VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Olomouc: do půl roku chceme mít vlastníka Ljubav za Ljubav, do roka opravu

Olomouc – Nejasné vlastnické vztahy jsou podle města hlavním důvodem zchátralosti a neudrženého stavu Jihoslovanského mauzolea v Bezručových sadech. Vedení olomoucké radnice proto v minulém týdnu poslalo státům bývalé Jugoslávie, které dříve objekt patřil, výzvu, která chce, aby se do půl roku přihlásil vlastník památníku Ljubav za Ljubav. Pokud se tak stane, bude s ním chtít město jednat o nápravě. Pokud nikdo nedoloží vlastnictví, přejde stavba do majetku města, které bude chtít v nejbližší době vylepšit alespoň jeho vnější tvář.

9.6.2012 2
SDÍLEJ:

Jihoslovanské mauzoleum v Bezručových sadech s výmluvným transparentemFoto: DENÍK/Petra Opletalová

„Razantnější postup při řešení problematiky Jihoslovanského mauzolea si klade dva cíle. Za prvé je to jednoznačné určení vlastnictví této nemovitosti. Za druhé v horizontu jednoho roku chceme docílit jeho rekonstrukce a opravy," uvedl Ladislav Šnevajs, náměstek olomouckého primátora.

Výzvu poslala olomoucká radnice na velvyslanectví Republiky Srbsko, Bosny a Hercegoviny, Černé Hory, Slovinska, Chorvatské republiky, Republiky Makedonie, ale i na česká ministerstva obrany a zahraničí a na adresu Společnosti pro Srbsko sídlící v Olomouci.

Také se výzva objevila 15. května na úřední desce magistrátu.

Čekání na odezvu

Do 15. listopadu tak běží zákonná šesti měsíční lhůta, ve které má patřičný vlastník právo přihlásit se a doložit svůj majetkový vztah k objektu památníku, který ukrývá pozůstatky více než jedenácti set jugoslávských vojáků, kteří zahynuli v olomouckých nemocnicích během první světové války.

„Pokud se k této nemovitosti nikdo nepřihlásí a nedoloží vlastnictví, tak přejde mauzoleum do majetku města. To je základní předpoklad k tomu, abychom bezprostředně poté mohli provézt opravy a nejdůležitější rekonstrukce," uvedl dále náměstek Šnevajs.

Rekonstrukce na etapy

Podle jeho slov se nyní celou záležitostí zabývá i Správa nemovitostí Olomouc, která aktualizuje původní investiční záměr, který byl zpracovaný před čtrnácti lety.

„Zároveň chceme mít do půl roku připraveno a možná i vysoutěženo výběrové řízení na opravu a rekonstrukci. K netradičnímu řešení jsme přistoupili po jednání s nástupnickými státy, které jsme vedli řadu let, dosud bez výsledku," podotkl Šnevajs s tím, že následné opravy na mauzoleu by se měly týkat jeho vnějšího vzhledu.

„Rekonstrukce by se prováděla na etapy. Opravily by se fasády, vstupní schodiště a střecha. Předpokládané náklady jsou v milionech korun," vypočítal náměstek s tím, že by bylo možné hledat peníze na stavební úpravy z jiných než městských zdrojů, například z dotací od ministerstva obrany, které přispívá na opravy válečných hrobů.

Autor: Veronika Kolesárová

9.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Salman Abádí
AKTUALIZOVÁNO
21

Útok v Manchesteru: Britská policie přerušila spolupráci s Američany

Ústavní Soud v Brně
7

Černý den pro biologického otce z Nigérie. Ústavní soud mu neuznal otcovství

Jak proběhl atentát na Heydricha? Nebylo to jako ve filmu

/VIDEO/ V sobotu 27. května to bude tři čtvrtě století, co českoslovenští parašutisté potrestali tehdejšího zastupujícího protektora Reinharda Heydricha za zločiny, kterých se dopustil nejen u nás.

Kandidát na šéfa fotbalu: Já a mimozemšťan? Hlásím se

Mnozí ho rovnou pasovali do role outsidera. Možná i vy jste se divili, kdo to je Libor Duba. Muž, jenž chce vést český fotbal. Odpověď? Krizový manažer několika společností miliardáře Pavola Krúpy.

Němci a Rakušané se dohodli o nás bez nás, zlobí se ČEPS

Německý a rakouský regulátor přenosové soustavy se tento týden dohodli na rozdělení jednotné obchodní zóny. Ta již 15 let znevýhodňuje okolní státy, zejména Česko a Polsko. Podle společnosti ČEPS, která má na starosti českou přenosovou soustavu, ale dohoda žádnou změnu k lepšímu nepřináší.

AKTUALIZUJEME

Dálnice D1 na Brno je zavřená kvůli nehodě

Provoz na dálnici D1 zastavila nehoda. Stala se ve směru na Brno na 132. kilometru. Policie dopravu odklání na souběžnou silnici druhé třídy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies