VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ředitel šumperského Parsu: Do Prahy doporučuji jezdit vlakem

Šumperk /ROZHOVOR/ – Firmu Pars nova znají především lidé ze Šumperka a blízkého okolí. Její produkty však používají lidé po celé České republice. Zelenožlutými motoráky Regionova, které vyrábí, jezdí cestující po železničních tratích snad ve všech koutech Čech, Moravy a Slezska.

16.6.2012 7
SDÍLEJ:

Generální ředitel firmy Pars nova Tomáš Ignačák.Foto: Pars nova

Podnik v letošním roce slaví šedesát let od svého založení. Jaké další vozy a lokomotivy opouštějí zdejší dílny a co firma plánuje v budoucnu? Tyto a další otázky Deník položil generálnímu řediteli firmy Tomáši Ignačákovi.

Jak často jezdíte vlakem?
Vlakem jezdím poměrně často, především do Prahy. Dokonce jsem si pořídil celoroční jízdenku.

Jaké máte s tímto druhem dopravy zkušenosti?
Myslím, že vlakové spojení Zábřeh – Praha za dvě hodiny je pro náš region absolutně bezkonkurenční. A to jak z hlediska času, tak z hlediska nákladů i komfortu a bezpečnosti. Člověk není po jízdě vlakem unavený, ve vlaku může pracovat, číst si nebo se bavit. Každému doporučuji jet do Prahy vlakem.

Asi nejznámějším produktem vaší firmy je motorová jednotka Regionova…
Regionova je náš nejznámější produkt, v našem výrobním programu je stabilně od roku 2005. K dnešnímu dni jsme vyrobili a dodali celkem 191 dvouvozových a 26 třívozových jednotek. Regionova se dostala prakticky do všech krajů České republiky. Myslím si, že byla takovým impulzem pro regionální osobní železniční dopravu a napomohla jejímu oživení. Domnívám se, že v regionech se díky ní začalo o železnici znovu hovořit jako o zajímavém způsobu přepravy. Ukázalo se, že se i na regionální železnici mohou objevit dostupná a přitom komfortní vozidla.

Na jaké další produkty se v současnosti zaměřujete?
Vedle Regionov máme aktuálně na našich výrobních linkách hned několik dalších projektů. Běží nám dodávky řídicích vozů řady 961. Dále jsou to modernizace motorových vozů řady 842 (designově velmi podobné vozy přezdívané „rakev" jezdí na spěšných vlacích do Jeseníku, pozn. red.). Dalším produktem je především modernizace elektrických lokomotiv řady 363, kterou děláme ve spolupráci skupiny Škoda (vzhledově podobné lokomotivy vozí osobní vlaky a rychlíky mezi Zábřehem a Šumperkem, pozn. red.). Jedná se opět o zásadní rekonstrukce. Dále vyrábíme běžné podvozky pro elektrické dvoupodlažní jednotky známé jako City Elefant. A vedle toho zůstáváme věrni opravám. Opravujeme některé typy elektrickým lokomotiv, motorových vozů nebo pantografových jednotek.

Zmínil jste řídicí vozy, o co se jedná?
Je to vozidlo, které má stanoviště strojvedoucího. Je kompletně vybaveno ovládacím pultem včetně řídicích počítačů. Ale narozdíl od lokomotivy nemá pohonnou jednotku. Řídicí vůz je řazen na druhou stranu soupravy, než je lokomotiva.

K čemu jsou takové vozy dobré?
Využití těchto vozů umožňuje nasazení takzvaných sunutých souprav. Provozovatel získá možnost, že při dojezdu do koncové stanice nemusí lokomotivu přepřahat. Stačí, aby strojvedoucí přešel z jednoho konce soupravy na druhý. Souprava tak ve velmi krátkém čase může jet opačným směrem. Je to velká výhoda, která zákazníkovi šetří významné provozní náklady. Druhý důvod, proč si zákazník tyto vozy pořizuje, je jejich vybavení. Mají klimatizovaný interiér, moderní pohodlná sedadla, víceúčelový prostor, který může sloužit k přepravě invalidních cestujících nebo velké WC, které odpovídá evropským normám. Ve vozech je prosto pro přepravu kol, případně rozměrnějších zavazadel.

