak zamířil do sousedního Německa.

Přerovské vrtulníky chválilo vedení NATO

Vrtulníky, které nákladní obr přepravil z Afghanistánu do Přerova, celou misi zvládly bez komplikací. V důsledků bojů prý neutrpěl žádnou újmu na zdraví ani žádný z českých vojáků. „Během mise jsme žádné bojové zranění nezaznamenali. Snad někoho jen bolely zuby, ale to jsou naprosto normální věci,“ uvedl Kytlica.

Do České republiky by se poslední čeští vojáci měli vrátit v průběhu prosince. Přesný termín příletu ale doposud znám není.

„Mohlo by se zdát, že úkol je splněn, protože vrtulníky už máme zpět. Není to ale pravda. V Afghánistánu zůstávají pořád vojáci a máme tam i materiál, který se v současné době připravuje k přesunu do České republiky. Teprve až dorazí veškerý materiál a vrátí se všichni vojáci, bude úkol splněn,“ řekl plukovník Michal Kytlica, který se z Afghánistánu vrátil v květnu po čtyřech měsících práce.

Jedenáct tun vážící vrtulníky typu Mi-171Š, které za hodinu spolknou až devět set litrů paliva, se v asijské zemi využívaly zejména k průzkumným akcím. Piloti ale díky nim mohli samozřejmě převážet například i zraněné osoby. Celkově během mise přepravili devět tisíc vojáků a 334 tun materiálu.

Ideální podmínky k jejich pracovní činnosti však v afghánské provincii Paktika rozhodně nepanovaly. Palubní technici a piloti se totiž v hornatém státu museli potýkat se zcela odlišným klimatickým prostředím, což mělo na činnost helikoptér značný vliv. „Výkony motoru jsou omezeny teplotami a nadmořskou výškou. V praxi to znamená, že vrtulník v Afghánistánu neuveze takový náklad jako tady,“ řekl major Jiří Lavický, zástupce velitele křídla 23. vrtulníkové základny.

Na tři české stroje čeká v nejbližší době generální oprava. Vrtulníky se částečně rozeberou a už po zemi se přetáhnou do Prahy. V tamních Leteckých opravnách Malešice projdou veškerými testy podle schválených technologických postupů. „Budou zkontrolovány hlavní agregáty, motory i reduktor. Vymění se nosný i vyrovnávací rotor a kontrolou projdou také všechny další částí vrtulníku,“ upřesnil technický odborník Lavický.

V době nasazení ale údajně neměly české stroje žádné technické potíže. „Vrtulníky se osvědčily. Chválili si je jak naši představitelé, tak i velitelé NATO,“ prozradil Michal Kytlica.

Autor: Redakce

7.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies