Na zanedbanou údržbu vozovky si postěžovala například Olomoučanka, která jela ve středu v sedm ráno přes Bystročice.

„Až do olomoucké městské části Nedvězí byly cesty vzorně uklizené a ošetřené. Hned za cedulí do vesnice se asi silničáři otočili a vůbec tam nedojeli. Vozovka byla ve stejném stavu, jako když v úterý odpoledne přestalo sněžit. Vrstva uježděného namrzlého sněhu bez jakéhokoliv plužení a chemického posypu. Jela jsem sotva třicítkou a celou cestu se ´modlila´, abych do zaměstnání vůbec dojela živá," popsala nepříjemnou cestu do práce šestatřicetiletá Pavla s tím, že tuto zimu už to bylo poněkolikáté, kdy byl zmíněný úsek silničáři téměř nedotčený.

Její kolegové, kteří dojíždějí z Litovelska a z okolí Mohelnice si na stav silnic na Olomoucku stěžují také.

„Většina z nich dojíždí do práce autem denně a shodují se v tom, že po sněžení je pro ně vždycky nejhůř sjízdný úsek v okolí Olomouce. Taky nechápou, proč jinde to silničáři uklidit stíhají a tady ne. Měla jsem zato, že časové limity mají stejné," poznamenala řidička.

Sjízdnost na rychlostních silnicích musí být zajištěna do dvou hodin od výjezdu posypových vozidel, na silnicích prvních tříd do tří hodin a druhých tříd do šesti hodin.

Komunikace třetí třídy musejí být ošetřeny nejpozději v limitu dvanácti hodin.

To se ale podle Jana Škrabala ze Správy silnic Olomouckého kraje v případě zmíněné obce nestalo.

Selhání dispečera i řidiče, připouští silničáři

„Sypač byl v Bystročicích naposledy v úterý před sedmou hodinou večer. Dispečer tam pak už nikoho neposlal. Potřebnou techniku ale k dispozici měl, žádná kalamita tu noc nebyla. Další naše vozidlo do obce dojelo až ve středu v devět hodin ráno. Jeho řidič se sám divil, kolik bylo na tamních silnicích ještě neodklizeného sněhu," řekl Škrabal.

Obvyklý postup je podle něj takový, že už v době, kdy hustě sněží jsou vozovky ošetřeny solí, teprve po skončení sněžení se silnice pluží. Zůstává na nich vrstva od půl do tří centimetrů sněhu, která se znovu prosolí.

„Tento postup však v Bystročicích dodržen nebyl. Došlo k selhání dispečera i řidiče večerního vozu, který mu nepředal informace o tom, jaká je tam situace," dodal Škrabal s tím, že vozovky všech tříd by běžně měly být ošetřené už kolem šesté hodiny ráno, aby se lidé dostali bezpečně do zaměstnání.

Spousta aut bourala

O tom, že se to spoustě řidičů nepodařilo svědčí aktuální čísla o počtu nehod na zasněžených silnicích Olomoucka.

Jen během úterního odpoledne na nich havarovalo třináct vozidel.

„Ve středu jsme jich zaznamenali dalších sedm havárií. Naštěstí se téměř všechny obešly bez zranění účastníků," popsala nárůst kolizí po sněžení krajská policejní mluvčí Marie Štrbáková.

Neuklizené cesty? Volejte Bílou linku

Řidiči, kteří nejsou spokojeni se zimní údržbou silnic na svých obvyklých trasách nebo v místě svého bydliště mohou zatelefonovat na tzv. Bílou linku Správy silnic Olomouckého kraje 841 119 119.

Ideální je však zavolat přímo dispečerům zimní údržby, pro Olomoucko platí číslo 585 311 049, pro Litovelsko 585 341 325 a pro Šternbersko 585 011 545.

„Dispečer nemůže samozřejmě mít zcela detailní informace o každém konkrétním úseku. Pokud nás ale řidiči na nějaké nedostatečně uklizené vozovky upozorní, vyšleme tam naše vozidla a napravíme to," slíbil Škrabal.