Podle mých informací by výroba Regionov měla v dohledné době skončit.
V současné době běží dodávky zbylých kusů Regionov. Sériová výroba by měla být ukončena do konce letošního roku, někdy před Vánocemi. Bude to pro nás významný milník. Celkem by mělo být dodáno 211 dvouvozových a 26 třívozových souprav. V součtu tak budeme na 237 kusech. Toto číslo je opravu veliké. Taková početní série nemá v České republice obdobu, a řekl bych, že ani v Evropě. Když se nějaká vozidla vyrábí ve stovce a více kusech, jsou to velmi významné sériové dodávky. Díky Regionovám bude zrekonstruovaná polovina vozidel pro regionální dopravu v České republice.

Na co se šumperský Pars zaměří do budoucnosti?
Naše pozornost se upírá hned několika směry. Jednak se chceme rozvíjet v oblasti elektrických lokomotiv. S nimi máme mnoho zkušeností, investovali jsme v této oblasti do řady technologií. Dalším významným produktem jsou řídicí vozy, o kterých jsem hovořil. V loňském roce jsme postavili prototyp řídicího vozu, který prošel všemi testy a zkouškami. Máme ho tak homologovaný, v současné době běží jeho sériové dodávky. A třetím významným směrem, kterým se chceme vydat, jsou interiérové vozy. U nich chceme využít zkušeností z předchozích produktů, míříme do hlubokých rekonstrukcí osobních vozů.

Podařilo se vaší firmě získat v poslední době nějaké významné zakázky?
V letošním roce máme podepsáno několik kontraktů. Jedná se o dodávku čtyřiceti kusů modernizovaných vozů řady Bmee, což jsou vozy pro dálkovou osobní dopravu. Máme podepsáno několik smluv na opravy železničních vozidel, jedná se o periodické opravy pro období 2012 až 2015. Rozjednánu máme řadu dalších obchodních projektů. Běží nám rovněž některé tendry a jednoznačně se budeme účastnit dalších projektů a tendrů jak v České republice, tak v zahraničí.

Kolik ve vaší firmě pracuje lidí?
V současnosti zaměstnáváme 804 kmenových pracovníků v řadě oborů a profesí.

Dá se tedy říct, že jste největší zaměstnavatel v Šumperku?
Myslím si, že ne. Teď nevím, kolik zaměstnanců má Epcos nebo Pramet, ale dá se říct, že patříme mezi největší zaměstnavatele v regionu.

Ovlivní nové zakázky počet pracovních míst v závodě?
Počet zaměstnanců se bude vždy odvíjet od toho, jak se nám bude dařit v budoucích obchodních projektech.

Autor: Petr Krňávek

16.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Olomoucký podnikatel Mario Wiedermann nabízel finanční propojení čínské společnosti TIENS s fotbalovou Sigmou
1 8

Sigma odmítla čtvrt miliardy z Číny, tvrdí podnikatel a kritizuje vedení

Milan Petržela se raduje s Františkem Rajtoralem po vstřelené brance.
10

Fanoušci zapalují u stadionu svíčky. "Františku, nezapomeneme," zní z Viktorie

Macrona Paříž miluje. Dala mu o 29,2 procenta víc než Le Penové

Počty, které nelze nepřehlédnout. I když slibuje nesplnitelné, i když opisoval svůj volební program od Hollanda, v prvním kole letošních prezidentských voleb vyhrál centrista Emmanuel Macron nad extrémní pravičáckou Marine Le Penovou.

České ovocné pálenky jdou na odbyt. Zisk firmy Rudolf Jelínek se zvýšil

Zisky společnosti Rudolf Jelínek v loňském roce zaznamenaly meziroční nárůst o devět procent. Výrobce pálenek loni dosáhl výnosů ve výši 440 milionů korun a jeho zisk po zdanění činil 23,2 milionu korun. 

AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 ve směru na Prahu u Domašova stojí. Blokuje ji nehoda

/FOTOGALERIE/- Kvůli nehodě stojí od pondělní půl deváté ráno dálnice D1 na 170. kilometru u Domašova. Srazily se tam kamion, dodávka a osobní auto.

Čeká vás smrt, vzkazuje Severní Korea Spojeným státům

Čínský prezident Si Ťin-Pching vyzval jak Spojené státy, tak Japonsko, aby se zdrželo neuvážených kroků. Reagoval tak na probíhající společné cvičení Japonska a USA v blízkosti Korejského poloostrova. Zúčastnila se ho americká letadlová loď Carl Vinson a další doprovodné lodě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies