VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči autobusů chtějí vyšší platy. Nevylučují stávku

Šumpersko – Dopravní odboráři vyhlásili stávkovou pohotovost. Vadí jim nízké mzdy řidičů autobusů. Pokud se podmínky nezlepší, je Odborový svaz dopravy připravený přijít i s ostřejší formou protestu. Nevylučuje ani stávku.

26.11.2015
SDÍLEJ:

Jiří Drlík ze Zábřehu usedá za volant autobusu už osmatřicet let. Stejně jako mnoha jeho kolegům se mu nelíbí, jak špatně je náročná a zodpovědná práce řidiče ohodnocená.Foto: DENÍK/Michal Krestýn

Situace kolem mezd se nelíbí ani řidičům autobusů z našeho regionu.

„Bohužel od roku 2008 se naše mzdy prakticky reálně nezvyšují. Riziková a náročná profese je ohodnocená částkou dvaasedmdesát až devadesát korun hrubého na hodinu. V práci přitom často strávíme i tři sta hodin měsíčně," upozornil předseda základní organizace Odborového svazu dopravy v Zábřehu Jiří Drlík.

Za volant autobusu usedá už osmatřicet let. Poukazuje i na další problémy, které řidiči každý den řeší.

„Dojedete na konečnou někde v polích a máte tam třeba dvě hodiny, než se vracíte zpět. Nemáte si přitom ani kam odskočit. Čas strávený čekáním je ohodnocený padesáti korunami na hodinu a navíc se nepočítá do fondu odpracované doby. Takže někteří jezdí od půl páté ráno do osmi do večera, do toho soboty a neděle, a na konci měsíce zjistí, že nemají odpracovanou ani základní pracovní dobu," popisuje nedostatky v systému odměňování řidičů Jiří Drlík.

Odboráři vidí hlavní problém v systému vypisování veřejných zakázek na provozování autobusových spojů ze strany krajů, které veřejnou dopravu platí. Důraz se klade hlavně na cenu.

„Vzhledem k tomu, že všichni mají prakticky stejnou režii, tedy náklady na autobusy, pohonné hmoty, náhradní díly nebo opravárenské práce, tak jedinou možností jak nabídnout co nejnižší cenu, je ušetřit na nákladech na výplaty a benefity řidičů," vysvětlil Jiří Drlík.

Ve výběrových řízeních pak uspějí firmy, kde jsou nejnižší mzdy.

„Jedno z možných řešení vidíme v tom, aby již v zadávací dokumentaci k veřejné soutěži byly zakotveny mzdové a další nároky zaměstnanců, pod které nebudou moci firmy jít," uvedl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Asociace krajů ČR chce s odboráři jednat

Asociace krajů ČR oznámila, že chce s odboráři o odměňování řidičů autobusů jednat.

„Jsem připraven se sejít se zástupci odborů a vyslechnout jejich návrhy na možné řešení otázky odměňování řidičů autobusů v regionální dopravě, kterou z hlediska dopravní obslužnosti řeší jednotlivé krajské samosprávy," sdělil předseda rady asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Poukázal ale zároveň na to, že kraje spravují peníze daňových poplatníků a musejí dbát na efektivní hospodaření.

„Věřím v dohodu, která pomůže zklidnit situaci naštvaných řidičů," dodal Michal Hašek.

Dopady případné stávky

Luboš Pomajbík nevyloučil, že pokud k dohodě nedojde, půjdou autobusáci do stávky.

„Preferujeme jednoznačně sociální dialog a dohody na základě jednání, ale zároveň jasně prohlašujeme, že jsme připraveni na důraznější formy protestů," prohlásil předseda Odborového svazu dopravy.

Případná stávka by dopadla na stovky tisíc cestujících v celé republice, kteří denně využívají autobusové spoje.

„V žádném případě nechceme, aby stávková pohotovost postihla naši dopravní společnost a veřejnou dopravu. Naopak chceme docílit jejího zkvalitnění a zamezit účasti ve veřejné soutěži firmám, které nabízejí dumpingové ceny," řekl Jiří Drlík.

Drlík: Chceme řidičům vrátit důstojnost

Dodal, že by byl rád, kdyby se povolání řidiče autobusu vrátila jeho důstojnost.

„Chceme zajistit nejen slušný život pro řidiče, ale také kvalitní službu pro naše cestující," doplnil zkušený šofér.

Bez odpovídajícího finančního ohodnocení navíc bude stále těžší získávat mladé řidiče, kteří by chtěli s autobusy jezdit. Podle odhadu odborníků jich dnes chybí v celé republice téměř šest tisíc.

Protesty řidičů zahájila na konci září takzvaná Jablonecká výzva, kterou chtěli řidiči společnosti BusLine z Jablonce nad Nisou a Liberce upozornit na nízké platy řidičů na linkách objednaných krajem. Tisíce dalších řidičů z celé republiky, včetně těch na Šumpersku, je pak podpořili tím, že jeden den jezdili v reflexních vestách.

Minulý týden se přidali se svou výzvou řidiči ze Zlínského kraje. Podle dopravních odborářů by nejnižší mzda šoférů za základní odpracované hodiny měla být ve výběrových řízeních pevně zakotvená jako 1,75 násobek minimální mzdy. To představuje přibližně sto korun na hodinu.

Autor: Michal Krestýn

26.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kanylu doktoři zavádějí pacientům při závažnějších operacích. Ilustrační foto.
9

Stížnost na lékaře? Pacient platí za důkazy. Komora to chce změnit

Amazon v Dobrovízi.
DOTYK.CZ

Po Rohlíku zasahovala cizinecká policie také v Amazonu

Brexit bude drahý. Pro všechny

Britská premiérka Theresa Mayová dnes oficiálně posílá do Bruselu dopis, kterým odstartuje to, čemu se říká „proces odchodu z EU". Co může brexit znamenat pro Británii a co pro samotnou i unii?

Pohledem Davida Vagadaye: Babiš se naštval

Miliardáře a ministra financí Andreje Babiše naštval komentář našeho redakčního kolegy. V reakci pak jeho styl psaní nazval amatérským a přidal hodně dlouhý výčet počinů, které se mu ve vládě povedly.

V Peru odvolali viceministryni. Během záplav a v pracovní době se opalovala

V Peru skončila náměstkyně ministra zemědělství za to, že se v pracovní době opalovala. Eufrosina Santaová tak činila v době, kdy země bojuje s ničivými záplavami. O případu informoval server Infobae.

Spartě hrozí kolaps. Fanoušci napsali Křetínskému: Ukončete chaos

Kdyby mohly fotbalové kluby mluvit, Sparta by si asi teď postěžovala: Jsem jako fackovací panák. Ano, bez přehánění se dá říct, ženejúspěšnější celek v české historii dostává jednu ránu za druhou. Neustálé výměny trenérů, krach v Evropě, vzdalující se vidina titulu a také lapálie Tomáše Rosického.Může být hůř? Odpověď zní: samozřejmě. Poslední políček dostala Sparta od vlastních příznivců. Před nedělním derby se Slavií se ozvala nejvěrnější skupina: oficiální fankluby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies